Gå till innehåll

Ljuddämpare för luftpump


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag har börjat använda mer luft för att flytta vatten på sistone, har länge varit misstänksam och sett det som förlegat... Men nu är jag frälst! Massa rörelse till låg energi och man behöver ingen pump i vattnet.

Det har en stor nackdel dock. Det låter väldigt kraftigt, och inte då att pumparna vibrerar och skakar. Det bekymret har man inte med en vettig pump. Problemet är att membranrörelsen fortplantar sig ut som ljud genom själva bubblorna. Det här kanske kan undvikas om man kör grövre bubblor? Men nu gillar jag små. Jag fundera på om någon har en lösning på detta? Jag tänkte även att man kanske kan bygga en ljuddämpare och sätta den på luftledningen?

Till de flesta skummare med venturipump så är ett bekymmer att luftinsuget kan låta väldigt jobbigt, så där är det vanligt med ljuddämpare som tar ner ljudet väldigt kraftigt men som inte påverkar luftflödet på ett negativt sätt. Jag fundera på om samma pryl skulle kunna fungera på ett utblås från en luftpump?


56dc6f0ac9398_ljuddmpare.png.6c9b7fe8342


Konstruktionen är ju simpel, man låter i princip flödet fylla upp en buffer behållare och sedan far överflödet vidare dit man vill att det ska. Det skapar ett jämnare flöde som då låter trevligare. Det är ju det stötiga i ljudet som blir jobbigt.

Egentligen är det ju bara bygga en och testa... Det ska jag också göra. Men det blir imorgon och jag har svårt att sitta still. Någon annan som arbetat något med det här bekymret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...