Gå till innehåll

Benighteds nya [planeringstråd]


Benighted

Rekommenderade inlägg

Tjingeling,

 

Efter några år utan salt börjar jag så smått planera ett kar igen, som första steg kommer ligga på runt 100L så som mitt förra huvudkar, fokus kommer att ligga på koraller och lägre djur, fisk kommer sannolikt bestå mest mindre arter, gobider, blennider och annat trevligt :)...

 

Karet kommer byggas upp av död "levande sten" från tidigare rar, som har rengjorts med både klorin och saltsyra och avlakning i osmosvatten när jag la ner karet, så den borde vara ganska näringsfattig, revpelare med mera kommer byggas upp med torr sten i karet tills jag är nöjd med utseende och förväntat flöde innan karet fylls med sötvatten för flödestester, intrimning och mätning så inga otrevligheter avges ifrån stenen.

 

Den exakta uppstarten har jag inte bestämt mig för, men bakteriekultur och ett par bitar fin levande sten känns som en första utgångspunkt.

 

Första steget är att skaffa ett nytt kar att bygga i, och relativt tidigt kommer jag även skaffa den levande stenen och ha den i ett 54L karantänkar för att identifiera att inte glasrosor och andra otäckheter kommer in i karet.

 

Kommer inte ha nån stress med projektet och det får ta den tid det tar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...
On 2016-01-18 at 14:56, Benighted sa:

Tjingeling,

 

Efter några år utan salt börjar jag så smått planera ett kar igen, som första steg kommer ligga på runt 100L så som mitt förra huvudkar, fokus kommer att ligga på koraller och lägre djur, fisk kommer sannolikt bestå mest mindre arter, gobider, blennider och annat trevligt :)...

 

Karet kommer byggas upp av död "levande sten" från tidigare rar, som har rengjorts med både klorin och saltsyra och avlakning i osmosvatten när jag la ner karet, så den borde vara ganska näringsfattig, revpelare med mera kommer byggas upp med torr sten i karet tills jag är nöjd med utseende och förväntat flöde innan karet fylls med sötvatten för flödestester, intrimning och mätning så inga otrevligheter avges ifrån stenen.

 

Den exakta uppstarten har jag inte bestämt mig för, men bakteriekultur och ett par bitar fin levande sten känns som en första utgångspunkt.

 

Första steget är att skaffa ett nytt kar att bygga i, och relativt tidigt kommer jag även skaffa den levande stenen och ha den i ett 54L karantänkar för att identifiera att inte glasrosor och andra otäckheter kommer in i karet.

 

Kommer inte ha nån stress med projektet och det får ta den tid det tar :)

Hej. 
Jag är intresserad av hur du gjorde rent stenen. Du säger att du använde både klorin och saltsyra. Vissa säger att klorin ska absolut inte användas.....Jag brukar alltid göra rent sten i sötvatten i klorin men den är ju inte så porös förstås.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...