Gå till innehåll

Wrang´s köks akvarium inbyggt i väggen


wrang

Rekommenderade inlägg

Ja kyvätten på den vita cirkeln 

Gämför uppifrån så ser jag linjen mot 10 och 20 drar jag då tillbaka den så ingen linje på 2 men 5 så man borde väll se samma färg eller inte någon linje för att det ska vara rätt 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter också som Kim säger och sätter mätvattnet helt bredvid de färgade fälten och jämför. Tror inte du ska se de färgade fälten genom mätvattnet. Skulle också säga att du ligger på 20+.
Här är en mätning från mig. Inte samma test men samma princip. Jag tycker att jag ligger på ca 10 i mitt prov. Bara för jämförelse.bf95966c7fb688479da2fd1f2d2b897a.jpg

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Belunn skrev:

Jag mäter också som Kim säger och sätter mätvattnet helt bredvid de färgade fälten och jämför. Tror inte du ska se de färgade fälten genom mätvattnet. Skulle också säga att du ligger på 20+.
Här är en mätning från mig. Inte samma test men samma princip. Jag tycker att jag ligger på ca 10 i mitt prov. Bara för jämförelse.

Man inte gämföra  ditt test då jag kör med redsea marin test nitrate

image.jpg.4e0f37ebe4eacb1191d178c2209f4c03.jpg

 

hittar ej manualen i ett annat rs så står det

-

7. Move the vial between the designated positions on the Nitratecolorcard,
look into the vial from above and compare the color in the vial to the colors on the card. Choose the Nitrate level that gives the closest color match and if necessary estimate an intermediate value. The color is stable for 2 minutes.

 

image.jpg

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade nog ändå trott att du ska använda samma princip. De två runda vita pluttarna är de två "designated positions". Sätt testvattnet i dessa cirklar så det är helt vitt under testvattnet och titta rakt ovanifrån för att se vilken av färgerna runtomkring som ligger närmast.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minutes ago, Belunn said:

Hade nog ändå trott att du ska använda samma princip. De två runda vita pluttarna är de två "designated positions". Sätt testvattnet i dessa cirklar så det är helt vitt under testvattnet och titta rakt ovanifrån för att se vilken av färgerna runtomkring som ligger närmast.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Helt rätt, testvattnet ska stå i den vita cirkeln, inte på de färgade fälten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Visserligen Nitrit-testet men om du kikar från minut 9 får du nog en uppfattning hur du ska läsa av ditt nitrat, då det följer samma princip. 

 

Kan vara värt att veta då du kanske inte bör fortsätta dosera upp nitrat. 20 är kanske inte optimalt men jag har legat där också utan att något tagit skada. 

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Byggt lite media behållare idag med material jag hade liggandes.

en för kol och en för fosfat remover

 

kolcylindern får jag lätt i 2liter om det behövs men kör nu 1 liter.

919150CA-39BC-4231-A6B7-D94D55ADD8B4.jpeg.3d37d2e463b05c5525f22b3f4e5ec9dd.jpeg
 

Fosfatfiltret får jag plats med 8dl Alu99 men kör på 4dl just nu å ser om fosfaten kryper ner ytterligare 

29763677-E7EF-4C14-955F-6E0B7B8F0503.jpeg.acf0c5695d2d48e16361268c12def3d6.jpeg

 

1E81B99F-EF4B-44F2-BCF3-F93CEB0A0FA0.jpeg.1f5a2c5f0bfcb88469870a3257079466.jpeg


 

triton labb prov inskickat i torsdags 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemmabyggen ger en alldeles särskild tillfredsställelse helt klart 😊 vad har du för media i fosfat filtret? 

 

Meddela gärna hur lång tid det tog från att du skickade in tills att du får svar på proven. De har tagit sin tid på sig tidigare, men kanske steppat upp lite nu när de har konkurrenter som börjar ta allt mer utrymme med snabba icp analyser 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Hemmabyggen ger en alldeles särskild tillfredsställelse helt klart 😊 vad har du för media i fosfat filtret? 

 

Meddela gärna hur lång tid det tog från att du skickade in tills att du får svar på proven. De har tagit sin tid på sig tidigare, men kanske steppat upp lite nu när de har konkurrenter som börjar ta allt mer utrymme med snabba icp analyser 😊

Jag körde för ett par veckor sen ett ICP via dem och vart förvånad då svaret kom inom en vecka 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , kaptenen skrev:

Jag körde för ett par veckor sen ett ICP via dem och vart förvånad då svaret kom inom en vecka 

 

 

1 timme sedan , Kim Rosenqvist skrev:

Hemmabyggen ger en alldeles särskild tillfredsställelse helt klart 😊 vad har du för media i fosfat filtret? 

 

Meddela gärna hur lång tid det tog från att du skickade in tills att du får svar på proven. De har tagit sin tid på sig tidigare, men kanske steppat upp lite nu när de har konkurrenter som börjar ta allt mer utrymme med snabba icp analyser 😊

Köpte triton test bara för att jag kände gjort det tidigare men även testat FM för snabb test 

Kör med triton AL99 i medialt med lite lagom flöde igenom Så inte de polerar varandra för mycket var det en som sagt som bra att utgå ifrån.


börjar få in rutin flow nu med Kh phosfat nitrat testet nu gå grymt lätt men så klart skulle jag velat haft en MT

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Kim Rosenqvist skrev:

Samma här. Får se hur lång tid jag klarar att hålla emot min egen inre gadget-geek 😊

Ja men måste man verkligen koll varje dag kör man nått icp test varje månad så kan man skicka in i 36tester för samma peng som en MT å sen efter 3år så tillkommer ändå alla prober/slangar /reganser/doserpumpar ev under tiden på dessa år

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, wrang skrev:

Ja men måste man verkligen koll varje dag kör man nått icp test varje månad så kan man skicka in i 36tester för samma peng som en MT å sen efter 3år så tillkommer ändå alla prober/slangar /reganser/doserpumpar ev under tiden på dessa år

 

Ett icp per månad i all ära men mastertronic innebär ju en annan typ av automation, precis som med alkatronic, och därmed möjlighet till att stabilisera dina värden på ett sätt som skulle ta mycket tid i åtagande att göra annars. Och för att inte tala om den precision som en mastertronic ger. Att manuellt göra testerna innebär ju en ökad risk för felmarginal då du kan få väldigt varierande värden om du råkar ha 0,1 ml för mycket testvätska. Lägg dessutom till att våra ögon också kan ha svårt att urskilja färgskalan, det har ju du och jag pratat om förr 😊 helt plötsligt så läser man konstant nitrat/fosfat för högt eller för lågt, eller man skjuter på testningen för att livet kommer emellan. 

 

Det landar ju dock ofta på vilken nivå man vill lägga sin hobby, vad som är "good enough", så att säga. 

Lägg till ett krävande heltidsjobb och två småbarn, som för mig, så känner jag att jag gärna skulle skära bort vissa tråkiga delar. Och bara fokusera på det tekniska underhållet och gullandet med fiskarna 😊

 

Men, smakar det så kostar det. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Ett icp per månad i all ära men mastertronic innebär ju en annan typ av automation, precis som med alkatronic, och därmed möjlighet till att stabilisera dina värden på ett sätt som skulle ta mycket tid i åtagande att göra annars. Och för att inte tala om den precision som en mastertronic ger. Att manuellt göra testerna innebär ju en ökad risk för felmarginal då du kan få väldigt varierande värden om du råkar ha 0,1 ml för mycket testvätska. Lägg dessutom till att våra ögon också kan ha svårt att urskilja färgskalan, det har ju du och jag pratat om förr 😊 helt plötsligt så läser man konstant nitrat/fosfat för högt eller för lågt, eller man skjuter på testningen för att livet kommer emellan. 

 

Det landar ju dock ofta på vilken nivå man vill lägga sin hobby, vad som är "good enough", så att säga. 

Lägg till ett krävande heltidsjobb och två småbarn, som för mig, så känner jag att jag gärna skulle skära bort vissa tråkiga delar. Och bara fokusera på det tekniska underhållet och gullandet med fiskarna 😊

 

Men, smakar det så kostar det. 

Jadå jag är med. Har alltid gillat teknik som först i hobbyn 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick svar från triton inatt (onsdag) 

 

https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/139678


Köks akvariet med sump källare - 02_24_2021 (B-l4QYWE).pdf


kan inte vara ungt förstå mitt Fofat har trott att det är högt å då man kör med red sea PRO test så fick jag det till 10-15 i phosfat

FC9B8340-5502-4EDE-9ECF-ECF927E6F97F.jpeg.269d08d80886c5b6bf9be4d23b4979b3.jpeg

 

nu gäller det bara att få ner nitratet också  och komplettera med det som fattas 

 

känns ändå som om akvariet är mer OK grönt med Tritons analys än jag själv tycker...

Ändrat av wrang
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag beställt det som fattas med börjat dosera in per dag/Xml

MO 50+45ml

I 9.4ml

B 100+45ml

SR 200 + 37ml

Br 50+50+29,63

 

de som fattas är 

Ca 100 + 22

Mg 500+500+500+500+100

K/pottasium 200+133

Li 84ml

V 1.2ml 

så ska nog värdena vara okey

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, nike83 skrev:

ser ut som att du ligger väldigt bra till, enligt ditt ICP-test.

Japp tack körde ett Fosfat test idag manuellt 

klart skillnad då jag nu äntligen vet hur man ska läsa av det och ser att det är ljusare än 20 men inte så ljus som 10 å det var ju så även från icp testet. 

 

2D2B5D3E-630C-43EC-AC59-284689A57F20.jpeg
 

C60E44D0-522F-4A13-930A-2C9F40C26291.jpeg
Koran Kejsaren

 

har bara 3 sps kvar nu å

2st Acropora aspera - bra polyp expansion

1st Acropora solitaryensis

hopps de vänder och visar sin uppskattning.
Blir först då jag köper fler igen.

 

har även köpt en ny refugium lampa så denna vart lite dålig tror jag därav algernas minskning.

 

 

Ändrat av wrang
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag reflekterade över detta med med mg men för att höja 34mg

252B5B3D-10A2-4F90-84A7-A2350AD97EED.jpeg.e04585e44c6872e50d7f2f4e38de3fe3.jpeg

så kanske man behöver 2100ml till 1000liter vatten letade vad deras naturliga vatten var. 
men då jag mäter med salifert test så är det 0.14ml  kvar i sprutan å detta motsvarar 1290 eller så är detta test gammalt 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...