Gå till innehåll

Gammal sand när man köper fungerande kar?


Ted

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

 

vad säger ni - ska ev köpa ett kar som är uppe o rullar. Hur skulle ni göra med den sand som finns i akvariet nu? Skulle ni behålla den - eller kasta o köpa ny levande sand för att undvika all gammal medicinering mm (vet inte om det har medicinerats - mest för säkerhets skull)

 

Mvh Ted 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle bytt. Säger inte att det är fel att använda gammal sand men sanden är oftast det som kan ställa till problem förvisso även ny sådan men du eliminerar ändå en riskfaktor. När jag haft dino o tvingats ta upp sanden (2 ggr) så har tvättning ej hjälpt. Det är mkt svårt att få gammal sand helt rent. 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och min erfarenhet är att ny sand utan biologisk funktion bidrar till att göra uppstarten långsam och instabil med algblomningar och annat som följd. Skölj ut den innan du lägger i den. Sedan håller jag med Roger - stöka inte i en befintlig sandbädd - då rubbar du den biologiska balansen som finns. Men det är en annan sak än att använda gammal sand vid en start, speciellt korallsand som vi skall vara rädda om.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

För att förtydliga.

Jag tar över ett kar - det har varit uppe i ett år.

Allt ser bra ut - alla värden mm. Halva volymen av vatten tar jag med o den levande stenen.

Ska jag ändå byta sanden?

Vad säger ni?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja Stig - det är alltså bättre att chansa på att den nya sanden inte innehåller varken fosfor eller metaller :)

Papi uttryckte det bättre än jag men jag hade bara sköljt sanden. Det går ju göra som Papi säger också och då tvättar man huvuddelen ordentligt - det betyder skölj igenom och rör om tills det bara kommer klart vatten. Jag brukar ta några kilo i en hink och ta duschmunstycket och röra om. När vattnet som rinner ur hinken är klart och genomskinnligt - ja då är sanden ren. Men gör du sanden så ren - ta som Papi säger - en del helt otvättad sand också

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarar bara utifrån min erfarenhet...det är i princip omöjligt att tvätta rikligt gammal sand...liksom inte värt besväret..det blir "aldrig" klart....sand är billigt..jämfört med mkt annat...den tiden kan man göra ngt roligare för än att tvätta sand:-)...ny sand räcker o skölja 3-4 ggr. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag kapar tråden lite!

Jag har ett 130L red sea med väldigt lite sand i och den som finns är ganska ful.

Ser allmänt smutsig ut och sanden är ojämn i färg och storlek, säkert mer naturligt men jag hade gärna haft en ljus finkornig sand.

 

Bör jag:

Suga bort den gamla och lägga i ny levande sand?

Suga bort det mesta av den gamla sanden och sen begrava den med icke levande sand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...