Gå till innehåll

Fluval edge 46l


fredrikosterby

Rekommenderade inlägg

Då jag fick vatten skada i golvet där mitt stor kar står så är det tvungen att åka bort.

Men flickvännen tyckte inte vi skulle göra oss av med clownerna så det fick bli ett nano så man har kvar lite salt hemma.

Karet blev ett fluval edge 46l just för att det är så pass specielt och lite utmaning att få det att fungera.

Karet är beställt från arken zoo då dom inte hade det hemma så kommer det nästa onsdag.

Beställde även en mp10Q då jag ville ha en fin pump i karet utan kablar genom toppen.

83b1d15f5ef112948440f82fa916c267.jpg

Tanken är att börja med orginal filtret och sedan byta ut det med tiden antingen till ett ytterfilter med levande sten i eller nån vettig sump får se lite hur det blir med möbel först.

En liten bild på hur det kan se ut ☺

f9c13e6da73a711013249c7607d77856.jpg

Belysning ska med bytas ut klart antingen mot en ai prime eller en belysning från usa som heter edgebrite 52w cree med styrning genom wifi.

Får så lite vad framtiden säger först ☺

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1a86ddaa319ee1d1035f89c992e17563.jpg

Karet upp ställt på plats.

Blev rätt nöjd med det nu får de hå nån månad sedan dax för lite nya koraler så det får lite färg

7cf20bbeac9d7c2de833fbe470874065.jpg

Blev ett nytt skåp vilket jag blev väldigt nöjd med. Lite mer kabel fix så är det klart.

Tanken är att nådersta hylla ska bli sump i framtiden

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Den typen av Euphyllia brukar vara svåra att rädda om de drabbas av Brown Yelly Disease . Jag har lyckats när jag varit snabb och sugit ut de drabbade delarna direkt och sedan varit väldig vaksam och snabb med sugen. De typer som har huvuden är lättare - bara bryt av det drabbade huvudet men gör det så fort ni ser att det barkar åt skogen. Brukar börja med att en del eller ett helt huvud inte "blommar" ut som vanligt. efter det så brukar det vara en till två dagar innan det bruna syns

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse.

Okej då har jag lite bättre koll till nästa gång. Tack så mycket

Orginal sitter där än så länge tyvär..

Tanken är att den ska bytas snart men den det står en flytt på tu i feb så får det vänta lite.

Trodde inte korallerna skulle svara alls under org med dom slår ut och tar det lilla som finns. Får hoppas dom klarar sig.. om inte så får det bli en helt ny snart efter flytt.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fäste den på locket men för att den skulle få plats så var jag tvungen att såga bort bakstycket på locket. Ytterst snyggt akvarie men det är definitivt inte optimalt till saltvatten. På grund av layouten är det svårt att fixa i det men jag tycker ju det är värt det! Lite bilder med.

DSC_33891.jpg

DSC_33851.jpg

DSC_33701.jpg

DSC_33691.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fäste den på locket men för att den skulle få plats så var jag tvungen att såga bort bakstycket på locket. Ytterst snyggt akvarie men det är definitivt inte optimalt till saltvatten. På grund av layouten är det svårt att fixa i det men jag tycker ju det är värt det! Lite bilder med.

DSC_33891.thumb.jpg.b2b8b1fcb17d83e20155611a98e56e31.jpg

DSC_33851.thumb.jpg.2aa849705b6a3c8d312b6cb4678274f7.jpg

DSC_33701.thumb.jpg.a9ce90655457eb91ae68f0494c4bf980.jpg

DSC_33691.thumb.jpg.99c7922de2d8ac02f1943e140c0bda13.jpg

Riktigt snygg kar du har fått till

Okej lampan såg ut att sprida ljuset så som orginal gör. Blev övertygad att köpa en prime nu! Nästa ska på listan

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyter allt annat på bra i karet än så länge? Är ju själv ganska ny i denna hobbyn men är det något du undrar över så bara hör av dig!

Hej!

Jodå allt flytter på bra. Matar och kollar på det i princip.

Fått till vana att byta vatten varje helg 20l vilket blir ca 40%, känner mig skyndad att byta lampan nu då jag vill få bättre liv för korallerna. Alla har polyp utsträckning dock.

Funderar ochså på att göra mig av mig clownerna då jag tycker dom ska ha mer utrymme. Tänker på upgradering men då jag har annat i livet som är viktigare just nu så får det vara så länge.

Får se lite hur livet för detta kar blir har en flytt 1 mars som jag ser fram i mot som jag hoppas allt klarar. Flyttar 30mil så ska göra det bästa för allt levande.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

f1e725504b839ef511aa1dcae9e92e3f.jpgd70d187e48251df692dbea0ebe639bc9.jpg

Då var primen över karet på ett provesoriskt sätt.

Ska be farsan göra ett fäste till huven med kulfäste så jagvkan vinkla den lite.

Får vara så här i 2 veckor i allafall så blir det löst sen.

Blev väldigt mycket roligare att sitta vid karet nu i alla fall och korallerna svarade bra på det nya ljuset har aldrig sett knapparna så stora

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...