Gå till innehåll

Lasse

Rekommenderade inlägg

On ‎2016‎-‎07‎-‎28 at 23:24, Pontus Enbom sa:

Helt otroligt vad snyggt du har fått det på så kort tid. Är riktigt kul att få följa ditt projekt efter att man har läst om allt du kan teoretiskt. :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

 

On ‎2016‎-‎07‎-‎28 at 23:52, Pasaputte sa:

super fint 

MVH

 

 

Tack skall ni ha

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland blir det lite för mycket av det goda. I går satte jag in mer alger i refugiumet och bytte ut mitt media i CO2 scrubbern. Resultatet - pH:t droppade inte under natten som det brukar. Låg kvar på ca 8,38 på morgonen mot normala ca 8,2. Kl 7:20 kopplade jag bort både refugiumljuset och koldioxidscrubbern. pH sjönk direkt (och snabbt) Ca 20 minuter senare kopplade jag in ljuset igen (på fram till 10) pH fortsatte att sjunka - dock inte lika snabbt.

 

Screen Shot 08-02-16 at 11.17 PM.JPG

 

Jag upptäckte en helt annan väldigt intressant sak också gällande det förmodade sambandet mellan pH och redox. Jag är inte längre så säker på att dessa två tillsynes motstående pendlingarna har direkt med varandra att göra. Det jag såg indikerar i stället att det är något annat än pH pendlingarna som får redoxen att pendla upp och ner. Återkommer till det när jag samlat mer data

 

MVH Lasse

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en liten Road Trip under lördagen så återställdes ordningen här hemma - Nu har vi 7 st pyjamaskardinaler - en av mina favoritfiskar

 

Det blev några räkor också - men de vill inte fästa på bild just nu

 

shifter.jpg

 

coral.jpg

 

sidan.jpg

 

pyamas.jpgpyamas-2.jpg

 

MVH Lasse

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt filter hemma har jag sprayat över filtermediat - i de reaktorerna jag har byggt för Sjöfartsmuseet pH experiment så är det utrymme att placera en bägare med vatten över filtermediat så luften fuktas hela tiden. Över de reaktorerna har jag också en filtermadrass på insuget. Fukta den (eller spraya den) skulle ge ett än bättre resultat.

 

Hemma nu så är kombinationen refugium och CO2 skrubber för effektiv. Akvariet är lite för ungt för en hög intern koldioxidproduktion tror jag. Jag sätter heller inte in ngn organisk kolkälla nu. Det verkar som gasutbytet i skummaren är helt bestämmande för pH:t. Om jag kör skrubbern nattetid så stannar pH:t uppe på ca 8,35-8,38. Kör jag den hela dagen så har jag ett pH på ca 8,4 vid 22 tiden på kvällen.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2 augusti 2016 at 23:30, Lasse sa:

Ibland blir det lite för mycket av det goda. I går satte jag in mer alger i refugiumet och bytte ut mitt media i CO2 scrubbern. Resultatet - pH:t droppade inte under natten som det brukar. Låg kvar på ca 8,38 på morgonen mot normala ca 8,2. Kl 7:20 kopplade jag bort både refugiumljuset och koldioxidscrubbern. pH sjönk direkt (och snabbt) Ca 20 minuter senare kopplade jag in ljuset igen (på fram till 10) pH fortsatte att sjunka - dock inte lika snabbt.

 

Screen Shot 08-02-16 at 11.17 PM.JPG

 

Jag upptäckte en helt annan väldigt intressant sak också gällande det förmodade sambandet mellan pH och redox. Jag är inte längre så säker på att dessa två tillsynes motstående pendlingarna har direkt med varandra att göra. Det jag såg indikerar i stället att det är något annat än pH pendlingarna som får redoxen att pendla upp och ner. Återkommer till det när jag samlat mer data

 

MVH Lasse

 

Intressant Lasse att du har sådan god effekt av din alg-scrubber och Co2 tvätt med för den delen. Om vi skall jämföra ditt o mitt system, jag har ju också algscrubber o CO2-tvätt så tror jag ditt mer kraftfulla svar beror på att du har än så länge såpass låg belastning, dvs inte så mkt intern CO2-produktion än....så ditt system visar väldigt fint o mer tydligt än mitt hur mkt verkligen såväl alger som CO2-scrubber gör för att akvariet skall bli av med sitt CO2-överskott.

 

Detta med redox o pH som du pratade om o här skriver...har funderat...det jag minns från det jag läst är att H jonen har en direkt effekt på redoxelektrodens potential...så...jag tror det är en direkt H-jons effekt trots allt...men luska du vidare o meddela oss när du har mer data...det är en intressant iakttagelse du gjorde...men först, har du kunnat reproducera resultatet?, så det inte var så att att du hade nån annan orsak till att redox ej sjönk trots att pH låg kvar högt över natten....jag tänkte på en sak till....de radikaler som peroxider som bildas vid fotosyntesen höjer ju redoxen, väteperoxid höjer ju tex...så säg då att fotosyntesen i sig skulle kunna höja redoxen...men ändå ser vi ju att den sjunker..om ph inte skulle påverka redoxen lika mkt som radikalerna så borde vi få även i displaytanken höjningar av redoxen på dan o en sänkning på natten...till följd av att det bildas ju mer peroxier på dan o färre på natten...Om ph inte har nån effekt skulle kurvan vara omvänd den vi ser för radikaler höjer ju redox som sagt, och om ph har en viss effekt men mindre än radikalerna borde kurvan vara invers men bara lite mjukare. Så vad hände i ditt fall?....Mätte du redox o ph på precis samma vatten dvs var redoxelektroden placerad i samma entitet som ph-elektroden?...för sitter inte din redox i din DSB? du har säkert förklarat detta men minns inte. Väntar med spänning på mer info:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fuktar för att få längre verkningstid eftersom det interna vattnet tsr slut.

Experimentet är duplicerat med samma resultat. Det intressanta med väteperoxid är att det intialt - vid tillsättning - sänker redox men på längre sikt höjer.

 

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag stjäl din tråd, lovar, bara en kommentar till just nu:

En teori kring ditt fenomen skulle kunna vara denna:

Fotosyntesen genom sitt bildande av peroxider mm höjer ju redox. Men samtidigt har även fotosyntesen en sänkande effekt på redox genom att pH höjs av fotosyntesen (enligt kemister så påverkar H-jonen redox direkt genom att vätejoner förenklar vissa (men ej alla) oxidationsprocesser). Så, vi har en höjande o en sänkande kraft samtidigt. OM vi mäter redox ute i fritt vatten är ph påverkan större än peroxidernas påverkan varvid nettoeffekten ändå vid fotosyntes blir en redoxsänkning, MEN om tex redoxelektroden sitter inne i en alghärva, då kanske peroxidbildningen är så stark så den tar ut den sänkande effekt som ph höjningen har, varvid redox förblir oförändrad?...som i ditt fall...så då kokar detta ner på frågan: Var var din redoxelektrod placerad? 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Lasse sa:

Jag fuktar för att få längre verkningstid eftersom det interna vattnet tsr slut.

Experimentet är duplicerat med samma resultat. Det intressanta med väteperoxid är att det intialt - vid tillsättning - sänker redox men på längre sikt höjer.

 

MVH Lasse

 

 

okej, du  menar att tex divesorb blir ännu mer effektiv om man fuktar utöver den fukt som den redan innehåller?

 

detta med H2O2...stämmer det?...vad menas på längre sikt?...jag har tillgång till H2O2 på jobbet...skall prova...det är ju ett oxidationsmedel...hmm...har du nån teori?:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, nu har jag läst på lite mer:

Orsaken att H joner påverkar redox är den att H joner ingår i många oxidationsreaktoner. Så genom att det finns fler vätejoner dvs lägre ph, så sker vissa oxidationer enklare...därför kommer en ph sänkning höja redoxen i karet, MEN om vi har en isolerad lösning med bara vatten och tex trevårt järn, så är just den oxidationen EJ beroende av vätejoner, så där kommer pH INTE att påverka redox utan där blir redox helt o bara beroende av kvoten fe2+/fe3+. Men i ett akvarium så har vi mängder med oxidationsreaktioner där H-jonen är involverad...så därför menar jag att i ett biologiskt system så kommer en ökning av vätejoner ha en direkt höjande effekt på redox. Läs Randys artikel om redox, han förklarar detta mkt bra där. 

 

Sen att leroxid skulle initialt sänka redox är isåfall en artefakt väl...för väteperoxid är ju ett oxidationsmedel o kommer höja redox...hur o var o när har du sett att tillsättning av leroxid skulle initial sänka? o isåfall hur länge? nån minut??....mysko;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara ett litet fel i ditt resonemang - verkligheten med hur redoxen visar när pH ligger konstant på 8,35 under natten - den stiger. Och den börjar stiga så fort belysningen minskar under en viss nivå fast pH ligger kvar högt. När teorin inte stämmer med verkligheten - då få man kanske tänka om.....

Att peroxiden sänker redox vid tillsättning är ett känt faktum - det finns trådar på reef2reef om detta. Jag läste en förklaring som jag inte hittar nu - har för mig att det hade med aktiva radikaler att göra. Jag har andra mätningar av redox i andra applikationer där pH inte verkar påverka synbart. I min DSB botten ligger redox stadigt kring 0 till  minus 10 oavsett pH sumpen. Redoxen och pH mäts 3 cm från varandra i ett område med stor omsättning.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte om jag tänker fel förrän  jag vet var du har din orp elektrod i förhållande till refugiet...för: Okej redoxen till o med stiger när belysningen i displaytank går av och refugiets belysning går på?...då tycker jag fortfarande min "teori" kan stämma: När ljuset går av i visningstanken, så ersätts det av refugiets belysning och du har såpass lite Co2 i ditt vatten så refugens algfotosyntes klarar uppenbarligen lika bra som visningskaret´s  att upprätthålla ph, dvs du får inte den sedvanliga nattsänkningen. Okej så långt är det inte konstigt. Om nu pH ändå styr redox, vilket ju det bevisligen gör för ett stort antal oxidationsreaktioner i ett akvarium (läs Randys artikel där han radar upp ett 10-tal vanliga biokemiska oxidationer där H-joner påverkar redox), så borde redoxen vara oförändrad i ditt fall eftersom pH inte sjunker...MEN i ditt fall till o med stiger den lite...det säger ju inte emot min teori, för pH har ju inte sjunkit så det finns inga krafter orsakat av pH  som vill förändra redox...det enda som skett är att du ersatt fotosyntesen i visningskaret med fotosyntesen från makroalgerna i refugiet...och om orp-eletroden är närmare refugiet än visningskaret, så kanske(ingen aning, spekulerar) de peroxider som denna fotosyntes skapar, höja redoxen lite till...dvs du får en liten höjning till o med när refugiet går på. Jag ser inte vad som är tankefel där. Dessutom så är det inte osannolikt att du trots allt har en liten liten sänkning av pH för det är sällsynt att algrefugiet helt matchar ljuset i visningstanken...dvs du kanske bara inte kan mäta den lilla ph-sänkning som de fakto sker i ditt system på natten?...o då får du ju en liten redoxhöjande effekt även där..

Sen att peroxider initialt skulle sänka redox, det får du visa mig, för det måste isåfall bara vara en omedelbar artefakteffekt...nu talar vi ju om ett biologiskt system, o där får vi väl ändå räkna peroxiderna på den sidan som höjer redox...står också förresten i Randys artikel.

Jag tror inte att H-jonerna, efter att ha läst på idag, i ett biologiskt system ej påverkar redox....det exempel som randy anger när H-joner inte alls påverkar är reaktioner där dessa inte är inblandade...som tex oxidation av järn...men i ett biologiskt system med dess komplexitet tror jag inte på att du skulle ha en oxidation helt isolerad från vätejoninslag.....Där ligger bevisbördan på dig Lasse som har den kontroversiella, men intressanta, teorin;_)

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refugiet klarar inte idag att upprätthålla pH under natten - bara att bromsa sänkningen. Det är när jag kopplar in CO2 skrubbern som pH blir stabilt. Belysningen i refugiet är i stort sett bara 630 plus 660 nm - endast ca 4 watt blått. Faktum kvarstår - när belysningen tänds i huvudkaret stannar redoxen av och sjunker till max belysning inträffat. Sedan stiger redoxen sakta - fast pH hålls konstant. pH och redox tas på inkommande vatten i sumpen.

 

Som sagt att redoxen sjunker initialt vid tillsättning av väteperoxid är inget jag påstår från tomma intet - till och med din husgud har intygat att det är så (på reef2reef). det finns beskrivet i flera trådar på reef2reef. Det finns ingen bevisbörda på mig - jag bara visar de praktiska mätningar jag gjort - och jag har ingen aning varför det blir på det här sättet - bara konstatera att pH verkar inte - i mitt system - vara huvudkraften för redoxsänkningen under den ljusa perioden.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Lasse sa:

I mitt filter hemma har jag sprayat över filtermediat - i de reaktorerna jag har byggt för Sjöfartsmuseet pH experiment så är det utrymme att placera en bägare med vatten över filtermediat så luften fuktas hela tiden. Över de reaktorerna har jag också en filtermadrass på insuget. Fukta den (eller spraya den) skulle ge ett än bättre resultat.

 

Hemma nu så är kombinationen refugium och CO2 skrubber för effektiv. Akvariet är lite för ungt för en hög intern koldioxidproduktion tror jag. Jag sätter heller inte in ngn organisk kolkälla nu. Det verkar som gasutbytet i skummaren är helt bestämmande för pH:t. Om jag kör skrubbern nattetid så stannar pH:t uppe på ca 8,35-8,38. Kör jag den hela dagen så har jag ett pH på ca 8,4 vid 22 tiden på kvällen.

 

MVH Lasse

Tackar, då har jag lite att fundera på när det gäller hur jag snickrar ihop min skrubber. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Lasse sa:

Refugiet klarar inte idag att upprätthålla pH under natten - bara att bromsa sänkningen. Det är när jag kopplar in CO2 skrubbern som pH blir stabilt. Belysningen i refugiet är i stort sett bara 630 plus 660 nm - endast ca 4 watt blått. Faktum kvarstår - när belysningen tänds i huvudkaret stannar redoxen av och sjunker till max belysning inträffat. Sedan stiger redoxen sakta - fast pH hålls konstant. pH och redox tas på inkommande vatten i sumpen.

 

Som sagt att redoxen sjunker initialt vid tillsättning av väteperoxid är inget jag påstår från tomma intet - till och med din husgud har intygat att det är så (på reef2reef). det finns beskrivet i flera trådar på reef2reef. Det finns ingen bevisbörda på mig - jag bara visar de praktiska mätningar jag gjort - och jag har ingen aning varför det blir på det här sättet - bara konstatera att pH verkar inte - i mitt system - vara huvudkraften för redoxsänkningen under den ljusa perioden.

 

MVH Lasse

Nu blir nästa steg att ta reda på varför...har du fått nån kommentar av Randy? Har du kunnat reproducera resultatet? Jag håller med om att det är intressant.

 

de där med H2O2 får jag kolla upp...det låter väldigt konstigt....utan förklaring så tror jag inte på det tills vidare, dvs jag är precis som du Lasse, skeptisk till sådant som jag inte förstår eller har sett bevis för. Men får jag en förklaring som är logisk så...skall testa först själv också med H2O2 som jag har på jobbet. 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har reproducerat försöket och jag har för närvarande extra folk i lägenheten (3 personer) så jag kör skrubbern dygnet runt för att se vad som händer. Det är regnigt här så alla fönster är stängda.

 

Till skillnad från dig så behöver jag inte förstå saken in i minsta detalj - det räcker med att tillräckligt många rapporterat samma händelseförlopp skilda från varandra för att jag skall börja fundera på detta.  Bra att ha en teori - men ibland måste man tro på verkligheten också. Det är så ny kunskap bildas.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Jag har reproducerat försöket och jag har för närvarande extra folk i lägenheten (3 personer) så jag kör skrubbern dygnet runt för att se vad som händer. Det är regnigt här så alla fönster är stängda.

 

Till skillnad från dig så behöver jag inte förstå saken in i minsta detalj - det räcker med att tillräckligt många rapporterat samma händelseförlopp skilda från varandra för att jag skall börja fundera på detta.  Bra att ha en teori - men ibland måste man tro på verkligheten också. Det är så ny kunskap bildas.

 

MVH Lasse

Menar du att fler än du noterat ett redox på natten gör sin vanliga stigning trots att pH ej ändras? Du har ju märkt något som går emot det förväntade,  då är det helt naturligt att ifrågasätta om det finns nåt fel här. Vi vet att H-joner styr redox, det är ju ingen gissning. Läs tex Randys artikel, massor av oxidationer som sker i ett biologiskt system behöver vätejoner, så på det sättet menar man att vätejoner höjer redox. MEN andra mekanismer styr, och JA, det finns situationer när vätejonerna EJ påverkar redox, tex om du har en isolerad redoxreakion (som du ej har i ett akvarium)där H-joner inte är inblandade. Men det är dom ju i ett biologiskt system, så därför är det befogat att vara kritisk mot din teori att i just ditt fall, i ett biologiskt system, så  skulle vätejonerna ej påverka redox. Jag säger inte emot dina observationer, men jag tror inte på förklaringsmodellen, att vätejoner ej påverkar redox i ditt system. Det tror jag dom gör. Så det finns kanske nåt annat i din setup som förklarar, kanske enklare än vad vi tror. Mätfel? Ngt från makroalgerna som trots utebliven pH sänkning på natten driver upp redoxen? Tex syntes av peroxider som sagt?

Det är ju vanskligt med en iakttagelse om man ej kan förstå den eftersom den då kan va ett villospår som föder fel kunskap...jag tror du är precis likadan som mig där att du vill förstå...det har jag jag allt märkt genom åren;-)...en bra sida som jag gillar dom du vet.

 

Sen beträffande H2O2´s initiala sänkande effekt som du säger att du läst. Jag har letat och det dräller inte direkt av bevis, o ej alla har märkt detta. Så det betvivlar jag ännu mer nu efter att ha fått lite respons under dagen. H2O2 är ett oxidationsmedel som vi ju vet. Den sänkning som en del (ej alla enligt vad jag läst idag) rapporterat, beror isåfall på något annat, EJ på H2O2 i sig...och jag har EJ sett ngn vettig förklaring på det. Det kan röra sig om ngt med elektroden kanske som gör ett mätfel initialt?..eller att du får en snabbt övergående förändring av någon oxidant?....för sen stiger redoxen som den bör. Jag skall som sagt göra en del experiment själv. Där kan man ju inte bara nöja sig, eftersom vi vet att H2O2 är ett oxidationsmedel. Orsaken då till paradoxal initial sänkning måste redas ut.

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs rätt - det jag skrev var att fler som märkt den initialt nedgående redoxpotentialen när väteperoxid tillsätts. Jag själv märkte det idag när jag laddade om oxydatorn och spillde lite direkt i. Men det kan ju ha varit en Zebra som kom runt hörnet.

 

Att min redox inte uppför sig som väntat är min observation - vet inte om någon annan sett detta.

 

Jag orkar inte leta på reef2reef nu om den initialt sänkande effekten av H2O2 tillsättning - men det finns rapporter om det och i de trådar jag läst är det ett axiom att så är fallet - sedan går redoxen upp som förväntat efter den initiala sänkningen. I denna tråd finns en del intressant om det. Nånstas på sid 14 - 15 finns en del.

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...