Gå till innehåll

Spricka i botten utav akvariet, vad gör man?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har fått en spricka i ett utav karantänsakvarierna.

 

Jag tror den har uppstått när jag har flyttat sten mellan akvarierna men det kan också vara på grund av ett filter som har suttit för hårt på undersidan av akvariet.

 

Vi vilket fall som helst så är det botten på det mittersta akvariet i en reol som imorgon skall ta emot 200 koraller. Vågar man använda akvariet?

Det droppar ingenting från sprickan.

 

Underifrån ser man den tydligt men ovanifrån är den knappt märkbar.

Jag har ett kar till men det är inte cyklat ännu.

Det kommer inte vara något annat än koraller i akvariet så tyngden blir ju inte så stor.


Vad tror ni? Kan man använda det temporärt i 2-3 veckor eller är risken att allt brakar ihop för stor?

 

Tacksam för snabbt svar.

 

/Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en spricka eller en repa? Är det en spricka och det inte läcker så är det ju extremt spännande att fylla på det med vatten. Kan aldrig tänka mig att det håller. Ett mirakel att det inte läcker redan nu. Har du ingen lös glasskiva du kan silikona på som förstärkning? Det fungerar nog bättre som nödlösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillägg:

Det har kanske varit en spricka längre än jag trodde från start för det är "torkat salt" på undersidan av akvariet i själva sprickan.

 

Jag har 2 akvarium till som skulle kunna fungera men problemet är att de inte är inkörda. Nitrit i det ena och det andra är inte ens uppstartat utan innehåller bara rester av allt gammalt skit jag har haft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sprickan nått sitt slut så att säga? Alltså att den inte kan sprida sig mer? Om den har det så är det ju positivt för då lär det inte bli värre så länge du inte lägger tyngd på det och den har tillräckligt med stöd underifrån. Jag hade dock ändå inte vågat chansa.

När jag fick hem min visningsburk så tappade jag en genomföring på ett av de borrade hålen. Det resulterade i att en spricka sköt iväg mot mitten av akvariet. Eftersom sprickan inte hade nått sitt slut i glaset så lämnade jag tillbaka akvariet till glasmästaren som då borrade ett hål vid slutet av sprickan så att den inte kunde fortsätta sprida sig och sen limmades en ny bottenskiva på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja sprickan har sitt ursprung i mitten på bottenskivan (lite till höger) och den går ut till både framsida och höger kortsida men inte till baksidan eller vänster sida av akvariet.

Det är 150 liter vi snackar om. Inne i tvättrummet. Klinkers på golvet och brunn på golvet. Så jag är inte rädd för vattnet.. mer rädd för akvariet under som imorgon kommer vara fullt med koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte ens tänka tanken att använda det.

Rätt ifall det håller skulle jag oroa mig för det hela tiden.

Förstår inte ska du bara ha koraller i som karantän ? 

Då är det väll bara att lyfta över det som är i till ett annat akvarium som du sa fanns.

Blir väll ingen inkörning å tala om om du tar med det gamla.

Ska du bara ha koraller i så behöver du väll ingen sten osv ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar ju om en import utav vildplockade koraller.

Du vet aldrig vad som följer med och det är alltid något som dör i processen i akvariet vilket gör att vattnet måste vara helt 100% och det är en stor fördel att ha inkörd levande sten för att hålla balansen. Det blir en hel del tryck på ett akvarium när man stoppar i 50 koraller på en gång.

Men regeringen har talat här hemma.. kunde bara glömma att pröva det spruckna karet. :)

Så nu är allting (vatten, sten och inredning) överflyttat till det som höll dåliga värden. Det som inte var inkört i det akvariet som hade dåliga värden är nu utplockat och akvariet är helt rengjort och därefter plockade jag över det vatten, sten och inredning som var i det spruckna akvariet. Så får jag gå upp imorgon och ta testerna på och se om allt är stabilt eller om det har svängt.

Dumt att jag inte fått den nya belysningen ännu bara :( 

Tacksam för alla tips och hjälp.

Ska nog se om jag inte kan få laga det med glasskiva så som Lasse beskrev. Fint med folk som skriver förnuftigt till en också.. klart man inte ska chansa med sprucken bottenskiva.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ända är ju att böja med varför det finns en botten i akvariet - jo faktiskt, gör man det klart för sig så kan man ta itu med problemet på ett bättre sätt.


 

Första funktionen är ju naturligtvis att se till att det inte läcker ut vatten. Det är det enklaste att lösa. Jag har faktiskt under lång tid använt ett akvarium med en spricka i botten som läckte. Lösningen? En uppklippt fryspåse lagd på botten. Lite bättre kan det ju vara med en silikonsträng eller om det nu redan är vatten i burken nån typ av epoxi som kan användas under vatten. Hur som, att få det tätt är inget större problem, det löser man.

Nästa viktiga funktion är att hålla upp innehållet, vatten, grus och allt annat. Där blir det skillnad på olika typer. Ett helglas som vilar på en stabil skiva händer det inget med hur spräckt botten än är, det tar sig ingenstans. Värre är det med ramakvarium där vikten står på kanterna och glaset bär hela tyngden. Man behöver inte vara allt för orolig, jag har sett ett 720 som var ojämnt uppallat, botten sprack från front till bak men trots att det var mycket sten och jox i hände inget mer (annat än att vatten läckte), glaset klarade tyngden även i spräckt skick. Fast helt tillfreds ska man inte vara med en spricka i fritt hängande botten. Bäst kan vara att byta botten eller silikona in en glasskiva i akvariet. I väntan på rätt lösning så kanske en försiktig avlastning med en garagedomkraft och en skiva av nåt slag kan göra läget lite tryggare. Om man tar det varligt. Tar man i så man börjar lyfta kommer man att få värre bekymmer än man hade innan.

Sen är det en sak som man ofta inte tänker på. Botten ska hålla ihop akvariet så inte sidorna ger sig iväg utåt. Det är ofta inte ett problem, står akvariet t ex på en ram så är det rätt osannolikt att den ger sig iväg utåt. Men man måste också fundera på om sprickan kan innebära en risk för att akvariet kalvar isär. Gör det det så kan man lugnt säga att man har lite problem.


 

Så sammanfattning, sprickor kan ofta hanteras tillfälligt med tätning och avlastning men visst är det en risk. Man får också tänka noga på vad just den sprickan man har ger för risker. Sen finns det faktiskt en enkel metod att minska problemet ordentligt. Sänk vattennivån. En dm ger mycket när det gäller belastning på botten. Sänker man till hälften kan man vara rätt säker på att om det inte gick åt fanders när akvariet var fullt så kommer det inte att göra det nu heller.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...