Gå till innehåll

Min erfarenhet av oxymonachantus longirostris


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Min filfisk, oxymonachantus, dog i förrgår. Jag är glad för det. Den klarade sig inte på bara korallerna, behövde ganska mkt artemia, men det vill jag inte ösa i av olika skäl. Inte värt att förstöra hela karet för en fisk. Jag vill mata mest med pellets i automat för att bli oberoende etc. 

Jag tror inte längre på att denna fisk är positiv för koraller. I naturen har den så offantligt mkt mer acroporor att äta på så dessa tar ingen skada. Fisken går ju vidare till en ny koloni så varje koloni kanske bara får besök en enda gång av fisken, och då naturligtvis hämtar sig snabbt. Men i ett akvarium får samma kolonier stryk varje dag. Det kan inte vara positivt för en korall att bli av med en del av sina mjukdelar, som den sen måste nybilda, en energikrävande process. Dessutom tar man ju bort munnen på korallen. Att korallens tillväxt skulle stimuleras av att varje dag bli amputerad på mjukdelar tror jag inte alls på. 

Så länge det går är det en kul fisk, och jag hade inte tatt ut den om den hade klarat sig. Det kan va värt att vissa koraller får lite stryk om dom bara ser ok ut. Mera man skall nog va medveten om att den kan nog inte vara positivt för korallen med denna fisk. Det låter väldigt ologiskt o bakvänt att tänka att ett djur mår bra av att varje dag förlora vävnad o en kroppsdel. Det kostar energi.

Jag kan inte jämföra, då saker sker långsamt, men jag kanske kan förnimma att vissa koraller sett lite trötta ut. Och en sak är helt säker, dom nya korallerna, samt de som är försvagade, på dessa var den på som en hök, så en o annan ny fragg är jag rätt säker på har dött pga av fisken. 

Det var kul att testa, men numera, rätt eller fel, vet ej, så tror jag tesen att denna fisk tom stimulerar korallerna, är en myt.

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...