Gå till innehåll

Algtäckt gorgonia.


jorgas

Rekommenderade inlägg

Jag har haft en lila gorgonina nu ett tag. Den har mått fint men nu slår den inte längre ut polyperna och täcks sakta av ett tunnt lager gröna och bruna alger. Den släppte sitt skinn för några dagar sen men man ser endast små polyper som inte helt fälls ut. Nu börjar den täckas med alger igen. Jag har mätt Po4 och NO3 med Saliferts test och jag kan inte se någon färgskiftning så jag antar att det är 0. Jag kör med aktivt kol och rowaphos i strumpor i sumpen. Inga andra korallar är på något sätt påverkade vad jag kan se.

Jag har fått rådet att mörklägga i 2 dagar, kan det vara något?

Någon som har något annat tips att komma med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är du säker på att den forfarande lever?

När dom börjar bli överväxta så snabb brukar ju sista bussen ha gått, speciellt om inte nåt annat är övervuxet.

har du nåt annat kar med annat vatten i som du kan flytta den till, dom brukar ömsa när man flyttar dom - och det är väl enda sättet att göra sig av med algerna.

Lite beroende på art kan väl mörkläggning i en vecka vara värt ett försök och matning med phytoplankton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

"If in the event that it does begin to become covered with algae or cyanobacteria, remove it from the coral immediately, as this will cause rapid tissue deterioration. Algae can be removed gently with the use of a soft brush; combat cyanobacteria by soaking the coral in freshwater of the same temperature for approximately 1 minute."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lever än i alla fall. Släppte självmant skinnet för tredje gången nu dagen innan julafton. Tyvärr så börjar den täckas igen av alger. Ska prova de senaste tipsen, men det är antagligen något som är fel på den och den pallar nog inte så länge till. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Om den får "skinn" i form av brunare lager som kan tänkas vara alger så kan det vara lite olika anledningar.

1. Den kan vara död så det har börjat växa alger på den. Det är inte ovanligt eftersom de vanligtvis kräver regelbunden matning för att inte dö.

2. Om den har fått betydligt starkare ljus än vad den var van vid så kan den ömsa skinn ofta och mycket och då passar ofta alger på att växa särskilt om man har kisel eller brunalger i vanliga fall.

3. Den kan stå i för lite cirkulation eller för mycket cirkulation. För att den skall kunna ta upp foder ur vattnet är det viktigt med rätt flöde. För lite eller för mycket är lika dåligt. Det måste vara lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade att varsamt borsta bort de alger som satte sig på den och jag har flyttat den till ett ställe med lite mindre cirkulation. Det ser faktiskt ut som den mår bättre nu. Den ömsade skinn för två dagar sen och ännu ser jag inga alger på den. Kanske var det cirkulationen som spökade då. När jag tänker på det så bytte jag pumpen som sitter vid gorgonian till en med mer fart någon vecka innan problemen uppkom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättekul att det ordnade sig Jorgas!:smiley20:

Tack också för ditt svar André!

Gorgonian mår ju bra annars och är utslagen nästan jämt.

Inga [andra] alger får fäste på den. (har inga brunalger nu) Det jag undrar över är om de kan återta vävnaden där den släppt, om den mår bra?

Har aldrig sett att den ömsa skinn någon gång. Kanske bara de asymbiotiska som gör det?

Matar den då och då med phytoplankton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag undrar över är om de kan återta vävnaden där den släppt, om den mår bra?

Jag har tre grenar på min gorgonia som hade död vävnad längst ut för två veckor sedan, ca 2 cm (dvs bara den tunna pinnen i mitten).Nu har det växt tillbaka på en av grenarna ända ut till spetsen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp,de har inga problem med att täcka döda områden. Har ofta haft kala fläckar på min stora gorgonia som haft kontakt med rutan,sten eller något annat och förlorat köttet. Brukar växa tillbaka på någon vecka, verkar främst vara skelettet som tar tid att bilda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...