Gå till innehåll

Hur ofta skall man byta aktivt kol


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Min personliga tro och det jag brukar "säga" är att akvarister byter sitt kol för sällan. Jag anser att det oftast mättas mkt fort och sedan kan det läcka tillbaka dessutom i värsta fall. Personligen låter jag därför aldrig aktivt kol ligga i mer 2-3 dagar, sen kastar jag det. Låter det gå en vecka eller två och kör 2-3 dagar igen, med nytt kol såklart. 

 

Graferna nedan stöder detta, att kol "arbetar" mkt snabbt. Givetvis beror det på mängd kol, akvariets storlek o belastning, men som ett exempel:

Om jag i mitt kar, cirka 600liter, "doserar" 200 gram aktivt kol(normal dos o faktiskt den dos jag burkar köra med) så har kolet till 90% procent avlägsnat DOC efter knappt 2 dagar.

 

Jag tror alltså det finns belägg för att följa regimen att låta kolet verka högst ngr dar o sen kasta det. Hellre då också mindre doser o lite oftare kolfiltrering för en jämnare nivå.

 

kolet läcker sen tillbaka dessutom om det får ligga för länge.

 

 

image083.jpg

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket kol gäller detta?

Det finns ju kol som grusliknande form i olika storlekar och pelleterat också i olika grovlekar.

Var kolet i ett filter och i så fall vilken genomströmning?

Eller strumpa?

Eller bara strött på botten i ett testkärl?

I de två sista fallen - vilken cirkulation?

Det är inte min avsikt att låta negativ - jag är bara mycket nyfiken.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du orginalartiklarna Stig

http://www.advancedaquarist.com/2008/1/aafeature1

http://www.advancedaquarist.com/2008/2/aafeature1

I slutet i del 2 finns en graf som visar hur lång tid det tar för ett "medel"kol att bli 90 % mättat. Jonas graf visar inte det utan hur lång tid det tar för 90 % av gulämnena att sugas upp - vilket är en helt annan sak

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en graf som även visar hur snabbt själva kolet mättas(det var den jag egentligen hade tänkt posta då den var mest intressant men postade fel) och i mitt exempel tar det också tre dar. Jag tror dom flesta kar är mer åt det högbelastade hållet, varvid jag tror man oftare är nära den sanningen att kolet mättas snabbt än inte, vilket också var mitt budskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, stigigemla sa:

Vilket kol gäller detta?

Det finns ju kol som grusliknande form i olika storlekar och pelleterat också i olika grovlekar.

Var kolet i ett filter och i så fall vilken genomströmning?

Eller strumpa?

Eller bara strött på botten i ett testkärl?

I de två sista fallen - vilken cirkulation?

Det är inte min avsikt att låta negativ - jag är bara mycket nyfiken.

tror alla dessa frågor finns besvarade i artikeln:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte visste jag att du hade ett kar med höga näringsvärde Jonas :tickled_pink:

Jag skulle tro att ditt kar ligger snarare i området DOC på 1 ppm - i alla fall om mam skall gå efter artikelförfattarnas uppfattning

Citat

but quantifying the amount of DOC present must still await reliable assay kits. Nevertheless, data from a small sampling of tanks provides guidance on this point, as both low-nutrient (~ 0.5 - 1 ppm of measurable oxidizable organics) and high-nutrient (~ 4 - 8 ppm of measurable oxidizable organics) water samples seem to correlate with either the presence or absence of an efficient protein skimmer. Certainly, a broader survey of marine tanks in the future will help refine these numbers.

Detta innebär upp mot 20 dagar alltså

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skillnad på granulerat kol som de prövar i artikeln och pelleterat kol som Fauna Marins. Om det är snabbare eller långsammare vet jag inte men jag skulle tro på Fauna Marin. I artikel 2 rekommenderar de ju också byte en gång i månaden för näringsfattiga kar.

Klippt ur artikeln alldeles före fig. 11.

An interesting observation to emerge from these simulations is that, at least for the 100 gallon water volume/100 gm of HC2 case described by Table 5 and Figure 11, the GAC saturation times vary tremendously depending upon the clean/dirty state of the tank water. Under conditions of aggressive DOC removal (skimming, water changes, GAC use), the GAC charge should last over a month, but under more passive nutrient removal husbandry (no skimming? no frequent water changes?), the GAC charge will be depleted in just a few days.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med pelleterat kol. Just på grund av att det har en större yta och verkar långsammare.

Jag tycker de gör två fel i filmen. För det första gör de en hastighetstävling mellan koltyperna. För mig är det ganska ointressant hur mycket kolet tar upp på 5 minuter. Jag är mer intresserad av hur mycket det kan ta upp innan det är mättat.

Det andra felet är hur man jämför färg på vattnet i hinken. Ljuset går två gånger genom vattnet i hinken. Ned till botten och upp igen. Så en korrekt jämförelse är med halva akvariets djup i hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...