Gå till innehåll

CO2-tvätt


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Du har rätt i att kostnaden jämfört med andra saker är väldigt låg. Men en sak jag inte riktigt följer med på är kostnad vs nytta. De flesta andra saker jag betalar för kan jag rätt lätt knyta till praktisk och reell nytta. Vilken praktisk och reell nytta gör ett ökat pH på 0.1-0.2 enheter?

Jag köper att aldeles för lågt pH är skadligt för korallrev, sk försurning av haven, men vilka gränser finns för korallerna vi håller och är vi i vanliga fall nära någon gräns som kan skada korallerna?

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, ormet sa:

Du har rätt i att kostnaden jämfört med andra saker är väldigt låg. Men en sak jag inte riktigt följer med på är kostnad vs nytta. De flesta andra saker jag betalar för kan jag rätt lätt knyta till praktisk och reell nytta. Vilken praktisk och reell nytta gör ett ökat pH på 0.1-0.2 enheter?

Jag köper att aldeles för lågt pH är skadligt för korallrev, sk försurning av haven, men vilka gränser finns för korallerna vi håller och är vi i vanliga fall nära någon gräns som kan skada korallerna?

 

 

 

 

 

Jag tror helt enkelt att den pH höjningen gör nytta. 0.2 är mkt(nästan en dubbling av CO3 halten). Koraller får signifikant svårare att bilda kalk när ph ligger under 8.0(vid bibehållet KH, har länk om du vill). Koraller kommer ifrån en miljö med pH 8.3. Koraller är dåliga på att anpassa sig över kort tid. osv. Exakt gräns, vet ej, men tex så börjar aragonit lösa sig redan vid pH 7.7. Det är nog inte ovanligt ph i ett hyfsat belastat kar med  lite dålig inomhusluft.  Men som du säger, exakt gräns, vet ej, så varför ta risken. Varför inte optimera för korallerna om man nu kan? pH faktorn är en av de viktigaste tror jag eftersom den är intimt förknippad med kalkbildning och tillgång på CO3. Metoden är ju så otroligt enkel, man utnyttjar en pryl man redan har, skummaren, för en obetydlig kostnad. 

Jag är helt såld på denna ide, o kommer köra med den nu tills vidare. En förbättring i karet kommer bli svår att se dock eftersom jag ej har nåt att jämföra med o bra saker sker så långsamt så jag kommer nog inte märka nåt...men nånstans tror jag, att om ett år, så kommer mina koraller se bättre ut med metoden än utan...kanske en o annan korall som dött beror på lågt ph...det ligger ju trots allt 0.3 under naturliga nivåer, vilket är dubbling av antalet H joner, eller halvering av CO3 halten. Inte bra för koralldjuren tänker jag..

Men vi får se...jag väljer att optimera det som går att optimera:-)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, ormet sa:

Du har rätt i att kostnaden jämfört med andra saker är väldigt låg. Men en sak jag inte riktigt följer med på är kostnad vs nytta. De flesta andra saker jag betalar för kan jag rätt lätt knyta till praktisk och reell nytta. Vilken praktisk och reell nytta gör ett ökat pH på 0.1-0.2 enheter?

Jag köper att aldeles för lågt pH är skadligt för korallrev, sk försurning av haven, men vilka gränser finns för korallerna vi håller och är vi i vanliga fall nära någon gräns som kan skada korallerna?

 

 

 

 

 

När jag började experimentera med det här så hade jag ganska låga pH värden på morgonen - 7,85 - 7,9. Jag ville ha högre värde beroende på två saker. Högre värde - mindre koldioxid fritt i vattnet för "fulalger". Högre pH - lättare att kalcifiera.  Nämnas bör att jag mäter pH kontinuerligt.

Det kan låta som en paradox att jag vill ha lägre koldioxidhalt - drabbar inte det zooxanthellerna lika mycket som fulalgerna? Min teori är att mycket av zooxanthellernas koldioxid kommer direkt från koralldjurets metabolism. Nu finns det en ny upptäckt som kan ändra den här synen och det är att det har visats att vissa kalkbildande alger gynnas av lägre pH och mer koldioxid i vattenkolumnen. Tvärtemot vad man trott tidigare då uppfattningen varit att ett lägre pH missgynnar kalcifiering. Det troligaste är att det finns ett span där den ökade fotosyntesen (och energiproduktionen) förbättrar kalcifieringen mer än vad det lägre pH:t missgynnar den.

Det här är inte visat för koraller än (och min tro är att det inte gäller koraller i samma utsträckbing) - där är ju ett djur inblandat. Däremot så har det visats att koraller som matas nattetid får en sämre kalcifiering - troligtvis beroende på att den ökade koldioxidproduktionen i djuret sänker pH för mycket. Så det är inga enkla orsaks - verkan samband

Så är ett pH kring 7,9 på morgonen skadligt eller övervägande negativt för koraller - för ett halvår sedan hade jag nog inte tvekat en sekund på att så är fallet - nu vet jag inte fullt ut men vill upp högre ändå för säkerhets skull

När mitt gamla kar (under mina premisser) gick som bäst låg jag och svängde mellan 8,1 till 8,5.

Vid all genomluftning för att få in eller ut gaser (skapa jämnvikt) så är det svårare och svårare ju närmare mättnadsnivån man kommer. Att ha 600 ppm koldioxid i inneluften under vintern är inget ovanligt och då är strävan hela tiden att nå ett pH kring 8.  Pumpar vi då in luft som håller ca 600 ppm CO2 så kommer nog pH hamna någonstans kring 7,9. (det behövs en liten koncentrationsskillnad för att driva transporten (ett sug på vanlig svenska)) Ju högre produktion av koldioxid du har (läs snabbare)  – ju mer trycker du ner pH under jämnviktspunkten. Att då gå in med en luft som håller ner mot 0 i koldioxid ökar ju suget så att säga. Den största delen av vattnets kontaktyta mot luften är i verkligheten runt de miljontals mikrobubblorna som skummaren orsakar. Jag tror att detta är speciellt viktigt i biologiskt aktiva kar (organisk kolkälla eller fungerande DSB:n) och i kar med extra tillförsel av koldioxid (kalciumreaktorer). Jag tror också att man skall begränsa andra vattenytors kontakt med luften för att få maximal effekt.

 

På din fråga om det är värt det här - tror svaret på din fråga är att det beror på vilken grundtanke man har – tror man pH:t spelar stor roll (vilket är min ståndpunkt JUST nu) så är det värt detta – tror man inte på detta eller om det kommer in mer bevis för att ökad koldioxid driver upp fotosyntesen även hos stenkoraller – ja då är det bara klacksparkar och raggarkrom

 

Med vänlig hälsning Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

När jag började experimentera med det här så hade jag ganska låga pH värden på morgonen - 7,85 - 7,9. Jag ville ha högre värde beroende på två saker. Högre värde - mindre koldioxid fritt i vattnet för "fulalger". Högre pH - lättare att kalcifiera.  Nämnas bör att jag mäter pH kontinuerligt.

Det kan låta som en paradox att jag vill ha lägre koldioxidhalt - drabbar inte det zooxanthellerna lika mycket som fulalgerna? Min teori är att mycket av zooxanthellernas koldioxid kommer direkt från koralldjurets metabolism. Nu finns det en ny upptäckt som kan ändra den här synen och det är att det har visats att vissa kalkbildande alger gynnas av lägre pH och mer koldioxid i vattenkolumnen. Tvärtemot vad man trott tidigare då uppfattningen varit att ett lägre pH missgynnar kalcifiering. Det troligaste är att det finns ett span där den ökade fotosyntesen (och energiproduktionen) förbättrar kalcifieringen mer än vad det lägre pH:t missgynnar den.

Det här är inte visat för koraller än (och min tro är att det inte gäller koraller i samma utsträckbing) - där är ju ett djur inblandat. Däremot så har det visats att koraller som matas nattetid får en sämre kalcifiering - troligtvis beroende på att den ökade koldioxidproduktionen i djuret sänker pH för mycket. Så det är inga enkla orsaks - verkan samband

Så är ett pH kring 7,9 på morgonen skadligt eller övervägande negativt för koraller - för ett halvår sedan hade jag nog inte tvekat en sekund på att så är fallet - nu vet jag inte fullt ut men vill upp högre ändå för säkerhets skull

När mitt gamla kar (under mina premisser) gick som bäst låg jag och svängde mellan 8,1 till 8,5.

Vid all genomluftning för att få in eller ut gaser (skapa jämnvikt) så är det svårare och svårare ju närmare mättnadsnivån man kommer. Att ha 600 ppm koldioxid i inneluften under vintern är inget ovanligt och då är strävan hela tiden att nå ett pH kring 8.  Pumpar vi då in luft som håller ca 600 ppm CO2 så kommer nog pH hamna någonstans kring 7,9. (det behövs en liten koncentrationsskillnad för att driva transporten (ett sug på vanlig svenska)) Ju högre produktion av koldioxid du har (läs snabbare)  – ju mer trycker du ner pH under jämnviktspunkten. Att då gå in med en luft som håller ner mot 0 i koldioxid ökar ju suget så att säga. Den största delen av vattnets kontaktyta mot luften är i verkligheten runt de miljontals mikrobubblorna som skummaren orsakar. Jag tror att detta är speciellt viktigt i biologiskt aktiva kar (organisk kolkälla eller fungerande DSB:n) och i kar med extra tillförsel av koldioxid (kalciumreaktorer). Jag tror också att man skall begränsa andra vattenytors kontakt med luften för att få maximal effekt.

 

På din fråga om det är värt det här - tror svaret på din fråga är att det beror på vilken grundtanke man har – tror man pH:t spelar stor roll (vilket är min ståndpunkt JUST nu) så är det värt detta – tror man inte på detta eller om det kommer in mer bevis för att ökad koldioxid driver upp fotosyntesen även hos stenkoraller – ja då är det bara klacksparkar och raggarkrom

 

Med vänlig hälsning Lasse

Som ni ser så har Lasse o jag helt samma syn på detta med vikten av rätt pH o därmed denna metods fördelar. 

Eftersom pH är krucialt för kalkbildning hos koraller, så menar jag att det är ett av de enskilt viktigaste faktorerna att optimera. Detta i kombination med att det är den parameter vi (hittills) lyckas sämst med, så är jag som sagt väldigt förvånad att denna CO2-tvätt inte kommit i större bruk än den gjort, samt även en smula förvånad o skamsen att jag inte själv insett att dra igång detta för länge sen. Jag har precis som Lasse dragits med ett lågt pH länge, och jag tror väldigt många kar gör det utan att ni vet om det, för inte alla gör som Lasse o jag, loggar ph var tionde minut år ut o år in;-)....Många kar har flera av de riskfaktorer som leder till kroniskt lågt ph: Kolkälla, mkt biomassa, låga näringsvärden(låg algväxt), hög belastning, dålig inomhusluft, rätt halvtaskig utomhusluft också tyvärr 2015, kalkreaktor, 

 

Jag ser redan, men det är så tidigt så det kanske är fel att tro att det kan gå så snabbt, MEN i alla fall, redan en ökad förbrukning av Kh o Ca...dvs jag har fått skruva upp reaktorn både i går o idag o det har jag inte behövt på länge. Redan högre hastighet på kalcifieringen?

 

Jag upprepar mig, men tänk att pH är logaritmsikt: När en korall skall bilda kalk, måste den kasta ut H-joner, för det bildas H joner inne i korallen vid bildandet av CO3 ur HCO3. Det blir dubbet så svårt för korallen att gör det om pH sjunker från tex 8.3 till 8.0....

 

Sen, att korallen skulle till följd av minskad mängd CO2 i vattnet får det sämre för att zooxanthellen skulle få ont om CO2. Det tror jag inte är någon  som helst risk. För det första så kommer vi fortfarande ligga på högre CO2(aq)-nivåer än nsw i jämnvikt, så vi har säkert trots CO2tvätt ett överskott av koldioxid i vattnet, överskottet är bara mindre. Sen, så får zooxanthellen sitt koldioxid ifrån korallens cellandning samt ifrån HCO3, som det ej är nån brist på. Det kommer inte gå nån nöd på zooxatnhellen.

 

PS: det finns studier som visar på tydliga samband mellan lågt pH(läs högt CO2) o sämre koralltillväxt. Jag tror inte personligen alls på teorin att ökad CO2 skulle via ökad zooxanthellaktivitet öka korallkalcifiering. Jag tror tvärtom, dvs den "gamla"tesen, att mer CO2 i vattnet hämmar korallers kalkbildning. Jag tror också fortfarande vilket det finns mkt stöd för direkt eller indirekt, att zooxanthellens roll i kalkbildningen är åtminstone delvis den att den konsumerar CO2 o därmed underlättar för korallen att bilda kalk i o med att CO2 konsumtion befrämjar det H jons upptag som kalkbildning är beroende av. Där tror jag inte Lasse o jag är överens, men jag är rätt solid i min uppfattning där, då jag läst mkt om detta.

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, stigigemla sa:

Har du sett någon skillnad i karet?

Algväxt?

Korallväxt?

Korallfärger?

Fiskarnas beteenden?

Kan va inbillning men allt ser mer friskt o fräscht ut. Hade en oberoende vän på besök som sa samma. Fiskarna mer livliga. 

Går åt tydligt mer kh o ca dvs reaktorn har jag fått skruva upp. 

Färger..nu doserar jag ju jod också så det kan va det men färgerna är bättre o min enzam har skjutit ut massor med nya skott. 

 

Vet ej om detta är inbillning svårt o se skillnader själv osv men jag tycker mig se detta. :-)

oavsett kommer jag fortsätta med denna co2 tvätt:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, jonasroman sa:

Kan va inbillning men allt ser mer friskt o fräscht ut. Hade en oberoende vän på besök som sa samma. Fiskarna mer livliga. 

Går åt tydligt mer kh o ca dvs reaktorn har jag fått skruva upp. 

Färger..nu doserar jag ju jod också så det kan va det men färgerna är bättre o min enzam har skjutit ut massor med nya skott. 

 

Vet ej om detta är inbillning svårt o se skillnader själv osv men jag tycker mig se detta. :-)

oavsett kommer jag fortsätta med denna co2 tvätt:-)

Vad drar din skummare i luft/h och vad blir således årskostnaden på ett cirkus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, LN21 sa:

Riktigt kul att höra, nuuuuu måsten man ju på något sätt höja PH. Ska ta hem en Co2 mätare i morgon och logga vardagsrummet i helgen.

Känner igen det där sambandet mellan Enzman och Jod.

Intressant att du hört det tidigare om enzam o jod:-) 

skall bli spännande att höra ditt pco2 inomhus:-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Mina 1 liter "granulat" räcker nog 2.5 veckor. Nu har det gått 2, och finns kvar en ofärgad strimma längst ner. Jag märker ingen sänkning av pH, och det stämmer bra med att mediat verkar 100% ända in i kaklet, o sen när det är mättat(allt ha blivit CaCO3) slutar tvärt.

 

Snart kommer mitt media på posten, det innehåller ingen färgreagens men det gör inget för nu har jag testat med min skummare och min inomhusluft, hur fort det mättas.

 

Tydlig ökning av åtgången på kalcium/KH...reaktorn jobbar för fulla hästar med 45 i KH på utvattnet, med 2 liter i timman, samt driftsid 12 timmar per dygn, och ÄNDÅ håller jag "bara" ett KH på knappt 7.7. Jag ser 20-30 nya skott på min enzman, samt överhuvudtaget ett friskare kar(subjektivt men så tror jag att jag ser).

 

En sak är säker...detta är ngt jag aldrig kommer sluta med. Skulle bara gjort det tidigare.

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On Tuesday, March 08, 2016 at 15:30, jonasroman sa:

Uppdatering: Mina 1 liter "granulat" räcker nog 2.5 veckor. Nu har det gått 2, och finns kvar en ofärgad strimma längst ner. Jag märker ingen sänkning av pH, och det stämmer bra med att mediat verkar 100% ända in i kaklet, o sen när det är mättat(allt ha blivit CaCO3) slutar tvärt.

 

Snart kommer mitt media på posten, det innehåller ingen färgreagens men det gör inget för nu har jag testat med min skummare och min inomhusluft, hur fort det mättas.

 

Tydlig ökning av åtgången på kalcium/KH...reaktorn jobbar för fulla hästar med 45 i KH på utvattnet, med 2 liter i timman, samt driftsid 12 timmar per dygn, och ÄNDÅ håller jag "bara" ett KH på knappt 7.7. Jag ser 20-30 nya skott på min enzman, samt överhuvudtaget ett friskare kar(subjektivt men så tror jag att jag ser).

 

En sak är säker...detta är ngt jag aldrig kommer sluta med. Skulle bara gjort det tidigare.

 

 

 

 

 

 

Har du listat ut vart man hittar detta till bra pris? Går ju att via Apexen sätta en magnetventil på inloppet till skummaren med ett T-kors så att det bara används när ph är under 8.1 exempelvis. Det finns ju även möjlighet att styra så man får ett hyffsat konstant ph om det nu kanske är bättre att ligga konstant på 8.2 än en pendling mellan 8.1-8.3. Jag hakar iaf på din idé och ska köra med det också trots att jag har ph på min 8.1 och max 8.32

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, xstream sa:

Har du listat ut vart man hittar detta till bra pris? Går ju att via Apexen sätta en magnetventil på inloppet till skummaren med ett T-kors så att det bara används när ph är under 8.1 exempelvis. Det finns ju även möjlighet att styra så man får ett hyffsat konstant ph om det nu kanske är bättre att ligga konstant på 8.2 än en pendling mellan 8.1-8.3. Jag hakar iaf på din idé och ska köra med det också trots att jag har ph på min 8.1 och max 8.32

Jag har bara köpt "halvbilligt" på Dräger men dey finns billigare om man letar:-)

 

tror inte det finns en nackdel i sig att oh varierar lite, det gör den ju i naturen osv:-) dvs magnetventil osv låter i mina öron lite overkill. Jag har å andra sidan lågt jämnt så jag behöver köra med den 24/7. Då pendlar mitt pH mellan 7.95-8.12 om KH ligger runt 7.7. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har mitt test med co2 tvätt startat. 

Jag använder Drägen DiveSorb. 

Mitt pH brukar pendla mellan, natt 7,90 och nu på kvällningen vid 18 tiden 8,09 (har aldrig varit över 8,10).

pH vid starten var 8.08 och jag använder Apex som logg.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, Kexxet sa:

Då har mitt test med co2 tvätt startat. 

Jag använder Drägen DiveSorb. 

Mitt pH brukar pendla mellan, natt 7,90 och nu på kvällningen vid 18 tiden 8,09 (har aldrig varit över 8,10).

pH vid starten var 8.08 och jag använder Apex som logg.

spännande. hur har du tekniskt löst det? Så här har jag gjort:

IMG_9976.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nog har det blivit skillnad alltid. Nu har värdet knappt inte varit under mitt tidigare högsta värde under hela natten.

 

Tidigare lägst 7,90 nu 8,09. (Under en normalbefolkad dag..)

Tidigare högst 8,08 nu 8,16. (och snart blir det ljust i akvariet)

Så tack Jonas, för att du fick in mig på detta "test/tillbehör"

 

pH 24mars.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...