Gå till innehåll

Luftintag för skummaren utomhus för bättre skumning och stabilare pH?


wrang

Rekommenderade inlägg

Kommer ihåg att det fanns en tråd om detta för några år sedan men hittar den inte.
Hur var det med detta blev det bättre skumning eller var det stabilare ph.
Läste precis en artikel om stabilare pH i vattnet under hela dygnet då en viss pH sänkning blir på natten och hur man skulle kunna lösa detta med en CO2 scrubber

http://www.reef2reef.com/threads/an-easy-way-to-increase-your-tanks-ph-with-a-co2-scrubber.57609/

Har ingen fin apex dator med lyxiga grafer för att mäta pH under dygnets minuter.

Med det nya akvariets plats så kan jag lätt borra in en anslutning för utomhus luft så blir det bättre med luft utifrån eller luft innefrån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på halten CO2 av inomhusluften. Om CO2 halten av inomhusluften är högre än utomhusluften (som är 400ppm), OCH skummaren är såpass kraftig så den bidrager till ett signifikant gasutbyte, DÅ kommer du märka en pH-höjning i karet till följd förbättrad utvädring av överskottet av CO2 i vattnet. Effekten blir mest tydlig på natten och morgonen när CO2 halten i karet är om högst. På dagen tar ju fotosyntesen ner halten av CO2, varvid utluftningsffekten blir mindre tydlig, MEN så länge du har ett pH i karet under 8.1 oavsett tid på dygnet (med normalt KH) så har du alltid ett CO2 överskott, och då verkar denna effekt, men som sagt tydligast när pH är som lägst.

Om du däremot har mkt bra inomhusluft med nästan samma CO2 inne i huset som ute, så kommer du inte märka ngn skillnad alls. Då är åtgärden meningslös.

 

Vill man gå ännu ett steg längre kan du låta luften in i skummaren passera en bädd med calciumhydroxid och lite vatten(de kommersiella peep för detta innehåller 75% Ca(OH)2, 20% vatten o resten NaOH i runda slängar). Då kommer den bädden absorbera all koldioxid och luften in i skummaten blir näst intill CO2-fri. Då får du ytterligare en pH höjande effekt av att skummaren.

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, wrang sa:

 

Vet ej kvaliteten på inomhusluften men självdragsventilation i huset.

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Du kan testa kvalitén om du har en bra ph mätare...ta helt enkelt lite akvarievatten, genomlufta det kraftigt inomhus resp utomhus o se om det blir ngn skillnad i ph mellan inomhus o utomhusvärdet. Blir det det, och då troligen högre ph med utomhusluften, så har du i alla fall en inomhusluft med högre co2 än 400ppm.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, wrang sa:

Wow det var längesedan man körde med en halvslutet andnings aggregat å packade själv med natronkalk emoji1305.png

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Sen kan du ju på varje besökare som kommer, applicera på deras munnar en kalciumhydroxidmask, och när mediat är mättat får gästenh vara så god o gå hem alternativt fylla på med mer media;-)

 

Denna länk:http://webshop.draeger.se/product.html/drager-divesorb-pro-45-kg

Som lasse också visade, är i princip exakt det media som används i våra narkosmaskiner på operation, för att extrahera CO2 ur patientens utandningsluft.

 

jag överväger beställa detta o köra skummarluften via detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Vidofner sa:

Hur mäter man co2 i luften på effektivt sätt?

sen går det räkna ut också, alltså mängden CO2(aq).

Om du vet pH samt KH, så kan du räkna ut CO2(aq). Den enda, men helt försumbara, felkällan är att en liten del av alkaliniteten utgörs av borater, men det är bara 2.5 procent ungefär så det kan du försumma. Felmarginalerna på ph mätningen är större, så formeln fungerar bra.

Jag har härlett formeln själv,(vilket man gör utifrån koldioxid/karbonat-jämnvikten med kända konstanter för saltvatten) och du sätter bara in känd alkalinitet samt pH så faller CO2(aq) ut. Det är så här tex den sk  mindstream sannolikt kommer arbeta för att räkna ut KH (alltså omvänt, den mäter co2 och ph och kh räknas ut).

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den är kall men även syrerik (med tanke på en annan disk) så det kan vara lite mer fördel. Dock fungerar nog också skummaren som en bra värmeväxlare så det är nog något man får ha uppsikt över. Det finns ju flera som kör med utomhusluft här - vad är era reflektioner och erfarenheter?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MEN, egentligen tycker jag hela idéen med att ta luft utomhus blir hel ointressant när man kan lösa det med en CO2-absorberare!, kostnad i princip ingenting o kräver bara en plastflaska, ngr hål, samt media (som för 5kg kostar 590 kr o räcker en evighet). Då får man ju dessutom en bättre effekt än att ta utomhusluft!

 

Jag skall idag beställa Co2-abs-mediat. Det kommer inte gå åt 5kg, så jag kan dela med mig.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, Lasse sa:

Jo den är kall men även syrerik (med tanke på en annan disk) så det kan vara lite mer fördel. Dock fungerar nog också skummaren som en bra värmeväxlare så det är nog något man får ha uppsikt över. Det finns ju flera som kör med utomhusluft här - vad är era reflektioner och erfarenheter?

 

MVH Lasse

@Lasse, den "fördelen" anser jag helt försumbar om jag förstått den allmäna gaslagen rätt: O2 halten i luft i absoluta mått ökar med 0.07% för varje grad Celsius du sänker. Säg att tempskillnaden är 20 grader mellan inomhus o utomhusluft...det gör endast en skillnad i O2 halt på 1,4%. Helt osignifikant. Så jag skulle nog vilja justera ditt ordval "lite mer fördel" till att det är helt ovidkommande. Har jag räknat fel får du ursäkta mig;-)

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, jonasroman sa:

@Lasse, den "fördelen" anser jag helt försumbar om jag förstått den allmänt gaslagen rätt: O2 halten i luft i absoluta mått ökar med 0.07% för varje grad Celsius du sänker. Säg att tempskillnaden är 20 grader mellan inomhus o utomhusluft...det gör endast en skillnad i O2 halt på 0.14%. Helt osignifikant. Så jag skulle nog vika justera ditt ordval "lite mer fördel" till att det är helt ovidkommande. Har jag räknat fel får du ursäkta mig;_)

 

1.4 % skillnad blir det vid 20° skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen går det räkna ut också, alltså mängden CO2(aq).

Om du vet pH samt KH, så kan du räkna ut CO2(aq). Den enda, men helt försumbara, felkällan är att en liten del av alkaliniteten utgörs av borater, men det är bara 2.5 procent ungefär så det kan du försumma. Felmarginalerna på ph mätningen är större, så formeln fungerar bra.

Jag har härlett formeln själv,(vilket man gör utifrån koldioxid/karbonat-jämnvikten med kända konstanter för saltvatten) och du sätter bara in känd alkalinitet samt pH så faller CO2(aq) ut. Det är så här tex den sk  mindstream sannolikt kommer arbeta för att räkna ut KH (alltså omvänt, den mäter co2 och ph och kh räknas ut).

 

 

 

Fast du menar väl i vattnet nu? Jag menade i luften :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Vidofner sa:

Fast du menar väl i vattnet nu? Jag menade i luften :)

 Både ja o nej: Om du räknar ut CO2(aq) i vattnet, och det värdet du räknat fram är baserat på ett ph-värde du har när du har full jämvikt med luft,(alltså i en experimentell situation när du separat utanför akvariet luftar kraftigt, (för endast då får du jämnvikt)),  DÅ kan du även enkelt utifrån detta CO2(aq) räkna ut co2 luft, alltså PCO2, då det bara är en konstant där mellan. MEN i ett akvarium kan du aldrig räkna så för det är aldrig i jämnvikt, så där får du bara det aktuella CO2(aq) i karet. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...