Gå till innehåll

hjälp, 7 liters akvarium skål


Tootsiee

Rekommenderade inlägg

Som titeln säger så har jag en 7 liters akvarium skål och undrar vad jag ska tänka på.

 

Har en luftpump, fake-korall, sand, termometer och en mussla till pumpen.

 

Jag har kläckt artemia som jag har där i samt att jag fick salt från djuraffären som jag blandat enl. beskrivningarna jag fått ang. artemian.

Jag har köpt en refraktometer men ej fått den ännu.

 

Några tips uppskattas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du har en så pass liten volym vatten bör du hålla koll noga på hur mycket vatten som dunstar då salthalten i vattnet kommer variera kraftigt om det dunstar för mycket vatten. Det är nog mitt viktigaste tips :-)

 

Jag är lite anti pryl typ så jag själv hade nog slängt ut fejk musslan och korallen :-) Istället hade jag slängt i en syresten jag hade dolt och köpt en liten bit levande sten istället. Du skulle kunna skaffa en sten och borra ett hål i den och sätta syrestenen i hålet så syns den inte. Så hade jag köpt någon liten levande korall. Xenia är jättekul ofta och kan nog se fräck ut i ett litet kar då de har så stora polyper. Men skaffa någon liten bra lampa, det borde gå hitta något bra för väldigt lågt pris då du har ett så litet akvarium.

 

Men i slutändan ska du ju göra karet som du vill såklart. Men i skötsel väg då så fyll på vatten ofta i små mängder helst, fyll gärna på med destillerat eller osmos vatten om du kan. Annars tar du kran vatten bara och byter någon liter då och då istället, det fungerar nog bra det med :-) Det beror mest på om du behöver mata i akvariet eller inte. Om du matar lite kan du nog hitta mer små kul djur du kan ha. Mitrax krabbor brukar vara pyttesmå och det finns små kul räkor med som Bumble bee räkor du kan kikar efter. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En idé för att slippa avdunstning kan ju vara att köpa en liten bit genomskinlig plast att ha som täckglas så minska du avdunstningen. Du kanske måste såga till den för att det ska se snyggt ut, men det påverkar avdunstningen rejält

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...