Gå till innehåll

Värde för Anemoner


Linnex

Rekommenderade inlägg

46 minuter sedan, stigigemla sade:

Lite blandat. Generellt vill inte anemoner ha laminär strömning och gillar när vattnet gungar fram och tillbaka.

Mycket ljus gillar de.

Det låter bra. Planerar att ha anemon i den nyanskaffade kuben så strömning och ljus kan jag optimera efter dess behov. Karet blir påkopplad på övriga systemet där vattenvärdena skall vara optimal för LPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina förutsättningar är en kub utv 65*65*65 (240 liter). Revet är ca 32-35 cm högt Streamer 1 st alt 2 st Vortech MP40 (om det blir bättre med en på varje sida avrinningen). Pumparna kommer skyddas med filter så inte anemonerna kan fastna i dem.

Tänkt belysning är Radion XR30w

Avrinning och retur sker till ett större system (Se "Linnex Bygger")

 

Jag hade gärna haft två tre anemoner av olika arter som förhoppningsvis växer upp till lite större bollar. Typ handbollsstorlek... om de nu inte istället får för sig att dela sig...

 

Är det rimligt eller blir det fight mellan dem och jag bör bara satsa på en art? 

 

 

IMG_1360160115.JPG.701a78d416e4db4b5ae6bIMG_1361160115.JPG.d508ca636971ec2040bf3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill väl inte påstå att man är någon expert på det du efterfrågar men viss erfarenhet finns. En del missöden har också förekommit, om än inga större, i aktuellt ämne.

 

Först och främst så påstår jag att en anemon kan du inte tvinga till en viss plats. Vill den flytta på sig så gör den det. Vissa sorter har också en tendens att uppträda märkligt. Har dock ej klurat ut varför men har en teori om att det kan bero på det StigiGemla nämnde tidigare. Ett missnöje över hur de upplevt sig "bombaderade" med en stråle i en (1) riktning. Alltså avsaknad av fram å tillbaka/böljande. Jag har haft två som toksnurrat runt sin egen axel och inte då blivit klok på vad de höll på med egentligen. Två av varandra oberoende i såväl tid som plats...

 

För tillfället huserar 6 st anemoner samt minst 4 minimaxi i mitt kar. Det är två Haddoni och en annan sort som jag ej med säkerhet känner till artnamnet på. Denna har jag haft i flera år och den har delat sig MÅNGA gånger. Den verkar göra så när den trivs....I karet finns också två clownpar, OSCELLARIS, två svarta och två orange. De har (ibland) ingått blandäktenskap. Det är dock endast det ena "paret" som bor i min stora Haddoni, uppe i högra hörnet invid returstrålen. Strax en dm från en Tunzepump....

 

On 2016-01-15 at 10:54, Linnex sade:

Mina förutsättningar är en kub utv 65*65*65 (240 liter). Revet är ca 32-35 cm högt Streamer 1 st alt 2 st Vortech MP40 (om det blir bättre med en på varje sida avrinningen). Pumparna kommer skyddas med filter så inte anemonerna kan fastna i dem.

Tänkt belysning är Radion XR30w

Avrinning och retur sker till ett större system (Se "Linnex Bygger")

 

Jag hade gärna haft två tre anemoner av olika arter som förhoppningsvis växer upp till lite större bollar. Typ handbollsstorlek... om de nu inte istället får för sig att dela sig...

 

Är det rimligt eller blir det fight mellan dem och jag bör bara satsa på en art? 

 

 

IMG_1360160115.JPG.701a78d416e4db4b5ae6bIMG_1361160115.JPG.d508ca636971ec2040bf3

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du, anemoner är lite av en gåta. Ja har 13 i mitt kar just nu. En del sitter laminärt flöde och några i lite mera växelvis flöde. 

Har haft lite olika vattenvärde. Men har nu 460 Ca,  7,5 KH, 1300 i Mg. 1,026 i salthalt. 25 grader i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att de inte är så värst kinkiga med vattnet, iaf inte BTA. Mycket ljus och hyfsad vattenrörelse gillar de iaf. Men de gillar även lugnt vatten.. man blir inte riktigt klok på vad de gillar. Min BTA sitter där jag satte den för tre veckor sedan, likaså Maxi-mini. Gigantea däremot rör sig lite nästan varje dag, bara en centimeter eller två. Så den är nog inte riktigt nöjd med sin plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang ljus så blir det antingen en Ecotech Radion eller DIY med led från Reefll.

Streamer blir en eller två MP40. Överkapacitet men glaset är för tjockt för MP10. De kommer vara kopplade mot reeflink med olika program under dygnet så det blir blandad form av vattenrörelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min BTA är också lite konstig. Den verkar inte alls gilla så strömt vatten och den vill helst sitta med foten eller stammen i en grotta. Innan jag flyttade den höll den på att krypa in under en sten. Nu sitter den med foten i en grotta och sträcker sig utåt.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Richard_22 sa:

Min BTA är också lite konstig. Den verkar inte alls gilla så strömt vatten och den vill helst sitta med foten eller stammen i en grotta. Innan jag flyttade den höll den på att krypa in under en sten. Nu sitter den med foten i en grotta och sträcker sig utåt. emoji4.png

Skickat från min iPad med Tapatalk

 

De gillar inte hårt strålande vatten. Så funkar det aldrig i havet. Se min film längre ner, den anemonen sitter på ungefär 2 meters djup.

 

Mjukt, brett, alternerande, kraftigt strålande flöde är modellen. Min BTA sitter ungefär 25-30 cm från streamern som är riktad mot ytan ovanför anemonen. Vattenströmmen träffar inte anemonen direkt men skapar starka strömmar runt djuret ändå. Jag gissar att jag skickar på någonstans mellan 4000-5000L/t från streamern. Anemonen sitter kvar där jag satte den och har nästan dubblat sin volym på fyra veckor.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min BTA är också lite konstig. Den verkar inte alls gilla så strömt vatten och den vill helst sitta med foten eller stammen i en grotta. Innan jag flyttade den höll den på att krypa in under en sten. Nu sitter den med foten i en grotta och sträcker sig utåt.

Skickat från min iPad med Tapatalk

 

De gillar inte hårt strålande vatten. Så funkar det aldrig i havet. Se min film längre ner, den anemonen sitter på ungefär 2 meters djup.

 

Mjukt, brett, alternerande, kraftigt strålande flöde är modellen. Min BTA sitter ungefär 25-30 cm från streamern som är riktad mot ytan ovanför anemonen. Vattenströmmen träffar inte anemonen direkt men skapar starka strömmar runt djuret ändå. Jag gissar att jag skickar på någonstans mellan 4000-5000L/t från streamern. Anemonen sitter kvar där jag satte den och har nästan dubblat sin volym på fyra veckor.

 

 

Just där min BTA sitter är det knappt strömt alls. Konstigt att den väljer det stället. Att de inte vill ha ström mot sig hade jag nog en aning om! Fin film

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...