Gå till innehåll

Någon sm testat att bygga egen controller till Jebao RW


peterj66

Rekommenderade inlägg

Som syns i rubriken undrar jag om någon testat att bygga en egen controller till Jebaos RW pumpar. Satt och surfade lite idag på lunchen och hittade flera beskrivningar på hur man kopplar till Apex och liknande. Som jag förstått det så tar pumpen +24V,Gnd och en 5V styrspänning så det borde ju enkelt gå att styra dem från en Arduino tex.

Någon som testat eller har bra länkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok ingen elektronikintresserad på SG alltså, fick lite svar på FB och forskat lite

Följande är vad jag fått fram än så länge om någon är sugen på att labba vidare. Pumpen matas med 24V och har en inbyggd styrlogik som vill ha en styrspänning mellan 0 och 5V (obs ej PWM). De som mätt på den medföljande controllern har sett att den aldrig går under ca 2,5 V i styrspänning vilket förmodligen är för att pumpen har en undre gräns för när den orkar driva. De som kopplat till Apex får det att fungera med mindre  än 5mA  in på styrspänningen.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på reefangel.. den är Arduino baserad controller.. Finns ett bra forum på deras sida..

 

Jag styr alla mina Jebaos pumpar med den..  Styrning är 24V,Gnd och en 5V styrspänning som du säger..

 

www.Reefangel.com

Ändrat av maxium
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Laggeman sa:

Om det nu är 2,5 V i styrspänning som behövs borde rimligen "5mA  in på styrspänningen." istället vara styrströmen?

Japp jag var lite väl kortfattad där.  Jag menar såklart styrlogiken i pumpen kräver en inspänning på 0-5V (vara 2.5V verkar vara en minimal nivå för att pumpen ska snurra även om vissa har gått så lågt som 1V) och klara sig med en inström mindre än 5mA. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, maxium sa:

Kolla på reefangel.. den är Arduino baserad controller.. Finns ett bra forum på deras sida..

 

Jag styr alla mina Jebaos pumpar med den..  Styrning är 24V,Gnd och en 5V styrspänning som du säger..

 

www.Reefangel.com

Tack för tipset, kollade in den och det är ju en opensource variant så det borde finnas en hel del info där. Precis vad jag behövde :)

Kan säga att målet med att eventuellt bygga en egen controller är att få mjukare övergångar mellan olika pumphastigheter. Mina pumpar  (RW-15 och RW-8) är hyfsat tysta vid strypt matningsspänning och konstant gång men så fort de ändrar hastighet så surrar det till vilket är otroligt irriterande när man väl lagt märke till det. 

Reef angel kan ju också vara ett alternativ till att köra DIY om jag känner att tiden är knapp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...