Gå till innehåll

Vattenbyte hjälp tack.


kfarmnell

Rekommenderade inlägg

Hej.

Nu behöver jag lite expert hjälp.

Jag har haft ostabila värden ett par månader och får inte ordning på dem.

Mina värden idag.

temp - 26

salt - 1.026

ph - 7,6 (OBS jag börjar ana att mitt test är kass för de senaste månaderna har det visat exakt samma värde) och vi har tom satt in ventilation i huset och en slang till skummaren som många av er rekommenderar här.

no3 - 50 

Po4 - 0,120 p-po4

mg - 1320

KH - 7

ca - 480

mitt kar har funnits i 2 år det är 120x50x50.

för ca 2-3 månader sedan började min stylophora att dö och jag försökte byta vatten och hitta var felet låg. Och jag tror att felet legat i mina ostabila värden efter att ha börjat med Balling.

men det är fler koraller som far illa, speciellt euphyllia . Jag har en stor turbinaria som inte vill slå ut och ett gäng röda knappar som tjurar.

Jag ska tillägga att jag har 9 st små Kenyaträd som frodas och lever loppan när det andra dör. 

Kan detta påverka?

 

Jag har förberett 110liter osmosvatten som nu är blandat med salt.

min fråga är,

hade ni bytt allt vatten på 1 gång eller bara bytt lite varje dag?

jag har blivit rekommenderad att byta 10%varje dag i 10 dagar men nu önskar jag lite fler åsikter.

vad hade ni gjort i mitt fall?

mvh

Katrin

 

 

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu försvann mitt inlägg igen!...orkat inte skriva om..hade en lång utläggning;-)....kortversionen är:

För högt nitrat o fosfat

vattenbyten är ineffektivt sätt att sänka nitrat (om du byter 20% krävs 7.2 vattenbyten för att sänka nitrat från 50 till 10)

 

Åtgärd: algfilter, Fosfatremover(Alubaserad) , minska belastning, normala vattenbyten

 

Sorry att det blev kort....vad är det med programmet för det är tredje inlägget jag skriver som försvinner:-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är uppmärksam Hagbard. Att ta ut den hade nog också varit min första åtgärd - speciellt när det är just de koraller som nämns här som far illa. Hade en fin Zoakolloni i mitt RSM när jag mot bättre vetande flyttade min Filfisk dit. - tja det tog några dagar innan det var en ren sten. Jag hade några storpolypiga koraller i stora karet som blev sämre och sämre. Detaljstuderade min dåvarande filfisk (hade varit i karet 3 år) och beslöt att ta bort den - inte för att jag såg några direkt attacker men korallerna reagerade när filfisken närmade sig. Efter det repade sig mina koraller. Jag är en stor vän av filfiskar men de kan hitta på saker så det sjunger om det. I mitt nästa kar så kommer åtminstone inte en läderjacka in.

 

Vad använder du för tester till nitrat och fosfat?

 

Du har antagligen ca 200 - 220 liter vatten i karet. Om du gör som Larry säger så har du halverat dina avfallsvärden. I detta läge skulle åtminstone jag göra på det sättet och kanske också förbereda inför åtminstone ett byte till - kanske fler.

 

Men först - sätt filfisken i enskilt förvar :)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis Lasse, man halverar sina dåligheter om man byter halva vattenmängden, och använder ett bra salt dvs.

Men man behöver säkerställa temp, salthalt och kh är ok i värde i båda vattnen. Skickar man sen i aktivt kol så får man bort lite extragifter eller som sämst bara gulämnen.

Får karet en kick så gör om vattenbytet(och byt kol) om en vecka eller så.

 

Sen håller ja me Jonas att det är en kass metod att på sikt hålla nere N och F. Men i detta läget så är ett (enligt min mening och mina erfarenheter) stort vattenbyte en kanonstart.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er!

 

Jag trodde att man skulle få mail när ni hade svarat på ett inlägg men ack så fel jag hade.

Och som min man alltid säger till mig, tro det gör man i kyrkan. :untroubled:

 

Nu i alla fall såg jag alla era tips.

Tack snälla.

Inte trodde jag att min Philomene som barnen kallar vår filfisk kunde vara boven.

Jag har ett litet kar som den kommer att få bo i tills någon vill ta över den.

Även Sarcophytonen får flytta över i det karet.

 

Jag har mätt mina värden med red seas tester, och om de har någon bäst före datum vet jag inte, men jag har haft testerna i ca 2 år.

Jag var ute hos Stig i Gemla häromdagen och köpte ett nytt nitrat test så det är det jag har gått efter vid den senaste mätningen.

 

Jag brukar räkna med att jag har mellan 250 och 290 liter vatten och jag använder Stigs salt. 

 

Det får bli ett vatten byte på ca 110 liter idag och så ska jag köra osmosen på max för att få fram vatten så jag snart kan göra ett nytt vatten byte.

Akutkol finns redan i akvariet och även fosfat remover aluminium.

 

När en stylophora dött är den då helt död eller kan den ta sig igen?

Tackar för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, kfarmnell sa:

Hej på er!

 

Jag trodde att man skulle få mail när ni hade svarat på ett inlägg men ack så fel jag hade.

Och som min man alltid säger till mig, tro det gör man i kyrkan. :untroubled:

 

 

Längst upp till höger finns en knapp "Följ detta". Aktivera den så får du mail.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, kfarmnell sa:

Hej på er!

 

Jag trodde att man skulle få mail när ni hade svarat på ett inlägg men ack så fel jag hade.

Och som min man alltid säger till mig, tro det gör man i kyrkan. :untroubled:

 

Nu i alla fall såg jag alla era tips.

Tack snälla.

Inte trodde jag att min Philomene som barnen kallar vår filfisk kunde vara boven.

Jag har ett litet kar som den kommer att få bo i tills någon vill ta över den.

Även Sarcophytonen får flytta över i det karet.

 

Jag har mätt mina värden med red seas tester, och om de har någon bäst före datum vet jag inte, men jag har haft testerna i ca 2 år.

Jag var ute hos Stig i Gemla häromdagen och köpte ett nytt nitrat test så det är det jag har gått efter vid den senaste mätningen.

 

Jag brukar räkna med att jag har mellan 250 och 290 liter vatten och jag använder Stigs salt.

 

Det får bli ett vatten byte på ca 110 liter idag och så ska jag köra osmosen på max för att få fram vatten så jag snart kan göra ett nytt vatten byte.

Akutkol finns redan i akvariet och även fosfat remover aluminium.

 

När en stylophora dött är den då helt död eller kan den ta sig igen?

Tackar för hjälpen!

Du gör möjligen ett klassiskt fel(vet ej för du har inte angett hur ofta du byter removers)...många kör sin remover för länge, mediat med så högt fosfat du har blir mättat på nolltid, o sen gör ingen mer nytta, och i värsta fall tom släpper tillbaka. Det är dyrt o tar mkt media att få ner högt fosfat med removers, men det finns inget annat enklare sätt. Så fort du ser att fosfat inte längre sjunker, byt media. Jag skulle gissa att du får byta media var tredje dag minst!. Ta hellre lite mindre media o byt ofta.

 

Glöm nu inte, du har två fel i dina prover, resten är helt ok. Nitrat o fosfat är för högt. Det finns inget annat i de uppgifter du angett som är helt fel så att säga. Börja med det du vet, o se sen vad som sker. Montipora förresten(har du såna?) är MKT känsliga för för högt såväl fosfat som nitrat, faktiskt mer känsliga än en del acroporor. Jag har sett det mönstret många  ggr, även i mina system:-)

I mitt kar nu tex, så har nitrat stigit till endast 5-7 ppm, och fosfat till 0.04-0.06. Det sysn direkt på vissa montiporor. SPSkoraller är generellt känsliga för för högt nitrat o fosfsat och det finns stduier som visar att vissa stenkoraller (tror faktiskt det var just stylopora) minskar sin tillväxt tydligt redan vid nitrat över 5ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hjälpsamma alla är! Tack!

Borde vara mer aktiv här märker jag!

Jag stoppade i ny remover i onsdags eller torsdags förra veckan och tog ur det för att krama ur det i en spann bredvid akvariet ca 3 dagar efter att jag lagt i det. Idag bytte jag fosfat remover och panik kol.

jag har gjort ett vatten byte på 100 liter idag och tänker kolla värdena imorgon.

Montipora har jag inga.

Idag har även Filfisken fått flytta till ett annat kar. 

Och jag plockade även ur alla mina Kenyaträd idag. Va ändå inte så förtjust i dem.

De bor ihop med Filfisken nu.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj!

 

Tänkte skriva hur det gick!

 

Ett vatten byte gjordes förra veckan och värden mättes efter det

Test 6/2

Temp: 26,4 

Salt: 1.026

Ph: 7,8

no3: 35-40

po4: 0,053

mg: 1320

kh: 7,8

ca: 440

 

Vattenbyte nr 2 i måndags 8/2 ca 110liter

Test 9/2

Temp: 26,2 

Salt: 1.025

Ph: 8,2

no3: 25

po4: 0,053

mg: 1240

kh: 8,1

ca: 420

 

Vatten byte nr 3 igår 11/2 ca 120 liter

Test 12/2

Temp: 25,8

Salt: 1.025

Ph: 7,6

no3: 10

po4: 0,053

mg: 1200

kh: 7,8

ca: 400

 

Ni som är riktiga nördar, kan kanske analysera lite här?

Mitt första vattenbyte resulterade till mycket lägre fosfat + att jag bytt fosfat removern precis som jag blivit tillsagd, var tredje dag,

men de två senaste vatten byten har inte påverkat fosfaten någonting?

Vad göra härnäst?

 

Jag har dessutom varit jätte snål med maten till mina fiskar och sköljt den i saltvatten innan jag stoppat ner den i karet.

Vad hade ni gjort nu?

 

Tackar på förhand till er alla som är så kunniga på detta!

//Katrin

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja hade inte gjort något mera alls utan bidar min tid. Ja hade börjat fotografera koraller i närbild.  För att ha lite att jämföra med om tre veckor.

Inga värde är tokiga och du har bytt ut vattnet som kan ha innehållit dåligheter. 

Kom i håg att bra saker tar lång tid att se. Det är bara dåliga saker som sker snabbt i ett saltkar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du Balling salter hemma så kan du om du vill finlira upp mg och Ca lite.

Börja isåfall med mg. När du har 1300 om någon da eller så så höj Ca till 430. Så hamnar dina vattenvärde mitt i och du får då "vingelmöjligheter". Ja kallar värdena sweetspot. Se det som att du får större träff yta i ett tennisracket :):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, kfarmnell sa:

Halloj!

 

Tänkte skriva hur det gick!

 

Ett vatten byte gjordes förra veckan och värden mättes efter det

Test 6/2

Temp: 26,4 

Salt: 1.026

Ph: 7,8

no3: 35-40

po4: 0,053

mg: 1320

kh: 7,8

ca: 440

 

Vattenbyte nr 2 i måndags 8/2 ca 110liter

Test 9/2

Temp: 26,2 

Salt: 1.025

Ph: 8,2

no3: 25

po4: 0,053

mg: 1240

kh: 8,1

ca: 420

 

Vatten byte nr 3 igår 11/2 ca 120 liter

Test 12/2

Temp: 25,8

Salt: 1.025

Ph: 7,6

no3: 10

po4: 0,053

mg: 1200

kh: 7,8

ca: 400

 

Ni som är riktiga nördar, kan kanske analysera lite här?

Mitt första vattenbyte resulterade till mycket lägre fosfat + att jag bytt fosfat removern precis som jag blivit tillsagd, var tredje dag,

men de två senaste vatten byten har inte påverkat fosfaten någonting?

Vad göra härnäst?

 

Jag har dessutom varit jätte snål med maten till mina fiskar och sköljt den i saltvatten innan jag stoppat ner den i karet.

Vad hade ni gjort nu?

 

Tackar på förhand till er alla som är så kunniga på detta!

//Katrin

 

sista prover ser ok ut. Inget som avviker sådär akut:-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skaffa en ny fosfattest, den verkar inte visa rätt. måndagsbytet bör ha visat ca 0,03 och fredagsbytet ca 0,015. Dessutom har både Mg och Ca sänkts vid varje byte så gör som Larry säger där med tillsats av Ca och Mg.

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig så mycket som planerat är något helt annat än att det ligger still på samma nivå efter två vattenbyten med 4 dagars mellanrum. Få tre st mätningar i dessa nivår på exakt samma tusendel med 4 dagar mellan - glöm det. Eller låt bli att ta någon lott de närmaste 1000 åren :)

Hur nitrat skall kunna lakas ut - och från vad - får du nog ta och förklara närmare. Snarare skulle jag tro att de läsningarna handlar om otillförlitliga mätningar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men nitrat kan tas upp och lagras av en massa olika organismer. Beträffande alger och fanerogamer finns det rätt mycket undersökningar.

Jag har för mig att koraller också kan lagra nitrat.

Jag har tyvärr lång erfarenhet av att försöka få ett mätbart nitratvärde. Jag brukade tillsätta 1 mg/l åt gången men dagen efter var det borta.

Det var först efter 6 dagar i rad jag fick mätbart värde. Och nu ligger jag på ungefär 2,5 och tillsätter ungefär 1 mg/l i veckan.

(Fast jag skall kolla om förbrukningen ökat nu i och med att jag tillsatt en massa fosfat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tas upp är en sak - lakas ut som nitrat en annan. Skulle tro att kvävet i så fall går ut som ammonium, inte nitrat. Ja höja nitraten kan vara svårt när man väl fått det hjulet att snurra (som minskar nitraten). Jag skulle tro att det kan ta 6 - 8 månader i en DSB får igång sin denitrifikation utan att man tar till en del tricks.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej å hå.

 

Här skrivs det för fullt.

Tack för alla kommentarer och hjälp!

 

En fråga till.

Jag har Stigs doserpump och även hans ballingkalkylator i datorn och när jag knappar in mina värden vill kalkylatorn att jag ändrar doserpumpen till magnesiumkloriden till 9652ml

Först och främst går den bara att ändra till 999ml, och så mycket kan jag väl knappast behöva fylla på?

Hjälp ni som kan detta!

Hur många ml hade ni ställt in pumpen på?

Den doserar 5 gånger / dag!

 

MVH Katrin

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...