Gå till innehåll

Acanthurus lineatus


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Godkväll!

Har observerat att min Acanthurus lineatus har börjat magra av en del samt att den har vad det ser ut som iaf, bitmärken på sidorna. Rätt stora och jag misstänker att det är min Siganus vulpinus som biter lineatusen.
Kan det vara så att den stressar lineatusen och det i sin tur gör att fisken inte har någon aptit? Har haft den i ca 1,5 månad och det är förns nu den har börjat magra.

Hade en tanke om att jag skulle försöka fånga lineatusen och flytta ner den i sumpen för att kunna mata den ordentligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en vulpinus i 9 år och inte sett den försöka bita någon annan fisk. Jag har inte sett någon av dem jag haft i butiken försöka bita någon fisk.

A. lineatus däremot är känd som en mycket aggresiv fisk. Kan det vara så att den försökt angripa vulpinusen som försvarat sig med att resa ryggfenan. Den är giftig så det kanske förklarar att märkena blivit så stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkena ser mer ut som bett än stickmärken, så pass stora som skulle passa in storleken på vulpinusen. Det är därför jag misstänker vulpinusen, men jag kan självklart ha fel. Jag har försökt fota och bifogar två bilder. Han har liknande märken på andra sidan och har några små små märken på någon enstaka fena.

nike83: Tack, håller men. Den är riktigt fin! :) Läste också att de ska vara svåra att överleva till en början och att de är aggressiva. Tycker mig inte se att den är aggressiv men den simmar värre än en hispig hepatus :) Jag matar för fullt!

 

IMG_4513.thumb.jpg.0e71adf33fae05326aa25

IMG_4504.thumb.jpg.1642fccd49ec1dc8b27c2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft två stycken som helt plötsligt börjat tyna bort och dött efter ett par månader 😢. Alla andra invånare har det inte varit några problem med. Hade gärna haft en men vågar mig inte på det om jag inte hittar en fin "begagnad"

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...