Gå till innehåll

Fyra meter Korallrev


PeterG

Rekommenderade inlägg

Fyra Meter Korallrev 

Här är en ny tråd om 4 meters korallrev eftersom den tidigare tråden  försvunnit. Efter många om och men så är det tid att starta upp .
 
Det mesta är införskaffat , men väntar på  strömningspumparna. Kommer nog inte att köpa mer från Ecotech eftersom allting tar sådan tid med dem, har väntat sedan före jul på pumparna, samma med Tunze vilket förvånade mig , skrev till dem flera gånger  att jag ville köpa hela kittet från dem  men de svarade inte ens.  Ett himla jagande på grejer men nu har jag nog det mesta, köpte en del begagnat som dök upp , som  skummaren och Zeomatiken .
 
Akvarium 4oo x 100 x 60 cm  ca 2400 liter på Järnstativ .
Inga levade stenar i akvariet, BB (ingen sand).
Startar upp som Zeokar
 
Deltec AP 1003 
Deltec 600  som reservskummare och en  Motströmsskummare  efter Tyskt Patent .
 
Ecotech VerTec MP60 QD   Motställda på kortsidorna 
Ecotech VerTec MP40  från bakrutan mot framrutan 
Eheim  till sump och som reservpumpar vid stillestånd etc 12 st 1350 liters 24 volt , 3x 600 liters , 3x 300 liters alla 24 volt alla med 5 m sladd .
 
Zeomatic 6 liters  för Zeosten
Doserare Grotech TEC 4 NG
 
LightWave  T5   2 x 8  54W  Red Sea Actinic , ATI Coral purple
MH 2 x 400W 20000K
Led  ett antal med  12 st led på varje kylelement, som punktbelysning, hembygge
 
Sump 500 l
Refugium med DSB och Mangrove
 
Fraggkar ca 600 liter
Tester Hannas Colorimetrar
Batteribackup till 24V pumpar vid ev stillestånd
 
Har startat Karantän i ett separat litet rum, där jag kan ha lite fiskar ,fraggar , sjöborrar, räkor min Tridacna och lite andra smådjur så länge. 
 Kul med lite smådjur, hittar fortfarande krabbor som måste ha kommit in med levandestenen jag köpte för 2 år sedan , det är orsaken att jag inte skall ha levande sten i  stora akvariet.
 
Karantän 3 x 200 l 
Led  ett antal 12 st på varje på varje kylelement hembygge
Skummare Tunze Doc
2st DSB i akvarium i sumpen ,en upp och en nedströms med Caulerpa i för tillfället .
 
 
 
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren och  6 liters Zeopump , ballingsalter  o lite annat från Danmark.

20160130_190611.jpg

24 Voltspumparna med extralång sladd (5 m)

20160131_200735.jpg

20151211_203625.jpg

Karantänsakvarierna, innan jag röjt bland sladdar och udda småpumpar, fullständigt livsfarligt.

20160130_190533.jpg

Efter röjning bland sladdar , småpumpar . Hängt upp en 8x54W LightWave ramp , det blev lite bättre men fortfarande för mycket laddar och dosor.

Skall försöka hitta lite mer praktiska dosor och snygga till bland sladdarna ytterligare.

20160131_200546.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några bilder på Karantänen med sandbädd av Aragonit ,2 fraktioner stora cm bitar och 2-4mmm,  kH  9,5, alla andra värden ok möjligen lite högt PO4.

20160130_190422.jpg

20160130_190408.jpg

Förvarar lite småfraggar mm i karantänskaren undertiden jag startar upp.

20160131_184656.jpg

Gillar verkligen Eheims pumpar, dels för att jag slipper läckströmmar och dels för att man slipper pumpar med kassa sugproppar som rasar ned  hela tiden, här i sumpen är 2st 600 L och 2st 300L, dels lätta att göra rena.

20160131_190110.jpg

Ny Acanthastrea

20160131_184747.jpg

Min Tridacna som överlevt när allt annat rasade i höstas.

20160131_184845.jpg

Ytterligare några överlevare som skall få en plats i stora karet så småningom.

20160131_184954.jpg

20160131_185618.jpg

Sjöborre har varit en mycket bra algätare men åt också upp alla nya alger till algodlingen.

20160131_185629.jpg

En gåva ,ett par clowner.

20160131_185640.jpg

Min ögonsten , kommer alltid upp till ytan för att få mat och  äter nästan ur händerna.

20160131_185805.jpg

Sjöborre i Caulerpakaret.

20160131_203627.jpg

Här går två små Argus på prov för att se hur bra de betar alger, har ett helt gäng i ett större kar .

20160131_203749.jpg

Lite av överlevarna Xenia och lite annat som  finns på stenarna som så småningom skall vara i refugiet . Fortfarande en del trådalger men det minskar för varje dag och så gör även cyanon som fanns. skönt att det börjar vända.

20160131_203917.jpg

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Element till Led belysningar , gillar personligen de i mitten bäst men skall pröva de andra två sorterna över karantänen för att testa vilka som kyler bäst, beställt lite olika blå led ( 410,450, 465 ,480 o lite andra) av bla  Stig på Oceanakvarium  tänkte ha en våglängd per  element , alltså 9-12 leds per element ,  för att kunna testa på lika sätt.

20160201_010821.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, rickard81 sa:

Ja denna tråd måste man följa. Väntar också på vortech mp40qd beställde min i november.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja. Tittar man i Ecotech's webshop så har det stått "Unavialable" på pumparna en längre tid. Däremot finns uppgraderings enheter och delar att tillgå.

Jag köpte två drivar direkt från deras shop i november (genom bulvan:hubba:) och de skickade redan dagen efter. Nackdel att enbart uppgradera drivar är att att man inte får ut de 40% extra om man nu har behov av det.

 

Lite märkligt att det går att köpa delarna lösa men att de inte har kompletta enheter i lager på månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utloppet limmat ,Tvättat ur akvariet och   jobbat med utformningen idag, flyttat runt  och flyttat runt ATB och stenar till förbenelse.

Tyckte det såg konstigt ut hur jag än satte upp det.  Gick igenom de kar jag gillar på RC och UR.

 

Eftersom akvariet  är fyra  meter  långt så upplever man 60 cm som rätt lågt.  Men när man tittar på förebilderna så är det den höjd som de ungefär  har och då har korallerna ändå växt ett tag i akvarierna så de har en bra höjd, man vill ju inte att de skall nå framglaset eller ytan på ett tag så sätter jag "stenarna " långt ned mot botten,  alla limmas mot bakrutan , det blir endast två små "outcrops " på botten i övrigt blir det botten utan substrat i början iaf. De får ej heller ta i varandra mellan grupperna. Det kommer att bli en del fria vattenytor för fisken.

 

 Total bilden  jag skall försöka skapa blir öppen och ljus  men  inte blek.

 

Så här kommer jag att limma dit dem, in alles 6 st "stenar" , på "stenen" strax höger om mitten blir det en rund stötta i akrylrör.

20160201_112350_resized.thumb.jpg.4fe8c9

Här har jag lagt in hur det kan se ut när det vuxit till sig, på vänster sida är det några stora Staghorns för att  dölja utloppet så gott det går, mellan stenarna på baksidan blir det 

 dolda streamerpumpar MP40 , som pumpar mot framrutan, dessa kommer att placeras ut när man ser hur strömningen blir. På gavlarna blir det  MP60, börjar med en i varje ända så får vi se  hur det blir. När man skissar upp så här med pennan ser det genast lite bättre ut.

Har satt ut hänvisningar till vilka förebilderna.

 

20160201_200744.thumb.jpg.809a849a991a2c

 

Så här kan man tänka sig lite bättre hur det kommer att se ut när allt skräp runtomkring kommer bort och väggarna är vita, tänkte först ha en vepa på väggen med ett havsmotiv , men har spolat det.  Fokus belysningsmässigt  kommer ju att ligga på T5 så jag tror nog att det skall gå att få rätt ljussättning . Limmar allt i morgon.

20160201_201509_resized.thumb.jpg.d5ab9e

  

 

 

 

20160201_112350_resized.jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen , "stenen" ditlimmade.  Det ser jättekonstigt ut på riktigt. Men jag skall hålla mig till planen , så vi får se, antagligen ser det töntigt tomt   ut i början.  Den utskjutande delen kommer att få en liten  cylindrisk stötta i akryl underifrån.

Nu skall det fixas 2400 liter vatten som skall hämtas med bil och hästsläp  i helgen ( 1 kubiks AD BLUE tank)- "varför göra det enkelt"  när man kan konstra till det ??? :)     

Hälsningar PeterG 

20160203_012455.jpg

20160203_012330.jpg

20160203_012008.jpg

20160203_011959.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väntar på att silikonet som blev lite tjockt på en del ställen skall härda ut , har letat info om Akvariedator ,har absolut ingen aning om vad som finns på marknaden men  hittade Neptune systems  med APEX  som verkade ok , lite osäkert om det går att koppla till tillräckligt med sensorer då jag gärna skulle vilja ha dubbla pH och redox mätare . Någon ???

En bild på  min favorit  bland fiskar och några små polyper som skimmrar i rosa på en sten som hamnade i sumpen,  skall bli spännande att se vad det blir av dem.

Hittade en till krabba i dag och en algätande Gobi  som jag inte visste fanns när jag flyttade ned alla stenar i sumpen.

Polyperna , jätterosa,tyvärr dålig bild.

20160206_194437.jpg

Min favorit, har haft lite vitt på fenorna men äter jättebra och om den blir sjuk kallar jag på länsveterinären. Skall ringa Länsförsäkringar och höra om man kan försäkra sitt akvarium på Måndag ,katten och hunden fungerar ju så varför inte akvariet och dess invånare? 

20160206_193654_Richtone(HDR).jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte arbetat med apex men dock med GHL ProfiLux som jag anser är ett system som är väldigt bra. Jag jobbar med ett antal stora installationer och det finns få begränsningar. I en huvuddator har du 3 expansionsplatser. Väljer du en ex version så har du redox, pH, temp och ledningsförmåga som standard. Med hjälp av expansionsboxar kan du sedan bygga ut ytterligare. Den nya expansionsboxen har två utgångar där du kan välja på pH eller redox utgång för en digital tempgivare och en salinitetsmätare där du kan välja på sött eller salt vatten. Du har även där expansionsplatser - 4 st.

I en installation jobbar jag med 8 pH mätare (som styr) och 3 tempprober, I ett annat är det 5 olika akvarier som styrs. I ett tredje har jag två syremätare med, i ett fjärde styrs pH och redox samt fodring i tre testbänkar och i ett femte innehåller just nu 4 redoxmätningar och 2 pH mätningar plus matningsstyrning till 20 bassänger. Det finns en SMS enhet med larm att koppla till systemen. Titta här https://www.aquariumcomputer.com/

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då måste man bestämma vilken ,   kan man köra dubbla pH mätare och redoxmätare  på originalutförandet?

ProfiLux 3.1T eX  eller ATI ,   men hittar inget om ATI ?

Lasse : kan man köra dubbla  dubbelt av redox och pH mätare på Profylux  ovanstående modell? 

Patrik: Hittar den inte ? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man kan köra två pH direkt. Dock inte Redox isåfall. Man köper dosor som kan olika saker ca 1500:- st. Affärsidé :-)

 

En liten varning. De är dyra i EU. I staterna är det klart billigare. Jag har dock köpt i sverige.

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ett långt kar så skulle jag säga att Maxspect Gyre är svårslagen. Jag har provat massor av streamers (tunze 6125, jebao wp60, rw20, sicce) i olika positioner i mitt 250x70x60 kar men blev aldrig riktigt nöjd förrän jag stoppade i Gyren. De kräver mer underhåll och impellern går sönder efter ett tag, men vilket flås.

 

Känns som jag säger emot Lasse hela tiden idag, det är inte meningen.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...