Gå till innehåll

Asterina sjöstjärna sökes


Tootsiee

Rekommenderade inlägg

Jag har alltid haft dem i karet, bra städare men de kan bli många. De olika erfarenheterna av dem är nog relaterade till att det finns många arter varav ca 5 % räknas till dem som äter koraller. Artikeln Ouscazz länkade till beskriver det bra. Det är heller inte omöjligt att bli av med dem genom att skaffa en Harleqiunräka. Jag minskade en invasion till 0 en gång.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Lasse, det finns många olika. Jag har haft dem i alla kar men har inte haft så stora bekymmer att jag har känt behovet av att köpa en Harlequinräka. Jag har den ljusblå arten som sitter och gnager på kalkalger, tar ur efter hand jag ser dem eftersom jag gärna behåller mina kalkalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes :)

 

Asterina sjösjärna äter som sagt alger så den äter ej upp mina räkor och jag har fake-korall i akvariet.

 

Har du några tips på hur man tar hand om dem så är det uppskattat :) 

Just nu har jag en guldfisk skål med en mussla (till luftpumpen) och lite dekoration. Jag har saltat vattnet enligt specifikationer som jag fått från affären med saltet de gav mig.

 

MVH

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips från en som har glädje av sina stjärnor är att även om de äter alger så är de ganska dåliga på det och du kommer inte se något skillnad alls egentligen mot hur det ser ut utan de. Jag har ett hundratal i mitt ena kar och de är inget vidare där :-)

 

Men de är roliga djur och blir nog schyssta att ha i karet! Bra storlek med för att ha tillsammans med de invånarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Artemian eller sjöstjärnorna?

 

Artemian äter också alger men då svävande alger. Även bakterier. Misstänker att du fått tips om jäst - det funkar men där måste man vara ytterst försiktig och byta vattnet så fort som det blir för mycket. Jag tror att du kan hitta Jag tror att du kan hitta en del användbara produkter här

Här kan du botanisera lite också

Du kan också söka runt lite med hjälp av sökorden; Selco Artemia Systems

Nånstans runt dig finns nog också saltvattensakvarister med gott om små sjöstjärnor

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, artemian har jag god hand om :) det var sjöstjärnan som jag tänkte på ;) 

 

Nej tyvärr har jag ingen som ska till malmö och jag bor för långt ifrån :(

 

Det gör inget att det inte syns ang algerna då jag tycker om att titta på dem :) sjöstjärnorna då alltså :P

Ändrat av Tootsiee
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
×
×
  • Skapa Ny...