Gå till innehåll

Clown och putsarräka dog efter 1 dag :(


AlexHagelthorn

Rekommenderade inlägg

Hej, har startat upp mitt 80l aquamedic saltvattenakvarium för dryga 6 veckor sen och igår införskaffade jag det första fiskarna(2 clowner och en putsarräka), har sen tidigare 5 turbosniglar och 2st eremiter som verkar mått bra.

 

idag vaknade jag och då låg räkan stendöd på bottnen och ca 6 timmar senare även 1 av clownfiskarna, den andra härjar runt i ett och samma hört hela tiden men detta kanske är normalt? Jag undrar i alla fall vad detta tragiska kan bero på?

 

Har kollat alla vattenvärden regelbundet och de har varit ganska stabila men Ca, Mg och salt har vart lite låga en tid, kollade en sista gång igår innan jag åkte till zoobutiken, såg fortfarande ut at vara samma värden som dagen innan. Som sagt när jag vakna idag var räkan död så kollade nivåerna igen och då var Ca och salt ännu lite för låga så blandade salt och Calcium pulver i en hink och lät det lösas upp och sen hällde jag ner det lite för siktigt där det var som mest cirkulation, kanske var detta som påverkade att även en av clownerna var död när jag kom hem senare idag??

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, det uppskattas :) för att mäta salthalten så har jag refraktometer.

Nivåerna är som följer:

 

1/1

temp, 25c

KH 10

PH 8.1

NO2 ca 0.01

NO3 12

Nh4 0,05

O2 5

Po4 0.1

SiO2 0,1

Cu 0,0

Ca 300

Mg 1120

salthalt 1.022

 

Mätte om värdena idag 3/1 (några av dem) efter clownfisken gått bort då var det dessa

temp, 26c

KH 9

PH 8.1

NO2 ca 0.02

NO3 13

Nh4 0,06

O2 5

Cu 0,0

Ca 240

Mg 1060

 

salthalt 1.019

 

blev tipsad från butiken att koppa in de genom att lägga påsarna i en tunna och sen ta luftslang med reduceringsventil för att få vatten från akvariet att rinna ner med ca 3-4 droppar per sekund i tunnan och in i varje påse (hade reduceringsventil med 2 utlopp, en till var påse) och sen regelbundet kolla saltnivå och temp, när dessa överensstämde med akvariet så skulle det gå bra att lyfta över djuren med håv in i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja mätt rätt har jag nog, är ganska noga med det, det jag tror att detta beror på är att när jag koppar in fiskarna på detta sätt så tas det ju vatten från akvariet vilket gör att nivån sänks ganska rejält, dessutom försvinner väl både (salt och andra ämnen), så jag måste fylla på efter jag är klar, så fyller på med osmos vatten men detta saknar både salt och övriga tillsatser så jag försöker ordna dessa direkt när karet är fullt igen för att få upp nivåerna, har döden kanske något med detta att göra, att det blev ngn typ chock eller så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan det mycket väl vara, speciellt räkor är väldigt känsliga för såna variationer. I affären har dom kanske legat i 1.025 i salthalt.

Hur koppar du in dom? Låter som att du använder väldigt mycket vatten om salthalten i karet ändras så mycket.

Jag brukar lägga i påsen med fisken/räkan oöppnad i karet först, och låta det ligga där för att få samma temperatur, sen hälla ut en liten del av vattnet i slasken, för att sen fylla på lite akvariervatten i påsen, och göra det 4-5ggr innan jag släpper ner djuret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ammonium halten verkar höjas trots samma pH värde , kolla alla Kväve värden   igen.

Gör grafisk bild av mätvärdena över tiden så får du en blick över hur saker förändras allteftersom du sätter in åtgärder.

 

Ca och Mg är låga  

Densiteten visar på en salthalt under 30 promille/ normalvärde* ca 34  promille vid 26 C . *( i naturligt saltvatten)

 

Hur mäter du syrgasmättnaden ????? , om det är 5mg / l , kanske inte så farligt  men den är redan låg från början,borde vara  mellan 7 och 10 mg/ liter (kg) , det är ingen nackdel att öka syremättnaden !!

 

Det kan också bero på att affären haft lägre salthalt eller lägre pH, ibland när jag haft bärbar mätare med så har jag testat i affären och de har haft rätt stora avvikelser neråt vad avser pH salthalt  mm och då kan man ju tänka sig att det blir problem.

 

OBS inga snabba ändringar -ta det lugnt, ändra långsamt. :smile:

Ändrat av PeterG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte Mg är problemet men är det gammalt datum på det eller varit använt länge? Vet att jag hade liknande värden en gång och hällde i en massa Mg utan att det höjdes nämnvärt. När jag sen köpte ett nytt test så låg Mg närmare 1500...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.019 kan vara förklaringen till att räkan dog. Det är precis på gränsen till vad räkorna överlever.

Perfekt vore om refraktorn visar 35 - 36 i salthalten längst till höger. 

(Refraktometrar visar en aning för mycket (0,001) på grund av att de är  kalibrerade för NaCl inte saltvatten)

När jag importerar räkor ser jag till att salthalten är över 3,2%. Annars blir det onödiga dödsfall.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var bra tips, tyvärr upptäckte jag nu för en stund sett att den andra clownen låg på botten på sidan och verkade vara slapp, rörde runt lite i vattnet ovanför för att se om den rörde sig och det gjorde den, hoppade till men la sig sen snart igen :(. 02 anges i mg/l jag använder JBLs tester, just det fylls ett provrör till bredden med akvarievatten för att sen få två tillsatser och då rinner det över, sen skakas den och så kan man läsa av resultat. men hur tillsätter man mer syre lättast? j

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack stigigemla, när jag släppte i räkan verkade den pigg och glad, sen satt den och käkade (tror jag) på en ls resten av kvällen och sen död imorse :( jag skall komma ihåg tipset :smile: dör de verkligen så fort om saltvärdet inte stämmer?

Ändrat av AlexHagelthorn
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pump och syrgas-sten/-trä, ökad ytvattenrörelse,ytavrinning är bra då den tex tar bort ytvattenfilmen  , ökad vattenyta ger ökat utbyte , syret ökar också positiva oxidativa processer, underlättar cellandningen sänker energiförbrukningen, bra då en organism är stressad.

Men när det kommer till räkor så tror jag på Stig.

Men det kan vara mer eftersom fiskarna verkar ta stryk , de borde palla mer.

Ändrat av PeterG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack återigen, kan man få för mycket syre i vattnet? passar på att fråga också hur ni har era powerheads? vilket håll de är riktade mot eller vad ni anser skulle passa bra i mitt mindre akvarium. en är liksom fastmonterad baktill med ström rakt fram, ca 10 cm ner på höger sida så den kan vara svår att flytta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mycket luft (inom rimliga gränser) supersaturerat  gör inget.    (OBS. absolut rent syre är inte bra , skadligt , reaktivt , explosivt ).

Skaffa en liten Ecotech Vortex MP 10´a ,  sladdlöst är super , den får du rejäl fart med samt att den går att variera flödet med på olika sätt ,och om du uppgraderar så kommer den väl till pass  för att ge extra flöde på någon fin korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det var syrebrist. I så fall skulle fiskarna stått vid vattenytan och flämtat. Har du JBL- tester så bör du byta ut dem.

Salifert är det som säljs mest till de som hållit på ett tag med saltvatten.

En refraktometer kalibrerar man genom att ta lite kran- eller osmosvatten. Med det skall den visa 0.000

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minskat syrgastryck ( om det nu är det ) säger dig att något händer i ett biologiskt  system, tex sänkt jonaktivitet.

Extra luftning , rektorer iblandning av kemikalier etc görs med fördel i sumpen .

 

Jag skulle också byta tester som Stig säger , be din Zoohandlare om lite vatten eller  ta med refraktometern till din Zoohandlare och be att få testa på hans vatten,

ser att du bor i Stockholm och där har du ju flera bra bla i Täby och Sollentuna .

 

Håll koll på dina värden, en bra metod är att visualisera dem .Skriv upp alla dina värden i tex en Exell  tabell och gör en graf av dem , så se du lättare  när något håller på att förändras.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det var acklimatiseringen med dropp. Det har aldrig fungerat för mig.

Så fort man öppnar påsen så blir det ammonium i vattnet. Bättre att bara temputjämna med påsen flytande i karet, öppna, ta ut djuren och stoppa ner dem i karet.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I stället för att koppa har jag har alltid lagt i påsar oöppnade en stund för temperaturanpassning. Därefter klippt upp ena hörnet i påse så att fisk kan simma ur och lagt tillbaka dem. Blir då naturlig "inkoppning" och när fisken känner sig mogen simmar den ur.

Har inte heller förlorat något djur på det viset.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det var acklimatiseringen med dropp. Det har aldrig fungerat för mig.

Så fort man öppnar påsen så blir det ammonium i vattnet. Bättre att bara temputjämna med påsen flytande i karet, öppna, ta ut djuren och stoppa ner dem i karet.

 

 

jag gör samma som ormet, har funkat bra för mig i 8 år utan dödsfall.

 

Samma här, har fungerat bra med alla typer av fisk, både sötvatten och saltvatten.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...