Gå till innehåll

Artemia, sjöstjärna och sniglar


Tootsiee

Rekommenderade inlägg

Hej, Jag är nybörjare och tänkte föda upp artemia och ha som husdjur.

Ja, jag vet att folk brukar odla dem för att ha som mat till sina fiskar men jag ska inte göra detta.

 

Jag har ett litet "ägg" med artemia ägg som precis kläckts. (tyvärr åkte den i golvet för någon timma sen så jag får börja om på ruta ett)

 

Jag har köpt en akvarium skål som jag ska ha dem i senare när de blir större, jag har även 4 sniglar och en liten sjöstjärna.

 

Akvarium skålen rymmer 7 liter och jag har hällt dekorationssand i botten samt inrett med fusk korall och en skylt där det står "no fishing" ;) (a cliché i know).

Jag har hällt i 4.5 liter vatten och en saltlösning, nu kommer min fråga... hur får jag "igång" akvariet så det bildas lite alger (till sniglarna och sjöstjärnan) samt hur länge måste jag vänta innan jag kan lägga i mina djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har odlat Artemia till "vuxen" ålder, men då började jag med att odla alger så att vattnet blev helt grönt.. dvs man såg inte särskilt mycket av artemian direkt. (http://www.mikromarine.webshoponline.se/odlingstillbehor/phytoplankton.aspx)

 

Jag har läst att folk har matat dom med spirulina-pulver och torrjäst och att det ska funka, men vet inte hur klart vattnet blir där heller.

 

Ett problem kan vara att dom skitar ner vattnet en hel del så du behöver göra en del vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har "riktigt saltvattensakvariumsalt" :)

 

Jag tror att ni missförstått mig. Jag har mat till mina Artemia men min sjöstjärna och sniglar lever på alger alltså måste det finnas i akvariet.

 

En man som jag pratat med sa att min akvarium ska "komma igång" först innan jag kan lägga i mina djur i det.

Eftersom jag hällt i vatten strax under hälften i akvariet, ska jag bara låta det stå så i några dagar/veckor eller ska jag göra något speciellt?

 

Tacksam för era svar :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg i en liten bit flingfoder varje dag så bör bakteriekulturen komma igång på en vecka eller två.

Jag tycker du skall rita ett streck någonstans  på akvarieglaset där vattennivån är men det inte syns för mycket.

När vattnet avdunstar ersätter du det med vattenledningsvatten varje dag så att vattenytan är precis på strecket.

Det bästa är om du har en kanna bredvid akvariet som du fyller på så fort du fyllt på i akvariet.

Dina djur är lite petiga med salthalten så det får inte avdunsta mycket.

När du fyllt på vatten måste du röra runt så att det blandar sig riktigt.

Jag skulle rekommendera att du tar riktigt lite artemia för de blir 7 -8 mm stora som vuxna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...