Gå till innehåll

Magmesium klorid som blivit sten


StefanL

Rekommenderade inlägg

Det troliga är att det har bildats magnesiumkarbonat vilket är svårlöst i vatten. Möjligtvis så skulle syra (citronsyra) kunna lösa upp det igen. Ugnen kanske ger pulver men troligtvis inte av magnesiumklorid utan magnesiumkarbonat och klorid

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att lämna locket av. Snart tar Magnesiumkloriden upp tillräckligt med fukt för att bli flytande och då går den att blanda ut med vatten och sedan dosera. Använd inte den koncentrerade lösningen som bildas. Den sjunker direkt till botten och koncentrationen där det händer kan bli så hög att det dödar djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Stig -  Jag är rädd för att i det fallet kan mycket av den ursprungliga magnesiumkloriden (som är lättlöslig) ha ombildas till nästan ödsligt magnesiumkarbonat. Vet att du fick (bytte) några säckar stelnat av mig för några år sedan - skulle inte göra det bytet idag :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesiumklorid + vatten (blir fuktig) delas upp i magnesium och klorid. Vattnet kommer att dra åt sig koldioxid från luften enligt jämviktslagarna - koldioxiden går över i sina kontrapunkter karbonat och bikarbonat. Vid hög koncentration kan då magnesiumet bilda magnesiumkarbonat tillsammans med det karbonat som finns i vattnet (fukten). detta är teoretiskt - men om det är detta som är orsaken till att magnesiumklorid hårdnar och bildar klumpar vet jag inte helt men det kan vara en process. Då bildas olöslig magnesiumkarbonat. Jag har inte pratat om kolsyra - koldioxd är det jag pratat om.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen buffert i vattnet. PH i en magnesiumkloridlösning är under 7. (Magnesium är en svagare bas än vad saltsyra är syra)

Och vid det pH:t hydrolyserar koldioxiden dåligt. Det lilla som hydrolyserar sänker pH vilket motverkar bildningen av magnesiumkarbonat.

Och motverkar att ny koldioxid hydrolysrerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men de här processerna är inte on - off - de är analoga - det betyder att det alltid bildas lite bikarbonat/karbonat och det under en längre tid bildas en del magnesiumkarbonat. Det är iofs riktigt att bildandet av kalciumkarbonat i sig sänker pH och att processen blir självreglerande till en viss del.

 

Om nu inte hela stelnandet inte kan förklaras med magnesiumkarbonat - vilken process står då bakom att det hårdnar? Sedan vet jag inte vart du får saltsyran i från. Det ingår ingen saltsyra i magnesiumklorid. I fukten bildas klorider och magnesium - ingen saltsyra. Att lösningen kommer att innehålla både kloridjoner och vätejoner är sant men för att få en pH sänkning måste ren saltsyra tillsättas (HCl). Det är upplösningen av denna i H och Cl joner som medför pH sänkningen. Att bara tillsätta kloridjoner till en lösning med valfri innehåll av vätejoner sänker inget pH.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har spillt magnesiumklorid så ofta att jag sett att det bildas ingen fällning. Det tar bara upp vatten ur luften tills det blir flytande.

Det är riktigt att det hårdnar om det kommer in lite fukt men det hindrar inte att det löses upp med mer fukt.

Det blir inte hårdare än att man lätt kan gnugga isär det mellan händerna. (Helst med vinylhandskar på då det suger ut fukt ur händerna annars)

 

Det är riktigt att jag förenklat genom att prata om saltsyra i stället för kloridjoner. 

PH- sänkningen kommer i första steget genom att koldioxiden hydrolyseras till HCO3- och H+ joner (Egentligen H3O+ joner i huvudsak)

Om nu HCO3 jonerna fäller ut med Magnesium som MgCO3 blir 2 st H+ kvar tillsammans med 2 Cl- från magnesiumkloriden.

2 HCl - i och för sig som joner men ändå saltsyra i grunden.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste använda rätt begreppsbildningen även när man förenklar Stig. Saltsyra har inget med detta att göra såvida du inte kallar en lösning med en kloridjon och en vätejon för saltsyra :) Visserligen svag men ändå. Saken är den att om du använt magnesiumsulfat så hade du i stort sett fått samma sak (pratar du om svavelsyra i så fall?) Det som påverkar pH neråt är att när fukten (som i princip är destillerat vatten) tränger in i magnesiumtsaltet och då kommer också luftens koldioxid tränga ner i vattnet efter de jämnviktslagar som råder. Koldioxiden går via kolsyra momentant över och bildar bikarbonat och karbonat, Bildandet av en bikarbonatjon frigör en vätejon och ytterligare en frigörs när reaktionen går till att bli en karbonatjon. Detta pågår till vattnets karbonatsystem är i balans med luftens koldioxid vid det givna pH:t. Fälls det nu ut magnesiumkarbonat så innebär det att jämnvikten rubbas på grund av att karbonatjoner låses fast. Det blir då obalans i buffertsystemet och nya karbonatjoner bildas till jämnvikt mellan det nys pH:ts förmåga att hålla fri koldioxid och luftens innehåll av koldioxid uppnås. PH sänkningen beror helt på luftens koldioxid och karbonatbuffringssystemet samt om någon magnesiumkarbonat bildas. Skulle pt på grund av nått stiga ordentligt så blir det en kraftig bildning av magnesiukarbonat. Testa med magnesiumhydroxid eller kalciumhydroxid genom att med ett sugrör blåsa ner utandningsluft i lösningen. Hydroxidlösningarna ger ett högre pH och fällningarna är intensiva. Men - fällningarna sker vid lägre pH också - det är ingen on - off mekanik.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det finns ett enkelt sätt att testa vad som bildats: Ta en bit av "klumpen" och häll syra över det. Fräser det så var det som Lasse säger, MgCO3, som bildats(fräset är ju CO2 som alla prominenta herrar vet i denna tråd såklart). Då kan du bara lösa upp det med syra. Fräser det inte så har det bara klumpat ihop sig till följd av dess vatteninnehåll, då kommer det som stig säger gå att lösa upp  med vatten. Märk en sak: MgCO3 har mkt mkt högre löslighet än CaCO3, dvs det bildas inte MgCO3 alls lika lätt som CaCO3...så jag är långt ifrån säker på att det är MgCO3...men som sagt...testa.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...