Gå till innehåll

Vad gnager på mina acropora?


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Som rubriken säger så har jag nåt i karet som käkar upp de stora topp-polyperna på mina acropora och dessutom gnager en bit neråt på skelettet. Som den övre högra grenen på bilden nedan. Det händer ganska regelbundet på några olika koraller. Någon som kan gissa vem som är boven?

 

Jag har tre dvärgkejsare och två kejsare från Genicanthus släktet i karet. De stora ska vara revsäkra, de små är det inte men har de verkligen tänder tillräckligt för att tugga ner en hel koralltopp? Har även en ganska stor krabba i karet som jag inte lyckats få upp än, 6-10cm över ryggen är den med långa och ganska smala klor, mest misstänkt?

 

DSC_2838.thumb.jpg.f65a97753f052efbe8142

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabbfällor är i, men det är en försiktig rackare, hittills har jag bara tömt dem på eremiter. Jag misstänker att den är för stor så den når in till betet utan att luckan stängs helt. Men det är bra, då vet jag vad jag ska jaga iaf. Tack

 

Karet är tyst på natten förutom nån enstaka snigel som bankar skalet i glaset då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Rameau sa:

vad menar du med spjut? :)

 

Jag tror att vad det än för något som käkar på dom så borde du spana efter den efter att natt belysning drar igång.

Kolla till akvariet lite då och då sent eller på natten...då lär du till slut komma på korall smaskaren :)

På natten händer det mesta i akvariet och de flesta natt aktiva djur fram.

 

/Zoltan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...