Gå till innehåll

Ommöblering på listan


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej! Som en del av er vet har jag sedan ett par veckor tillbaka haft igång ett Rsm 130.

Blev aldrig riktigt nöjd med möbleringen och blir mer och mer sugen på att göra om lite grann när jag ser er andras akvarium.

Skulle vara väldigt tacksam om ni Linda hjälpa mig att placera ut lite olika saker så att det ser bra ut. Har även tänkt göra om scapen lite grann, ni får gärna tipsa angående det också. Har en fråga innan jag börjar planera. Påverkas bakterikulturen och balansen i akvariet genom att göra om? Vill tex inte att cykeln med alger ska börja om.

För att få lite bättre översikt så kanske det är bra att veta vad som finns i akvariet.

16 kg LS, varav 3 st stenar borrade på ett pvc-rör.

1 BTA.

1 xenia korall.

1 Kenyaträd.

3 st läderkoraller, 1 väldigt liten och 2 ganska små.

1 euphyllia ancora.

1 okänd sort euphyllia.

1 gorgonia av något slag.

På fredag får jag förhoppningsvis hem mer korallim så att jag kan fästa korallerna ordentligt.

Alla synpunkter välkomnas, släng ur er vad ni tycker! Bifogar en bild på hur det ser ut just nu.

Mvh Richard 0bc641697a3fee2e764f7b834093df6c.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid svårt att ge råd om andras aquascape. Placera gärna stenen så att vatten kan röra sig fritt runt om det lilla revet.

Sätt koraller efter ljus/flödesbehov. BTA t.ex. brukar ju gilla mycket ljus och starkt flöde, men inget är skrivet i sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår att det är riktigt svårt. Skulle behöva några tips för scapen, har helt slut på idéer. Korallerna kan jag nog fixa när jag väl fått till en bra scape. Som sagt, släng ur er allt ni kommer på! :)

Mvh Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, har hört att de är väldigt duktiga på att sprida sig! Jag skaffade den ganska nyss, än så långa är den ganska liten.

Det känns som jag har för mycket LS i karet, kan man plocka bort några stenar som inte passar in? Kan man i så fall lägga dem i saltvatten från ett vattenbyte? Antar att de behöver cirkulation. Hur länge kan man förvara dem så?

Mvh Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra att förvara levande sten i t.ex. en tunna med cirkulation. Vet inte om det finns någon bortre tidsgräns men det tror jag inte.

Jag har för en del år sedan förvarat levande sten i en mörklagd tunna med cirkulation och rumstemperatur i flera månader utan problem.

 

Sätt Xenian så att den inte kan sprida sig till stenen intill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då så, då är det inga problem. :) Tack för det!

Som sagt har jag en "grund" med 3 st stenar. Den i botten är som en stor platta, med 2 st mindre stenar ovanför. Tycker ni det är bäst att ha den stora bumlingen i mitten och bygga utifrån den eller ska jag försöka göra 2 st "öar"?

Mvh Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser helt ok ut! Vet av egen erfarenhet att man aldrig blir nöjd med scapen i början och man tenderar att överanalysera in absurdum. Dock måste man ju ha i åtanke att ett nystartat akvarium alltid kommer se rätt trist ut. Det är när korallerna börjar växa ordentligt och karet mognar som det börjar se bra ut! Tänk mer på hur du vill placera korallerna och försök göra så det finns gott om utrymme och små hyllor att placera dom på så kommer det bli skitbra. 

 

Om jag ändå ska försöka komma med en idé så gillar jag personligen scaper som man kan se från olika håll. Vet inte riktigt måtten på RSM130 men om det har lite kubaktig form så skulle det kunna vara ballt att försöka öppna upp i mitten längst ner så du får en båge och sen vrida det hela lite så bågen börjar i bakre högra hörnet och går fram mot främre vänstra hörnet. Då kan du sätta koraller på båda sidorna och se två sidor av revet beroende på från vilket håll man tittar! Bara en tanke på hur man skulle kunna göra! :smile: Du kan ju alltid googla på typ "rsm 130 aquascape" och se om du hittar lite inspiration också! 

Ändrat av ChristianA
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar!

Det ser väl okej ut, men problemet är att cirkulationen blir väldigt dålig runt revet eftersom det är byggt mot den bakre väggen.

Det finns en bra guide på internet hur man bygger en bra reefscape. Det står bl.a. att väldigt många har för mycket LS i karet, det känns som jag har ett antal kilo för mycket. Ska fundera vidare på nån bra lösning.

Jag ska väl inte behöva flytta fiskarna medan jag möblerar om? Det räcker väl om jag flyttar korallerna så att dem inte blir skadade?

Mvh Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är om du har väldigt många mindre stenar och känner att det är svårt att få till en schyst aquascape ska du ta ur all sten och limma ihop efter behag med Aqua Forest Stonefix. Grymt bra att jobba med då det stelnar rätt fort. Det är kladdigt men det får man leva med :smile:

 

När du tar ur all sten eller den sten du vill få ihop så ta dig tid och scapea som du vill ha det. Fördelen med att göra så tycker jag är att då kan du laborera hur mycket du vill, pilla och dona tills du är nöjd. Använd dig gärna av något som du kan stödja upp stenarna under tiden det härdar om du vill bygga så att du får ett överhäng eller så.

 

Det är ett större projekt eftersom stenen måste ut och diverse koraller måste tas av. Jag ångrar inte en sekund att jag gjorde på det viset eftersom jag hade otroligt mycket mindre stenar som bara rasade hela tiden.

Får du sten "över" kan du alltid lägga den i sumpen, men försök att använda all sten och bygg ett snyggt rev :)

 

Jag försöker hålla revet så att vattnet kan cirkulera så mycket som möjligt överallt så att jag inte får några "dead spots". Men samtidigt ha mycket gömställen där fiskarna kan gömma sig under natten.

 

Så här ser mitt kar ut från ena kortsidan:

post-2099-0-24352600-1451994065_thumb.jp

 

Framsidan, ja de syns väl rätt tydligt hehe:

post-2099-0-07043500-1451994042_thumb.jp
Ändrat av NovemberRain
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt, gillar det skarpt! Hur många liter är det på?

Det är snarare tvärtom för mig, jag har för många stora och klumpiga stenar. Kan man dela stenar med till exempel hammare? Är det något speciellt man behöver tänka på i så fall?

Jag har Reef Scape Foam att använda om det behövs. Det är inget problem att ta ur korallerna för att ingen av dem är fastlimmad än.

Skadar man bakterierna och revet genom att ta ur sten och i stort sett göra om allt?

Mvh Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, det ligger på dryga 560 liter.

 

Absolut, det kan du göra. De är ganska porösa så det går bra med hammare och någon kil kanske för att få en mer rak delning. Du kan börja med att bygga en stabil grund som inte har så lätt för sig att välta och sen bygga ut från den. Eller om du gör en eller flera revpelare.

 

Nej det gör du inte så länge stenen inte dör, men det gör den inte på så kort tid. Sen finns det alltid lite risk med att röja runt att man drar upp sånt som samlats i små hörn och i sanden, det märker du :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, då ska jag nog försöka dela en del stenar som är för stora.

Har 3 st stenar som redan sitter på ett pvc-rör, det är jag ganska nöjd med.

Tanken den här gången är att bygga flera pelare. Den stora bumlingen med pvc-röret har jag tänkt placera i det bakre hörnet, men fortfarande så att man kan skrapa alger. På vänster sida ska jag ta några stora stenar och bygga en liten "hög" som innehåller en del grottor. I mitten kan jag ha några mindre stenar som bara står på botten. Det som blir över får jag sälja eller göra nåt annat med.

Det ska väl räcka med att flytta korallerna till en hink, fiskarna ska väl inte behöva flyttas på?

Mvh Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På en sten sitter det 3st gröna skivanemoner, klarar dem sig ovanför ytan eller dör dem direkt? Tänker också på en del små sjöstjärnor som sitter här och där..

Sen får ni gärna hjälpa till om ni vet vad detta är! :D

Mvh Richard f2c0482dc2dd0783e53e8b4b596eb919.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofta är det så att, ju mer du rotar i akvariet ju mer problem får man, jag har aldrig haft liknande alger men jag tror att du ska skörda så gott det går för hand nån gång i veckan sen låter du tiden göra sitt, låt akvariet "mogna". jag har iaf upplevt att man lätt stressar upp sig över saker som lättast löses genom att vara passiv :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att du blev nöjd. Min erfarenhet är att det är rätt svårt att bygga snyggt i RSM130 med bara sten pga måtten.
Som någon sa så är revcement/plaströr nog det enda sättet att få till en lite annorlunda scape med utstick osv.

Lite sent tips :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...