Gå till innehåll

Helt ny till saltvattenakvarium


Markus Jonsson

Rekommenderade inlägg

Hej 

 

Jag har under ett par år lekt mest med vanliga akvarium. Har haft dvs småfiskar, råkor och kräftor. Men nu känner jag att jag vill ta det stora klivet och prova på saltvattenakvarium.

 

Jag förstår att det är tusen grejer jag måste läsa och förstå. Men jag tänkte jag börjar med akvarium, det jag är ute efter är lite riktning. 

 

Jag vet inte vad som är bäst att köpa ett akvarium och en stand-alon sump och sen köpa in dvs grejer själv. Eller om man ska kolla på något som tex Red Sea produkterna. Som oftast kommer färdiga med dvs grejer? 

Sen undrar jag lite hur stort man ska sikta in sig på? jag förstår att allt har med pengar och göra och jag är väl inte den tätaste. Men jag lägger hellre ner pengar på ett 250L en att köpa ett lite 55L.

Lite tips och råd skulle inte skada 

tack på förhand 

 

// Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar finnas rätt mycket begagnade kar med utrustning som kan vara ett bra alternativ när du drar igång. Kolla på köp och sälj så dyker det mesta upp förr eller senare. Kolla i köp och sälj bakåt i tiden så får du en känsla för vad som brukar dyka upp. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till saltvattensvärlden!

 

Enklaste vägen in i saltvattenshobbyn tycker jag är att köpa ett begagnat Red Sea MAX (RSM) 130 eller 250. Dessa finns alltsom oftast till salu för väldigt små pengar.

 

RSM-serien är kompletta med allt man behöver för att starta i liten skala. Bänk, skummare, cirkulationspumpar och belysning ingår i paketen. Börja förslagsvis med lite mjukkoraller, skivanemoner och zooanthus-knappar samt någon enkel fisk som t.ex. clowner. Då har du en enkel, billig och bra väg in och lära dig hobbyn från grunden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut!

 

Det är egentligen inte mer teknik än så som behövs så länge man inte skall hålla på med krävande stenkoraller. Kunskap är viktigare än avancerad teknik. Den avancerade tekniken är ju inget värd om man inte vet varför den gör vad den gör.

 

Köp så stort akvarium som plånboken tåler. Ju större vattenvolym du har desto lättare är det att hålla systemet stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut!

 

Det är egentligen inte mer teknik än så som behövs så länge man inte skall hålla på med krävande stenkoraller. Kunskap är viktigare än avancerad teknik. Den avancerade tekniken är ju inget värd om man inte vet varför den gör vad den gör.

 

Köp så stort akvarium som plånboken tåler. Ju större vattenvolym du har desto lättare är det att hålla systemet stabilt.

 

Okej tack för tipset! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med facit i hand skulle jag nog köpt en färdig lösning typ rsm..skulle det bli problem så vore jag nog tacksam om systemet inte är för stort= kan kosta skjortan----menar kan man inte få stabiletet i ett 130 liters typ får man det inte i ett större heller...man förlänger kanske...men köpt på sig en hel del innan krasch...nja hårt kanske men lär dig att sköta ett mindre innan du ger dig på stora

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen vän med alla dessa färdiga lösningar som finns på marknaden. Hade ett clown hotell igång i 2 veckor innan jag fick nog av hur det lät av fläktar mm mm. Jag köpte mig ett begagnat akvarium 500kr 180L som jag gjorde i ordning så som jag ville ha det utan tidigare erfarenhet helt ljudlöst mer eller mindre. finns mycket tips här på guiden finns folk här som kan ge bättre tips på byggen o hur du ska göra än att bara köpa ett färdigt system.

Har du byggt det själv då vet du hur det fungerar en klar fördel.

 

mitt går fortfarande stabilt sen 8 år tillbaka.

 

Tålamod är något man behöver ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 men lär dig att sköta ett mindre innan du ger dig på stora

 

Du har nog rätt i det! Just nu försöker jag hitta någon sweet spot! jag typcker dom där små 56L naon akvamarinen är för små jag. Tror själv att 100l+ någont sånt som du säger. Samt priset jag menar det är ju dvs andra utgifter också! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att bestämma vilken plats i huset / lägenheten du ska ha akvariet. När du vet det så bestämmer du storleken, det ska ju se snyggt ut i rummet. Ett större är mer förlåtande än ett mindre och om du fastnar för detta så behöver du inte uppdatera om några månader om det första känns för litet. Nackdelen med större är ju som sagt priset, men om du hittar begagnat så kan du komma ganska lindrigt undan.

När du har fått koll på storleken kan du få råd och tips här om vad du behöver för tekniska prylar osv. Men tänk på att du inte behöver ha allt från början.

I sin enklaste form räcker det med akvarium, belysning, cirkulationspump och vattenbyten... Dock så blir det jobbigt och dyrt att byta tillräckligt med vatten i längden. Det är då vissa prylar kan vara till hjälp. Men en del prylar har mer cool- än nyttofaktor...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar säga att det kostar ca 100kr/L att köra igång salt.... Efter att ha kört i många år och sedan tagit paus och nu på uppstart igen, så kan jag säga att det är väl minimum..... Teknik och material är ju absolut det viktigaste för att nå goda resultat.... Samtidigt skulle jag vill komma med en brasklapp... Köp inte dina första fiskar hos en fiskhandlare, köp dem av någon här på guiden.... Då är chansen att de överlever större.... 

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog hålla ögonen på köp och sälj. Finns gott om fynd där om man bara har tålamod och har man inte tålamod så bör man nog tänka efter en gång extra om man verkligen ska köra ett saltvattenskar. Behöver inte bli så hiskeligt dyrt om man bara letar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att hitta ett komplett RSM130 för ett par-tre tusen kronor. Salt för 2-300:-, en refraktometer och några tester för några hundralappar till. 15 kg inkörd levande sten kan du hitta för 750:-

Sen är du igång, Plug and Play!

Sent from my iPhone 6 via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj tack för alla bra tips! jag ska försöka summera min plan lite! 
1. om jag hittar ett RSM eller ett reef system från RS så som är begagnat kommer jag nog gå för det. 

2. Om jag inte hittar ett RSM/Reef system så fundera jag bara på köpa ett 100-200l + utan aluminium ramar och sen börja med basic grejer. för att sedan på sikt skaffa en sump osv. dvs kanske börja med en sump man kan hänga på.

3. Planen för fisk vet jag inte en men jag tror att ett par clowbfiskar är väl bra att börja med till jag kan mer. dvs vad som funkar inte inte funkar. 

4. Jag ska försöka lära mig mer om LPS och SPS koraller jag har hört att det är svårt med såna och dom kräver sjukt mycket fokus på olika mineralhalter? Samt att när du kollar på dessa koraller börjar vi prata tusenlappar i bara ljus? kan ha helt fel här. Men planen va att hitta något enklare tills jag kan mer. 

Som sagt jag är inte tillräckligt påläst känner jag, bara det här med hur en nitrat cykel fungerar känns lite luddigt. Jag kanske skulle börjat ställa frågorna tvärt om? fast veta vilken fråga man ska ställa är ju svårt också haha moment 22 :)
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att skaffa sump redan från början om det inte blir ett RSM. Tror du kommer ångra dig rätt snabbt annars. Det behöver inte vara avancerat med massa olika fack, bara att enkelt mindre akvarium. Nästan all teknik är gjord för att placeras i en sump. Så kallade hang on-grejer är ofta rätt dåliga och anpassade för små kar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att skaffa sump redan från början om det inte blir ett RSM. Tror du kommer ångra dig rätt snabbt annars. Det behöver inte vara avancerat med massa olika fack, bara att enkelt mindre akvarium. Nästan all teknik är gjord för att placeras i en sump. Så kallade hang on-grejer är ofta rätt dåliga och anpassade för små kar.

 

Alltså jag tänker lite så också överlag jag vill börja med en billig grund som jag kan uppdatera eller köpa ett RSM/reef begagnat så jag slipper. Jag kan tänka mig bygga lite själv också satt och fundera på bygga en egen möbel för att kunna ha en sump i det är inte många hundringar att snickra ihop. :)

tid och fingerfärdighet är inte problemet snarare cash, jag är inte fattig men kanske inte sitter på en buffert direkt på 10000 som jag bara vill slänga ut på något. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tid och fingerfärdighet är inte problemet snarare cash, jag är inte fattig men kanske inte sitter på en buffert direkt på 10000 som jag bara vill slänga ut på något. :smile:

 

RSM130 kommer att vara din bästa vän, man är fullt igång för under hälften av de 10000:- du nämner.

Och, den dagen du känner att du vill uppgradera är det inga problem att sälja ett RSM130, de är alltid eftertraktade på beg.marknaden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv aldrig ägt ett RSM men vad jag har hört gillar folk dem.

Om du skulle välja en custom setup kan du nog få ca 200 liter för runt 5000 - 7000 kr

Exempel:

Kar 1000 kr (beg)

Sump 500 kr (beg)

Rör och slangar 500 kr

Returpump 500 kr

Cirkulationspumpar 1000 kr

Lampa 2000 kr

Skummare 1000 kr

Sen tillkommer ju sand, sten, fisk och koraller...

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RSM130 kommer att vara din bästa vän, man är fullt igång för under hälften av de 10000:- du nämner.

Och, den dagen du känner att du vill uppgradera är det inga problem att sälja ett RSM130, de är alltid eftertraktade på beg.marknaden.

 

Fick höra ungefär det samma hos aqua stockholm idag när jag va när om reka lite. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv aldrig ägt ett RSM men vad jag har hört gillar folk dem.

Om du skulle välja en custom setup kan du nog få ca 200 liter för runt 5000 - 7000 kr

Exempel:

Kar 1000 kr (beg)

Sump 500 kr (beg)

Rör och slangar 500 kr

Returpump 500 kr

Cirkulationspumpar 1000 kr

Lampa 2000 kr

Skummare 1000 kr

Sen tillkommer ju sand, sten, fisk och koraller...

 

 

Hittar jag inte färdigt RSM eller liknande tror jag nog att din lösning blir av. kommer förmodligen bygga själv. Det finns folk som skänker bort 200L akvarium ibland på blocket. och sen som du säger hitta en sum. jag tror det kan bli billigare en ett RMS om man inte hittar begagnat dvs. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...