Gå till innehåll

LED, vilken och varför?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Halloj,

 

Planerar lite återuppstarten av mitt kar, och tänkte då köra på en ny ramp. Frågan är då, vad satsar man på?

(Karet är 75x50x35, kommer vara mainly SPS)


Vad jag ersätter är en ca 90 watt DIY LED, som jag inte riktigt trivs med, främst pga hur knepig den är att ställa in. 

 

Som jag ser det, så finns det 3 egentliga kandidater, men rätta mig gärna om ni har fler förslag.

 

Aqua Illumination Hydra 26/52 HD

 

Ecotech Marine Radion XR15/30W

 

Orphek Atlantik Compact

 

Vilken skulle ni välja och varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI power module t5 6x24w  så himla väldokumenterat bra för sps. 

 

 

Blir skuggning med bara en ledramp.

 

Jag kör 3 Kessil själv men har en ATI ramp i källaren att komplettera med om det behövs.

 

Två kessil 360we skulle också funka tror jag eller 3 st 160we. 

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 hours ago, PatrikD said:

 

Tror det skulle bli lite väl dyrt med radions om man skall köra som sahin gör det, då kommer man nog inte under 12k för mitt kar, vilket känns lite väl OTT för ett kar på ca 140 liter :P

 

och som du påpekade i den tidigare posten kanske det inte går att nå liknande resultat med endast en?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 hours ago, Reuben said:

Kör Radion XR30s över mitt kar, ett sådant hade varit utmärkt! Bästa rampen jag testat efter ha kört säkert 6-7olika modeller av hyrbid och rena leds/diy byggen över senaste 4 åren

 

Vad tror du om skuggning och liknande? Kan det bli ett problem med endast en radion? :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, PatrikD said:

 Det går säkert bra med en. Men lite skuggproblem lär det bli. T5 är det som alltid funkar om man scannar erfarenheterna från reefcentral.

Då kanske en hybrid är rätt val att satsa på, borde ju få mer fördelar än nackdelar. Om man jämför med de enskilda varianterna.

 
kollar man på flertalet lyckade kar på RC, så ser man att hybrid-setuper verkar vara ett mycket populärt val...

 

Alternativt köra en eller två LED moduler men högt upp för att få bättre spridning och överlappning, kanske t.o.m vinklade mot varandra...

 

Finns ju onekligen snygga kar som endast körs på LED också, vilket betyder att det bevisligen fungerar.

 

hur ska man kunna välja haha

 

rent kostnadsmässigt lär det ju hamna rätt lika oavsett vad man kör, då t.ex. Kessil AP700, ATI LED powermodule (hybrid), Ecotech radion xr30, Orphek compact alla hamnar ungefär runt samma siffra... Vissa lite billigare än andra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det ju tycke och smak också. Lite halvt var det mh-skimret som fick mig att börja med saltvatten för länge sen. T5 är livlöst och platt i jämförelse. MH är lite krångligt så när jag såg vad Kessil kunde åstadkomma blev jag såld. Nästa lika fint eller tom lika fint skimmer som mh. Bättre än vanliga LED.

Så jag har jobbat för att mildra Kessils nackdelar som är spotbelysning med skuggor. Jag tror dem är ganska ljussvaga också, ser så ut och PAR mätningar passar inte Kessil lika bra har jag förstått. Men det finns otaliga fall där man blekt sina koraller med för dålig acklimatisering med Kessil så jag vet inte vad jag ska tro. En nackdel tycker jag också är att det inte är samma tryck i rött som andra led'ar men rött är helt ok ändå. Kessil lägger krutet mest där korallerna fotosyntes sker. 

 

Så jag lutar åt en hybrid i framtiden jag också. Lysrör simulerar ju himmelsljuset som kommer överalltifrån och Kessil får simulera direkt solljus. En ATI ramp med 2C+ 2B+ med 2-3 Kessil på räls. Nu har jag bara räls för 2 Kessil och en fast Kessil.

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, blackizzz sa:

 

Vad tror du om skuggning och liknande? Kan det bli ett problem med endast en radion? :) 


är två kluster med en radion så är två ljuskällor, fungerar ganska bra. Om du är på facebook se Daniel Svenssons bilder där han här en xr30 över sitt kar. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-02-02 at 13:16, eddie sa:

En sb reefligt kanske? Riktigt bra ljus setup.

Har sj beställt 2 st 32" pro 

Dessa är dock ganska basic, du har ingen möjlighet att fintrimma ledsen efter vad du vill ha för typ av färger du vill ha samt att dem är ganska stora och klumpiga.

De är riktigt billiga vilket är en stor fördel men jag är inte såld, hade helre köpt en begangad radion xr30 gen 1 för en 500ing mer. Med radionen har du dessutom möjligheten att uppgradera till de riktigt vassa Gen3orna (eller kanske få tag på någons gamla kit från en gen2 billigt när dem uppgraderar till gen3)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben..där har du lite fel tycker jag om basic å inga inställningsmöjligheter..pro har du 3 kanaler på med inbyggd timer sen finns det ramping modellen och slutligen wifi å de har fler inställnings möjligheter.

Sen om dessa är bättre än radion m.m har jag ingen aning om.

Vet att 32" har 121 led* 3 riktiga watt samt en bra ljusuppsättning.. Sen absolut ju mindre lättare ramper desto bättre..tycker inte sj att de är klumpiga men smaken är som baken;-) 

Man får mycket för pengarna iaf..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-02-09 at 17:11, eddie sa:

 

Reuben..där har du lite fel tycker jag om basic å inga inställningsmöjligheter..pro har du 3 kanaler på med inbyggd timer sen finns det ramping modellen och slutligen wifi å de har fler inställnings möjligheter.

Sen om dessa är bättre än radion m.m har jag ingen aning om.

Vet att 32" har 121 led* 3 riktiga watt samt en bra ljusuppsättning.. Sen absolut ju mindre lättare ramper desto bättre..tycker inte sj att de är klumpiga men smaken är som baken;-) 

Man får mycket för pengarna iaf..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Hej!

 

Har ett kar på 80x52x40, nästan lika med ditt. Jag har en Hydra 52 HD över mitt och tycker den funkar bra. Kan tycka att den har lite för vasst ljus, skulle vilja ha lite varmare ljus men det är säkert bara att få till inställningarna. Kör den för tillfället i acklamation mode så den lyser lite mindre nu än vad den kommer att göra framöver. Kommer då att sitta mer med inställningarna hade jag tänkt. Appen är kanon när den väl funkar. Har ibland  problem att ansluta till den men det kan även vara mitt trådlösa bredband som inte riktigt lirar.. 

 

Har min lampa ca 35 cm över vattenytan och tycker jag får en bra spridning på ljuset även i kanterna.

Bifogar en mobilbild inte den bästa men man får en överbock iafIMG_0542.thumb.JPG.676fb8acacf035b9c18b5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tittar själv på Orphek v3, Radion 30 och Hydra HD52.

Mitt tänkta kar kommer ha måtten 220*70*70cm.

Gillar inte för mycket blått, Orphek passar mig men förmycket diskobollar på botten kan jag tycka. 

Blir kanske inte bättre än så med led, skulle vilja se Hydra live.... 

 

Tillägg:

Har precis tittat på Radion igen....tycker inte det är lika mycket diskoeffekt som i Orphek....

Ändrat av Kimozabe
Tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...