Gå till innehåll

Ein Projekt von des iFisk


iFisk

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Min svenska är inte perfekt! Lite knepigare för min del. Mitt modermål är tyska. Jag använder aldrig googleöversättning alls. Så vill jag lära mig bättre svenska! Jag hoppas att ni klarar av att strunta i mina grammatiska meningar. 

Jag skriver om en ny tråd, från början om, om en ny projekt vid uppstart saltvattenakvarium. Dock rätt långsam process. 

Jag kan inte komma igång allt på en gång, eftersom jag måste anpassa efter plånboks storlek varje månad, dvs (jag tänkt så här) att jag skulle saker, bla. skummare, filterpump vid 1:a lönedag beställa och nästa månad; akvariet, sump, filtermaterial..... 4:e månad blir det salt, kemi, etc. Men ett problem är; jag inte är insatt i såna saker; vilka ordningar och utrustningar som basic... En del sa att jag måste skaffa ett akvarium först. Ja men jag kan inte ju sälta ner i vatten utan sump, pump, kemi och belysning i några månader till...  Men det går inte så, eftersom jag håller på att bygga bänken som den bifogade bilden visar.  Akvariet kan inte stå iväg. Jag bor i lilla lgh:en på 40 kvm med scheissdålig planlösning. Lgh:en är ein L-form (ser ut som en avlång hall, helt meningslös yta) 

Jag behöver dock feedbacks och bättre tips än vad jag tänkt.


Jag har ett mål som jag slog fast vid:

* Ett måttbeställt akvarium: 100 x 50 x 60/70 (L x D x H) ca 350-400 liter. OBS! Detta får jag diskutera med säljaren om akvariet liksom borrat i glaset. Inte här. 60/70 cm höjd menar jag att jag inte har bestämt 60 eller 70 cm än, eftersom jag har alltid tyckt om höga akvarium. 

* Mycket stark led-belysning, 15 000 kelvin Eftersom ljus behövs det nå i botten, med tanken på 60-70 cm djupt. Nåt som jag ska tänka på?

* kristallrent vatten pga koraller och levande som kräver det. 

* Koraller och sten (både dött och levande.)

1 Kanske sump? (det sägs rekommenderat, så om ja, då heller bra att jag satsar på en begagnat akvarium), annars sumpsystem i akvariet. (jag tror att det är svåraste delen, att välja sump under eller i akvariet)

2 Sump: Om ja, sump under akvariet, beräknas så här: 2 x 50 x 100 / 231 = 43 liter. Men tyska boken från 80 talet står på att det är starkt rekommenderat att det ska vara 2-3 ggr mer än den beräkningen (??) 2 x 43 eller 3 x 43 = 86 - 129 liter. Kan det stämma detsamma för nutiden? 

3 Ytrinningsystem/överrinningsbox(?) i akvariet - vatten rinner ner en rör till sumpen och pumpen ifrån sumpen till akvariet. (Förstår jag rätt?) Pumpens volym? Hur kan man beräkna?
4 Övriga: jag kommer att beställa utrustningar kring akvariet från utomlands. Jag måste bara skriva ner en bra inköpslista.

5 Saltvattenreservation 10 liters dunk, typ, påfyllningssystem. (ska man ha det?)

6 Stream/wavemaker? (en del mjukkoraller behöver det ju) (kan ju köpas tillsammans med mjukkoraller senare efter allt är insatt)
7 Osmovatten? 
8 ytterpump? hur mycket volym är det? (L/H)  - SunSun pump med UV: Är det bra? 


Jag blir inte ibland klok av olika åsikter om utrustningar/teknik, t.ex. 100 liters sump, 2 st cirkulationspump 2000 L/h. O sen 10 ggr akvarievolym....

Jag vill utforska mer en bra utförliga beskrivningar och tips bl.a. DIY och Sump
Jag kollat en del, men VET INTE vad som är bra och si o så. Det är omöjligt för mig att veta. Allt möjligt om ni har någon idé skriv bara, alla är hjärtligt välkomna! Tack. Jag blir bara gladare om jag får bra hjälp, söker även en/några kunniga inom det - gärna chatta då o då. Tack en gång till ;) 



Jag håller på att bygga bänken. Rampen med högt skåp som bilden visar. Är det snyggt? Eller ska bara en enkel ramp? Öppet och ultrathin led-belysning står på? Jag ska bygga en "rampskåp" senare. "Rampskåpet"-delen är lite oklar vad jag ska ha. Svårt att bestämma mig. Men samtidigt, med tanken på att akvariet är högt, 60 eller 70 cm, och det krävs så mkt ljus. Kanske blänkt för mkt?
Bänkens höjd 70 cm. Bra?

 

Bilden: dörren till vänster är toa. Så perfekt med att tömma vatten med slang dit. Jag har en tanke, att jag skulle fixa en dörrskåp i vänstra sidan av bänken för att föra slangar till toan. Smart, eller inte?

bygga akvarium.jpg

bygga akvarium1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, och jag tycker du skriver riktigt bra! Förlåt mig för detta råd: jag tycker du satsar på för stort akvarium om din budget är så begränsad. Allting blir mycket dyrare än man tror. Satsa på typ 80-100 liter istället, och upp gradera sedan storleken om ett år eller två. Det finns jättefina begagnade system att köpa.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen!

En tanke kring Vattenbyte och tömning av vatten: När man byter vatten bör man se hur mycket man tar ur för att kunna ersätta med samma mängd. Om du tömmer direkt i toaletten måste du ha ett streck på akvariet som indikerar hur mycket du ska tömma. Men om du är inne på toaletten ser du inte när du ska sluta tömma ur. Mitt råd är därför att tömma i en hink och sedan ha bekvämligheten att ha nära till toan där du kan tömma det sedan.

Sump: Största fördelen med en sump är att man kan gömma tekniken. Rent uppbyggnadsmässigt är det enklare att ha en del av akvariet (tex baksidan) som en integrerad sump. En sump under akvariet kan dock vara enklare att komma åt vid rengöring mm.

Ang storlek på sump handlar det mest om att du ska få plats med det du vill ha däri. Om sumpen finns under akvariet ska du dock tänka på att sumpen ska kunna "svälja" det vatten som rinner ner då du stänger av returpumpen, så att du inte får översvämning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Jo, jag har bra inkomst, så inget problem, ungefär 10 000 kr för nöje efter all utgifter o mat typ ;-))) men dock vill jag ha lite pengar kvar till andra nöje.

Ja förstår väl hur du menar - jag har tänkt också, och tänkt på bänken. Jag undrar om jag kommer att bygga om bänken till större; orkar jag?

Jag har tänkt på olika lösningar under nästan en månad. Tex 100x50x50 typ.

Jag har 4 olika sötvattenakvarier, ca 500 liter, två 90 liter och en 30 liter.

Två 90 liter ska tas bort.

Jag ska fixa det till sumpen, vad jag tänkt.

Jag lutar åt och jag tycker att det är bra heller att satsa på mitt mål som det är.

Jag tror att jag kommer att satsa på upp till 30 000kr så gissar jag. Kan det stämma, eller?

。iPhone med Tapatalk är bäst.

。iPhone mit Tapatalk ist am besten.

。iPhone with Tapatalk is the best.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tips och info, Strikt.

Jo, det är bra tänkt som du skrivit, om sumpen under akvariet - det hade jag känslan som sa också. Två 80 liters akvarier som jag kan använda det till nytto. Icke värdo

Toan till vänster: Det är mycket fördel att det är så nära och om det händer något värst - tömma snabbt dit med pvc rören som ska borras igenom väggen mot toan. (OBS bara exempel!)

Jag har tänkt att skaffa en saltvatten reservation 10 liters dunk som kan stå i förrådet (till högra dörren på bilden)

Fråga: Funkar det inte att saltvatten 10 liters dunk utan nåt pump? Måste nåt pumpen dit?

Jag har streck på 500liters akvarium. Det hjälper mkt att ge rätt dosering vid behov.

Jag ska fixa streck på saltvattenakvariet (ett måste, och jag ska mätta volym med vanligt vatten och dra ett par streck i baksidan av akvariet.

Ang. "Svälja" det vatten som rinner ner... Jag har dessutom tänkt på det: någon form av säkerhetsventil /-rör som öppnar för alltid, och det är "säkerhetsrör" och som kan gå ifrån sumpens övre kant (borra i glaset) genom toa-väggen till avloppen under badkaret. Det blir snyggt (jag vet inte hur man säger på svenska: säkerhetsrör från övre sumpglaset vid översvämning)

Jag ska rita tydligt och klart (för hand dock) - har kladdskiss redan om denna metod.

。iPhone med Tapatalk är bäst.

。iPhone mit Tapatalk ist am besten.

。iPhone with Tapatalk is the best.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp vid Lutande golvet - problem

 

Hjälp mig!

Jag vill ju sova gott å mysigt på nätter.

 

När jag höll på nästan att komma igång med sågning, 6 st 70 cm trävinkel till sidorna av bänken ikväll. Jag kom på en sak, då avbröt jag och tog steg tillbaka: Jag vet inte om denna vägg och detta golv kan eventuellt lutande något 1-5 mm. Jag använder av mig vattenpass i golvet och väggen men det hjälper inte så mkt. Jag har magkänslan som säger, för jag såg det luftbubblan i vattenpasset, som förflyttade sig pyttlite och det kan vara lutande neråt ca 3 mm (gissning) i sidan av det som står bredvid västra dörren. Akvariet och bänken kommer 500-600 kg... 

jag har 40 cm vattenpass. För kort?

Frågor:
1. Vad ska jag använda något annat än ett vattenpass, om det krävs?
2. Ska jag strecka/märka med penna direkt i väggen efter exakt mått, t.ex. 4 st 70,5 cm med lite snitt, 2 st 70,3 cm med lite snitt och 2 st 70 cm? 
3. Hur stor risk om jag fixar med lite snitt i ändar av trävinklar och skruva ihop allt. Finns det risk att välta ner/förskjuta höger åt?
4. Alternativ: Skruvfötter? Håller det bra så? Jag gillar inte det... det sätter ju nervositet...
5. Hur får jag fixa det perfekt en rak yta?
6. Bättre tips/idé?
7. Ska jag lägga en mdf-skiva under bänken, och stommen stå på skivan? 
 

Ändrat av iFisk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Det absolut bästa vattenpasset är ett halvt glas vatten på botten i karet.

2. Jag skulle inte göra det.

3. Klart det finn en risk. se 4.

4. Alternativ: köp en kortlek och lägg så många spelkort som behövs under det lägsta benet tills det är i nivå med de andra.

5. Jag fuskar genom att jag lägger 1 cm frigolit på bänken under karet. Frigoliten tar upp mindre ojämnheter.

6. Nej.

7. Nej. Mdf:en är för mjuk så den fördelar inget tryck. Men det kan vara idé att ha en 45 x 45 mm läkt liggande under benen.

    Vänster fram till bak och höger fram till bak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Det är så faktiskt otroligt intressant att läsa många olika inlägg här på SG. 

Jag behöver en handledning när jag skulle undersöka saker och ställa många frågor, vilka som är bra, som ni har haft det. 
Jag hittade en del info, att jag ska ha utrustningar vid uppstart:
A. Akvariet: ca 300-350 liters.

1. Omso
2. Cirkulationspumpar
3. Skummare
4. Fosfatreaktor
5. Aktivt kol
6. Automatisk påfyllning av vatten. 

7. 10/20 liters dunk (det beror på utrymmet, så klart)
8. Led belysning

9. Värdetester för saltvatten - en box

 

Blir det rätt tänkt? Missar jag någon utrustningar? (utom salt, medel, sand, etc..)
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som du har allt du behöver på listan och lite till. Fosfatreaktor kan du ju vänta med tills du ser om den behövs. När det gäller tester så behöver du egentligen bara nitrittest om ens det i början. Senare när du börjat få lite mer fisk och koraller kanske du behöver fler tester. Vid uppstart så gjorde jag så att jag matade med lite fiskmat varje dag och hade i startbakterier enligt anvisningarna. Jag började med torr sten och ett par bitar levande. Sedan är det egentligen bara att vänta på att kiselalgerna kommer och sedan försvinner igen. När det börjar komma lite gröna alger så kan man börja köpa sniglar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk även på hur tyst du vill ha din teknik. Om karet skall stå i t.ex. vardagsrummet vill man ha det så tyst som möjligt. Här handlar det tyvärr väldigt mycket om pengar. Om man är mycket känslig för ljud blir det ganska dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller ljudnivån så hade jag valt DC-pumpar om du är känslig. Jebao och Blau har pumpar till rimliga priser. Du kan även kolla in skummare från Coralbox. 

Sen är det som Ouscazz säger att man kan få betala rejält för helt tysta pumpar. Skåpet med sumpen kan ju ljudisoleras med mattor från Biltema, men pumparna i akvariet blir svårare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BLAU är hyfsat tysta, speciellt med tanke på prislappen.

Den mest högljudda pumpen i mitt system är en liten Jebao DC1200 som går på halvfart...

 

Som grund och hjärta i systemet vill jag skarpt rekommendera TS att satsa pengar på en högklassig returpump, EcoTech Vectra M1.

Den är ganska dyr, men är otroligt stark, i princip helt vibrationsfri och därmed ljudlös.

 

Buy once, cry once..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som du har allt du behöver på listan och lite till. Fosfatreaktor kan du ju vänta med tills du ser om den behövs. När det gäller tester så behöver du egentligen bara nitrittest om ens det i början. Senare när du börjat få lite mer fisk och koraller kanske du behöver fler tester. Vid uppstart så gjorde jag så att jag matade med lite fiskmat varje dag och hade i startbakterier enligt anvisningarna. Jag började med torr sten och ett par bitar levande. Sedan är det egentligen bara att vänta på att kiselalgerna kommer och sedan försvinner igen. När det börjar komma lite gröna alger så kan man börja köpa sniglar.

Bra att du sagt till om det, angående fosfatreaktor. Jag cycklade ju ute nästan för jag läste saltvattenboken om dessa men ingenting om vad som ska ha utrustningar. Det känns som man vill sälja för mycket - jag har varit hos zoobutiken för två veckor sen. Jag kände mig nåt som inte stämmer med när han sa så o så. Bara massa saker.

Som sagt att jag får vara nöjd med "basic" utrustningar från starten. Helt enkelt.

Tänkt att köpa tests kit Box för det är inte så mkt ca 60€. Helt ok. Heller bra att köpa en Box.

Jo jag har tänkt på ang inkoppling av fiskar koraller, samt vid uppstart kan det komma upp nya problem men jag gillar utmaning och noggrant - det passar mig ju bra. Men jag ska plugga mer o hela tiden så gott jag kan.

Tack för rådgivande tips!

。Das Aquarium ist wunderbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Peter. Fosfatreaktor kan du byta ut mot en refraktometer så att du har koll på salthalten.

Ja! Just det!! Refraktometer... Ja, skriver upp i inköpslista! tack!

。Das Aquarium ist wunderbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk även på hur tyst du vill ha din teknik. Om karet skall stå i t.ex. vardagsrummet vill man ha det så tyst som möjligt. Här handlar det tyvärr väldigt mycket om pengar. Om man är mycket känslig för ljud blir det ganska dyrt.

Jag är hörselskadad så hör jag inte småbullerigt på 2-3 meters avstånd - men vill ha dock "lagom" men inte fan störande biljud typ. Jag kan bli galen av det. Men akvariet ska stå där som är arbetsbordet och datorn.. Så en bit bort ifrån vardagsrummet.

Men jag har tänkt på ljudisoleringsmaterial som kan fästa i väggarna inre skåpet.

。Das Aquarium ist wunderbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välj även osmosanläggning med omsorg. Få saker är lika irriterande som ett osmosfilter med låg kapacitet.

Bra att veta! Och bra att du sa till vad jag ska tänka på.

Jag har för mig att:

Osmoläggningens flödmängd (Liter per timme) skulle vara liknande mängd som akvarievolym.

Eller cyklar jag ute totalt?

Cirkulationspump minst 10.000 L/H?

。Das Aquarium ist wunderbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BLAU är hyfsat tysta, speciellt med tanke på prislappen.

Den mest högljudda pumpen i mitt system är en liten Jebao DC1200 som går på halvfart...

 

Som grund och hjärta i systemet vill jag skarpt rekommendera TS att satsa pengar på en högklassig returpump, EcoTech Vectra M1.

Den är ganska dyr, men är otroligt stark, i princip helt vibrationsfri och därmed ljudlös.

 

Buy once, cry once..

Ja ok. Jag ska kolla det EcoTech.

Nu kommer jag på:

Finns det några "eco" utrustningar är mycket snål el ström, så jag kan få lägre el kostnad. 100-300 kr extra varje månad gör det inget. Men ändå, gärna lägre el kostnad.

。Das Aquarium ist wunderbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte vad det är för testbox du visar, bilden är för liten. Men det spelar ingen roll... köp inte den!

Köp tester från Salifert, de är erkänt bra och tillförlitliga. Om du vill lyxa till det kan du köpa ett gäng Hanna Checker (googla på det).

Hanna Checker för kontroll av fosfat (NO4) är nästan oumbärlig eftersom dropptest inte är tillräckligt tillförlitlig.

 

Osmosanläggningen har inte med akvarievolymen att göra. Köp inte de minsta som producerar maximalt 200 liter/dygn. Jag har en som maxar 475 liter/dygn, den ger mig ca 250L/dygn med mitt vattentryck.

 

Cirkulationspump (streamerpump) bör du ha två st. för att få fart på vattnet. Styrbara är att föredra. 2 x 8000-10000 kan vara lagom så slipper du köra dem på full effekt = lägre ljudnivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...