Gå till innehåll

Kvoten N/P hos makroalger


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Moderator får flytta inlägget om ni anser det ej hör till kemi. 

 

Vi odlar många makroalger för att exportera N o P. Men hur mkt exporteras av kväve o fosfor?

 

 

 

Makroalger har olika mkt vätska så vi måste räkna  på torrvikten för att veta hur mkt vi exporterar. Caulerpa har relativt hög andel vatten där caulerpa racemosa har mest vatten , 90-95% av vikten. De andra caulerpasorterna cirka  runt 80%. 

 

Nu när vi vet torrvikten (5-20%, jag brukar räkna på 15 då jag ej har så mkt racemosa) så vet vi att makroalger innehåller rätt olika halter av N o P per gram torrvikt o dessutom i oftast en annan relation än redfieldkvoten 16/1. 

Caulerpa (varierar mellan caulerpa också men inte lika mkt) ligger runt 80/1 som N/P kvot medans andra makroalger i snitt ligger runt 20/1. Märk väl att när vi pratar nu om dessa kvoter är det inte antalet atomer N o P utan viktrelationen mellan N oP som avses. 

 

För en caulerpa ligger N innehåller på cirka 12% av torrvikten och P på  0.14 % av torrvikten. Kvoten då N/P blir 85!!.,så glöm redfieldkvoten för makroalger i vårt refugium. 

 

men exakta värden varierar men ni har ett hum enligt ovan. 

 

Sen: mkt intressant: makroalger kan ändra sin N o P kvot utifrån vad det finns mest av!! Så tex iett system men betydligt mer N än P så kan makroalger reglerar upp sin N/P kvot!! Till en viss gräns antagligen men ändå!

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fantastiskt egentligen att växter är så anpassningsbara. Ska minsann vid nästa rensning försöka med hjälp av ditt inlägg få en känsla av hur mycket N jag lyckats fånga. 

Testar för närvarande med 20 timmar belysningstid i refugium.  Utan uppehåll. Nästa test blir med en släckning mitt på dan för att se om ja kan få ytterligare tillväxt på macroalgerna med två cykler samma dygn.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, LN21 sa:

Fantastiskt egentligen att växter är så anpassningsbara. Ska minsann vid nästa rensning försöka med hjälp av ditt inlägg få en känsla av hur mycket N jag lyckats fånga. 

Testar för närvarande med 20 timmar belysningstid i refugium.  Utan uppehåll. Nästa test blir med en släckning mitt på dan för att se om ja kan få ytterligare tillväxt på macroalgerna med två cykler samma dygn.

Intressant o spännande:-)

återkom med info hur mkt du exporterar:-)

 

sen när man har räknat ut N o P är det ju enkelt att översätta det i nitrat o fosfat så man har ngt att relatera till:-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...