Gå till innehåll

Hjälp angående alger


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Ja vad ska man säga. Blir inte kvitt dessa alger. Vet inte ens säkert vad det är för brunt slem i sanden. Antingen är det väl dinos eller cyano.

Har försökt med alla möjliga åtgärder, men det verkar bara gå utför. Ett tag såg det ut att minska men sen kom det tillbaka igen och blev ännu värre.

Har sänkt ljustimmarna, matat försiktigt, tagit bort manuellt, stört det som är i sanden, buffrat KH som var lågt men inget hjälper. Har även nu testat att suga upp det med hävert men inte ens det går, det lossnar inte. Det hjälper inte att låta det vara bara, då blir det bara värre och värre, och när man tar bort manuellt ser det likadant ut efter ett par dagar.

Fiskarna och korallerna verkar trivas men det ser inte bra ut med brunt slem överallt. Har försökt att avvaktat men nu går det liksom inte längre, har ändå varit såhär i över en månad.

Värdena är bra, sist jag mätte var den 2/2 och då var dem följande:

pH 8,2

Temp 25,2

Ammonium 0

KH 7

Nitrit 0

Nitrat 2

Mg 1380

Ca 390

Vore väldigt tacksam om ni kan komma med synpunkter eller tips, allt möjligt! Har verkligen slut på idéer.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den typen av alger som du verkar ha tror jag är i gränslandet mellan bakterier och alger. Ett tråkigt och långsamt tillvägagångsätt är att använda mekanisk uttmattning. Ta upp sten och borsta med en ren diskborste (använd endast för ditt saltvatten) Den bruna slemmet på sanden - sug upp någon timme innan de släcks (det är nog mest då). Upprepa det här med jämna mellanrum. Försök stör så mycket som möjligt. Satsa dina pengar på eremiter, sjöborrar och snäckor - ju fler desto bättre.

MEN TA INTE UPP STENEN MED DE GRÖNA KNAPPARNA OCH BORSTA DEN INTE MÅSTE DU HANTERA DEN - SKYDSGLASÖGON OCH HANDSKAR OCH I HELST UTE

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, jag har också lagt märke till att det ser ut som någon blandning. Det finns inget annat att göra än manuell borttagning? Jag testade senast idag att suga upp det med en hävert men det funkade inte. Det ville inte släppa från sanden, istället följde sand med också.

Vad för snäckor och eremiter borde jag skaffa? Några speciella arter som är extra bra?

Tack för ditt svar!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undviker alltid standardsvaret - sänk fosfaten eftersom det rådet kommer som ett brev på posten. och sedan vet jag inte om det är rätt svar alltid heller :) Sug upp sanden då om det sitter fast. Tvätta sanden sedan och lägg tillbaka. När det gäller eremiter, borrar och snäckor så brukar jag alltid försöka blanda så många arter som möjligt. Nu kan inte jag se ditt akvarium mer än på bild men bilderna ligger väldigt nära den scenario där jag börjar famla efter femtielfte metoden

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det lika bra att bara ösa ur sanden med typ ett köksredskap/spade? Tror sanden är för tung för att följa med upp i häverten. Men jag ska tvätta den i saltvattnet från akvariet och fylla på nytt saltvatten sen?

Man blir verkligen desperat efter ett tag när man inte har fler åtgärder. Då är det bra att kunna fråga om tips här.

Jag har beställt nytt silikatfilter till osmosen samt fosfattest idag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra sätt att suga sanden är att ha en PET flaska där man kapar botten - sätter slangen där kapsylen sitter - suger hävert och stöter flaskan mot botten - då river man runt i sanden och allt löst följer med vattnet ut - det tyngre faller ner igen. Det går bra att gräva ut sanden också och du kan skölja den med sötvatten om du inte vill offra lite saltvatten. Det skadar ju inte med lite små vattenbyten heller - så det är en smaksak om man tvättar i sötvatten eller gammalt saltvatten.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byt mycket vatten, men innan du byter vattnet så ta en liten kraftig streampump eller liknande och blås på stenarna och platserna. Jag har liknande problem med mitt akvarium och jag misstänker starkt att ett grundproblem är att det ligger väldigt mycket skräp och elände på stenarna som bildar en god grogrund för dessa alger. Sedan eskalerar problemet när algerna växer för då fastnar mer skit i algerna och så blir det en ond cirkel av alltihop. Så jag "blåser" rent stenarna och suger upp så mycket jag kan när jag byter. Alternativet är väl att ta ut och göra rent stenarna men det är ingen höjdare i ett fungerande akvarium. Det är bättre att ta den här metoden och låta det ta ett tag. På den positiva sidan så verkar korallerna tycka det är toppen men lite storm ibland och vattenbytena älskar de. Så det enda som blir lidande för dig är arbetsinsatsen och salt kostnaden.

 

Sanden hade jag gått lite på Lasses tips och jag hade nog sugit ut delar av sanden där det växer som värst och spolat rent ordentligt med sötvatten. Men det tar mycket energi och tvätta så ta inte för stor del i taget. Då ger du även djuren i sanden en bättre chans att återhämta sig och återpopulera sanden du tvättat .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra tips. Sanden var ju för tung för häverten, är den inte det för PET-flaskan också?

Jag tror jag sköljer den i sötvatten. Det är ingen fara om bakterierna i sanden som är bra försvinner?

Smart att ta en streamer och blåsa rent stenarna, det ska jag göra!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Richard_22 sa:

Tack för bra tips. Sanden var ju för tung för häverten, är den inte det för PET-flaskan också?

Jag tror jag sköljer den i sötvatten. Det är ingen fara om bakterierna i sanden som är bra försvinner?

Smart att ta en streamer och blåsa rent stenarna, det ska jag göra!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo det är vitsen - du får sanden att röra sig genom att du rotar omkring med flaskan - den är för tung och lättar bara lite - men allt gojs runt om åker med. En typ av Daniels metod men gojset åker ut direkt. Jag har även gjort som Daniel men med ett kraftigt snabbfilter som tar 15 000 liter i timmen några gånger när jag tyckt det varit för mycket organiskt materiel överst i botten. Eftersom jag inte tycker att man skall röra bottnarna i onödan så gör jag så här endast när det är problem - inte på rutin.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan variant är att ha tålamod, köp fler algätare, håll KH mm så stabilt det går och skippa vattenbyten. Låt akvariet ställa in sig själv. 

Tror inte du behöver oroa dig över näringsvärden, kanske till och med kan tillsätta lite nitrat som Lasse skrev. 

 

Hoppas det går bra i vilket fall! :) 

mvh 

David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Femtielftemetoden = sätta till nitrat :triumphant:.

Namnet myntades av en snabbtänkt stockholmare (ja de finns) en sen kväll när jag var trött och någon frågade efter receptet på en nitratlösning för jag vet inte för vilken gång i ordningen-

Svaret började -

För femtielfttie gången - Ta 40 g natrium eller kaliumnitrat till 460 ml vatten i en PET flaska. Skaka ordentligt 1 ml av denna lösning höjer nitrathalten med ca 0,5 ppm / 100 liter vatten

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är vitsen - du får sanden att röra sig genom att du rotar omkring med flaskan - den är för tung och lättar bara lite - men allt gojs runt om åker med. En typ av Daniels metod men gojset åker ut direkt. Jag har även gjort som Daniel men med ett kraftigt snabbfilter som tar 15 000 liter i timmen några gånger när jag tyckt det varit för mycket organiskt materiel överst i botten. Eftersom jag inte tycker att man skall röra bottnarna i onödan så gör jag så här endast när det är problem - inte på rutin.

 

MVH Lasse

Okej. När jag använde en hävert så var slemmet för tungt också, det vill inte följa med, så det blir att ösa ur en del av sanden och tvätta i sötvatten. Hur tvättar man sanden på bästa vis? Läste det här på guiden för ett tag sedan men kommer inte ihåg hur man gör.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan variant är att ha tålamod, köp fler algätare, håll KH mm så stabilt det går och skippa vattenbyten. Låt akvariet ställa in sig själv. 

Tror inte du behöver oroa dig över näringsvärden, kanske till och med kan tillsätta lite nitrat som Lasse skrev. 

 

Hoppas det går bra i vilket fall!  

mvh 

David 

Det är det jag tycker är så svårt, att veta vilken metod som är effektivast. Jag har haft tålamod ett bra tag men det kanske har varit för kort.

Tack i vilket fall!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick liknande slem på botten när jag körde onödigt hårt med fosfatremover längre tillbaks. Det tog ett ganska bra tag att få ordning på, men för mig fungerade det att låta bli removers och kolkällor så att näringsvärdena inte hölls helt nere på noll och sedan att tvätta sanden emellanåt. 

Tycker det låter märkligt att det inte skulle gå att suga upp din sand med hävert... Ta en bit trädgårdsslang eller nåt liknande och använd som hävert så måste det ju gå tycker jag!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Danne skriver så har även jag sett mer problem vid väldigt låga näringsvärden(nitrat och fosfat) än vid något förhöjda. Så jag tycker inte det är fel att låta ett akvarium få bli lite "skitigt" ett tag. Då brukar opportunister såsom kiselalger, dinoflagellater och cyanobakterier bli utkonkurrerade av kalkalger, trådalger och annat så småningom. Och väl i det stadiet så borde det hjälpa med en bra grupp med diverse algätare. 

Du kan även skaffa något djur som rör runt lite i sanden som tex sandsjöstjärnor. Men dessa behöver något att äta, så ny eller kliniskt rengjord sand är inte att rekommendera då. 

 

Det var något sånt jag tänkte :)

 

Mvh

David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har nu tagit ur fosfatremover och aktivt kol, kör bara med ett vanligt filter nu.

Hur skulle goby funka? De rör väl också runt en del?

Är det någon som kan ge tips på en bra städpatrull? Tänker vilka sorter och antal osv?

/ Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...