Gå till innehåll

Teknik tips


M1ke

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

 

Har stora planer men fortfarande i planering stadiet samt läser korallrevsakvaristik för nybörjare samt alla möjliga forum och grupper.

Men har redan fastnat för ett Red Sea reefer i vitt. Men som sagt så finns det ju en djungel utav allt så skulle behöva lite tips och råd.

 

 

Tanken: Red sea Reefer 250L

Sand:
Cirkulation: vortec? maxspect gyre?
Ljus: Zetlight ZT6600

Sumpen:

Sump: som följer med red sea reefer
Returpump: Märke, storlek, hur många L/H?
Filter:
Skummare: Vad skulle ni kunna tipsa om ?
Refugium: finns det plats i sumpen som följer med i ett red sea reefer?
UVC: Deltec UV-C 39w
Värme: några doppvärmare som ligger hemma, eller måste man ha någon spec? tanke på saltet?


Vattenbyte:
Osmos: Aqua medic?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nöjd med min skummare Bubble Magus Curve 5. Hade jag köpt ny så hade jag valt Coralbox skummare. Jebaos returpump dct4000 är jag också supernöjd med.

Returflödet brukar rekommenderas till mellan 1 och 5 gånger akvariets volym. Tänk på att en hel del av kapaciteten försvinner i rör och med lyftet från sump till visningskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har coral box D500, skulle jag köpa ny skulle jag prova denna :)

http://www.aquariatech.eu/genio-skim-eco-120dc/190-0

 

Ang returpump skulle jag valt en DC-pump, finns ett antal märken, jebaob, waveline, reefmotion, ecotech vectra.

Fördelen med dc-pump är att det går att ställa ner efter tycke och smak, sen kan man köpa en modell större så har man framtidssäkrat, om man skulle vilja ha större kar i framtiden. Har för mig att man brukar säga 10ggr volymen i karet per timme, alltså runt 2000.

 

Jag har en Tunze dc 24v som maxar 3000l/h till mitt kar på 200+50 liter :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Rameau sa:

Jag har coral box D500, skulle jag köpa ny skulle jag prova denna :)

http://www.aquariatech.eu/genio-skim-eco-120dc/190-0

 

Ang returpump skulle jag valt en DC-pump, finns ett antal märken, jebaob, waveline, reefmotion, ecotech vectra.

Fördelen med dc-pump är att det går att ställa ner efter tycke och smak, sen kan man köpa en modell större så har man framtidssäkrat, om man skulle vilja ha större kar i framtiden. Har för mig att man brukar säga 10ggr volymen i karet per timme, alltså runt 2000.

 

Jag har en Tunze dc 24v som maxar 3000l/h till mitt kar på 200+50 liter :)

 

Jag hade valt vad som helst utom Jebao. Jag och en kompis skulle tömma mitt kar med en Jebao 3000 på maxflås samt fylla på en tunna vatten bredvid karet för stenen. Då vi tog bort slangen för att köra hävert så blev det ingen skillnad så pumpen gav inte mer än häverten. Sen så skulle aldrig jag ha 10gr karets volym genom sumpen för prylarna i sumpen ska klara att ta hand om vattnet också. Ca 3-4ggr skulle jag säga är mer än tillräckligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, xstream sa:

Jag hade valt vad som helst utom Jebao. Jag och en kompis skulle tömma mitt kar med en Jebao 3000 på maxflås samt fylla på en tunna vatten bredvid karet för stenen. Då vi tog bort slangen för att köra hävert så blev det ingen skillnad så pumpen gav inte mer än häverten. Sen så skulle aldrig jag ha 10gr karets volym genom sumpen för prylarna i sumpen ska klara att ta hand om vattnet också. Ca 3-4ggr skulle jag säga är mer än tillräckligt

 

Efter byte till Vectra M1 inser jag hur friserade de kinesiska pumparnas maxflödesuppgifter kan vara.
 

Red Sea rekommenderar ett returflöde på ca 2500 L/t. Tänk på att en returpump som maxar 2500 L/t ger betydligt mindre flöde uppe vid utloppet visningsdelen, höjden dit är ca 130 cm i ett Reefer 250. Så välj en DC-pump med högre flöde, gärna bortåt det dubbla för att vara på den säkra sidan. Kolla även tillverkarens uppgift om maximal tryckhöjd. Det skvallrar lite om hur stark pumpen är.

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, xstream sa:

Jag hade valt vad som helst utom Jebao. Jag och en kompis skulle tömma mitt kar med en Jebao 3000 på maxflås samt fylla på en tunna vatten bredvid karet för stenen. Då vi tog bort slangen för att köra hävert så blev det ingen skillnad så pumpen gav inte mer än häverten. Sen så skulle aldrig jag ha 10gr karets volym genom sumpen för prylarna i sumpen ska klara att ta hand om vattnet också. Ca 3-4ggr skulle jag säga är mer än tillräckligt

Vet inte om detta säger så mycket egentligen. Om häverten redan drar så mycket som pumpen kan pumpa så kommer den inte att tillföra så mycket till vattenhastigheten. Den kommer mest att rotera med strömmen. En hävert drar ju onekligen en hel del vatten om höjdskillnaden är tillräckligt stor. Annars håller jag med Rameau med tillägget att det även finns märket Blau som fått bra omdömen. Kolla flödeskurvan för pumpen du väljer men ta den med en nypa salt. Står det 2500 liter med 1,5 meters höjdskillnad så är det en glädjesiffra. Jag hade gjort som Ouscazz föreslår och valt en DC pump där du kan ligga på ca 50% av max för att få det flöde du vill ha. Då är det enkelt att justera flödet upp och ner.  

Tänk på att bara för att något är dyrt så behöver det inte vara bra kvalitet. Kolla recensioner innan du köper. Ett tips är att googla lite efter vad andra som kör Reefer 250 valt för utrustning. 

När det gäller cirkulation så finns det massor av bra pumpar att välja på, från billigt till dyrt. En faktor som kan vara viktig när det gäller all utrustning är ljudnivån. Där är det lite svårare eftersom det är subjektivt vad som är störande, men kan ändå vara värt att kolla innan köp.

Lycka till!

 

 

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har valt Eheim  24 volt som som retur,  står stadigt och varar hur länge som helst  (decennier) samt det finns alltid reservdelar och tillbehör om det skulle behövas , bra service och man får hem grejorna snabbt och enkelt, har beställt specialpumpar xx och dem har jag väntat 2 månader på , Eheim åkte jag bara in och köpte ett gäng.

Köp doser pump men börja inte med den förrän du kommit igång lite grann , och har koll på hur värdena är, dosera för hand och kolla förändringarna , ta det långsamt och sen kör du igång.  

Lycka till :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste ditt f

On ‎2016‎-‎02‎-‎02 at 23:05, M1ke sa:


UVC: Deltec UV-C 39w

 

 

 

Det här känns enormt överdimensionerat. Deltec 39W är avsett för revakvarium på 1000-2000 liter.

Deltec 10W är avsett för revakvarium på 250-500 liter. Jag har köpt ett Deltec 20W som skall kopplas in i mitt Reefer 450.

 

http://www.theaquariumsolution.com/uv-steriliser-10w-model

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker denna artikel var väldigt informativ om UVC. Hjälper även en att välja hur man vill dimensionera sitt UVC. Dvs vad man vill uppnå.

http://www.americanaquariumproducts.com/AquariumUVSterilization.html

 

Vill man uppnå optimal effekt på sitt UVC vid parasitutbrott är det under 30 liter per watt. 3 X vattenvolymen i akvariet i timmen. Dvs 39 W är i det läget lämpligt för 390 liter.

Och då gäller det förutsättning för nya rör

56bc4fe2073dd_Skrmavbild2016-02-11kl.10.

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir lite rörigt då han blandar dammar, alger, sötvatten, saltvatten och parasiter med söt eller saltvatten. 

Ett Deltec/Ruwal 39w UVC tar (om jag kommer ihåg rätt) 96% av prickparasiterna vid ett flöde av 2000 liter per timme.

Räknar man tre vattenvolymer per timme gör det en akvarievolym på max 667 liter.

Om man nöjer sig med att bromsa smittospridning vid mindre angrepp har jag goda resultat med 1 akvarievolym per timme. 

Alltså om man ser någon enstaka prick.

Att komma ihåg är att parasiterna är  långsamma  simmare - max ungefär 50 cm per minut.

En god cirkulation där fisken sover gör det alltså mycket svårare för parasiterna att nå en värd.

 

Det finns artiklar med riktiga mätdata på nätet. Jag tror t.ex på Advanced Aquarist.

Personligen rekommenderar jag Deltec/Ruwal 10w för ett flöde på max 250 liter per timme och akvarievolym max 250 liter.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC rören har hög energi , så det blir väldigt varma och om man inte kyler tillräckligt så kan kan kvartsglasrören som UV enheten är instucken i spricka.

 

Kolla  mycket noga vilket minsta flöde som behövs för att kyla just din UVC  och hur den skall monteras, ju långsammare flödet är desta effektivare är avdödningen .

Sen lägger du dig strax över min flödet för säkerhets skull.

 

Man behöver ju inte heller alltid köra 24/7, för att spara pods etc kan man  köra 50:50 med reglerad bypass, intermittent eller  100% när man mistänker smitta då räcker också rören längre  .

:)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan ni är grymma.  tackar och bockar igen för alla tips o trix, även om det är långt kvar tills det är verkligen dax att dra igång så känns det nära ändå.

Ju mer jag tittar på forum och saltvattenbutikers hemsidor så blir jag otroligt sugen på Red sea Reefer XL 425..

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på mellan 30 cm och 7 

On ‎2016‎-‎02‎-‎03 at 09:20, xstream sa:

Jag hade valt vad som helst utom Jebao. Jag och en kompis skulle tömma mitt kar med en Jebao 3000 på maxflås samt fylla på en tunna vatten bredvid karet för stenen. Då vi tog bort slangen för att köra hävert så blev det ingen skillnad så pumpen gav inte mer än häverten. Sen så skulle aldrig jag ha 10gr karets volym genom sumpen för prylarna i sumpen ska klara att ta hand om vattnet också. Ca 3-4ggr skulle jag säga är mer än tillräckligt

Jag använder Jebao-pumparna rätt så mycket och har lite andra erfarenheter. I mitt tycke är de bra för pengarna de kostar. Men de gillar inte att jobba med för mycket mottryck. En 3000 jobbar bäst om returslangen man använder är stor. Jag använder i en applikation en 1 tums slang och då tömmer vi ca 800 liter med en lyfthöjd från 30 cm till 70 cm på ca 15 minuter. Används mindre slangar så blir det mindre flöde.

I mitt kommande kar har jag dimensionerat inloppet till 32 mm plaströr till en 4000 liters pump. för att inte begränsa flödet med hjälp av mottrycket som små diumensioner skapar. Här skall vattnet lyftas ca 1,2 meter.

Vad gäller UVC så är min uppfattning att dimensioneringen av UVC för akvariebruk är alldeles för låg om man strävar efter en effektiv avdödning.. I bra system är det ca 5 liter per Watt som gäller för lågtrycksrör (oftast T8) i akvarievolym. Omsättningen behöver också vara 3-6 gånger volymen. Två system byggda på det sättet har under flera år inte spridit någon sjukdom mellan akvariumen som ingår i systemen. Däremot så hindrar systemet inte prick att finnas i de enskilda akvarierna. Där är vattenomsättningen 3 - 6 gånger volymen. Ett UV-C rör skall också bytas med mellan 1/2 år - 1 års mellanrum. De tappar så mycket.

För prick får man inte ha för liten genomströmning eftersom det krävs att parasiten transporteras till UV-C:et

Har inte läst Linnex länk men skall göra det senare

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det UVC-system Lasse beskriver finns i en affär. Där är det lite svårare för fisken som kommer in är ofta i dålig kondition från exportören och transporter. Så där är ett rejält system bra att ha.

I min karantän har jag ren botten. Jag skrapar ur den före varje leverans. Jag har ett flöde på ungefär en akvarievolym per timme och ett flöde på drygt 1000 liter / timme genom varje Deltec / Ruwal UVC 39w. Det räcker för att hindra spridning av prick mellan akvarier och i de flesta fall också i akvarierna. Det finns två undantag.

I karen där jag karantänar gyltor har jag ett sandlager de sover i och där kan prick spridas. Gyltorna brukar inte drabbas genom att de sover nedgrävda och parasiterna simmar ut nattetid. Men ofta har man annan fisk med för att trigga dem till att äta bättre.

För clownfiskar och parasiten Brooklynella räcker inte detta utan där behövs ett separat kar med låg salthalt.

Man kanske skall lägga till att en rejäl matning av fiskarna också motverkar spridningen av parasiter.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...