Gå till innehåll

Åtgärd vid skada på sump?? HJÄLP!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Då var det dags igen. :(

Skulle rensa och städa runt sumpen idag och flyttade på allt som stod i förkant av sumpen. Upptäckte då 2 stycken ställen i mellan botten/frontrutan där glaset hade splittrat sig. Svårt att se om det är i botten eller om det är på fronten men det är tydligt att det är 2 skador.

 

Vad gör man vid sådana här tillfällen? Ringer försäkringsbolaget? Vänder sig till leverantör för att kontrollera garanti? Lagar det på något sätt? Svettas ihjäl för att man tror att allt vatten i sumpen skall flyta ut över hela golvet?

 

Tacksam för svar.

 

/andre.

bilde 1.JPG

bilde 2.JPG

bilde 3.JPG

bilde 4.JPG

bilde 5.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att se men jag skulle inte chansa utan tömma å skaffa ett nytt.

Frågan är ju hur alla skador uppkommer.

Du borde ju märkt om det va där när du bar in det.

Å likadant om du slagit i det när det va på plats.

Ligger det glas på golvet ? 

Verkar ju saknas en bit

Eller står det ojämt så det kan ha gett sig pga sättningar ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte skadat när det flyttades in (det är sumpen som är skadad nu).

Detta måste ha kommit av tryck/ojämnhet i underlaget. Det är går att tänka sig eftersom sumpen står på ett underlag för att jämna ut eventuella tryck men fronten på sumpen står inte helt uppe på det underlaget. En liten del av främre kanten står "löst" en bit utanför underlaget. Det är den biten som är skadad. :(

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det ser ut så är det en flisa som gått iväg. Då brukar det inte vara någon fara. Kolla bara noga att det inte finns någon brottanvisning som kan krypa iväg. Försök att konstatera vart själva skadan sitter. Är det i bottenglaset så limmar du en glasskiva över botten. Men än en gång -  kolla först att det inte är en spricka som kan löpa vidare. Om det är det så måste du knacka ut sprickan till närmsta kant och täcka med en glasförstärkning över

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är på flera ställen mellan bottenskivan/frontrutan som detta är. Ser minst 2 stycken tydliga ställen. 

Ser inte ut som att det är någon spricka men det saknas liksom en flis med glas i underkant av fronten. Tänkte att det kanske var p.g.a. att hela frontglaset inte står på underlaget utan en del av den har "hängt" utanför utan att jag har märkt det.

 

Jag kan inte se att det är någon spricka som går varken upp längs med fronten eller genom botten utan det ser bara ut som att det saknas glas i hörnet av fronten/botten.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det pga sättningar så skulle jag säga att det är en tidsfråga innan det ger sig.

Om du inte åtgärdar grundfelet.

Är nog bara att lära av sina misstag å hosta upp till en ny sump eller glas till den rutan å byta.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flisor kan slås ut ibland utan att det påverkar hållfastheten. Flisor - om det nu är det - uppstår inte på grund av sättningar utan pga mekanisk åverkan. Men du måste undersöka noggrant så att det inte kan utgå någon spricka från skadan. Som jag ser det så kan heller ingen flisa gå ur bara för att kanten hänger utanför men att glaset hänger ut öppnar ju för mekanisk skada. Finns det barn i huset :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga barn i huset men jag var bakom sumpen och rotade för att se om jag fick plats med ett uv-c.

Kanske jag har lyckats slå i eller lägga tyngd på framsidan utan att tänka på det?

Jag trodde jag hörde ett ljud efter att jag var klar med uv-c och därför kollade jag runt och fann skadan. Ska undersöka det noga och se så det inte är sprickor ut ifrån de bägge punkterna.

Men med spricka menar du att det går linje ut ifrån en brytningspunkt?

 

Som jag ser det så är skadan inte igenom glaset utan den är på undersidan av frontrutan (frontrutan "hänger"/sitter ju framför botten). Det som är svårt att se är om skadan enbart är i underkant utav frontrutan eller om den också gör förbi silikonfogen och in på botten. Vid en första undersökning ser det bara ut som att det är på undersidan av fronten och ingenting i botten eller "i" rutan.

 

Finns det något verktyg för att kunna se/mäta hur illa skadan är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När sumpen är tom kan man försiktigt knacka med baksidan av en skruvmejsel runt skadan - finns det några brottanvisningar så knackar man fram hela sprickan fram till den möter nästa kant. Sen lägger man ett brett glasförband runt det hela. Allt du säger tyder dock på att du skadat kanten på framrutan och inget annat.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.

 

Leverantören som jag köpte av rekommenderade ett repairkit med glaslister och silikon. Jag kan ingenting om det men han räknade med att det skulle vara tillräckligt (efter att ha sett bilderna) och han menade på att det inte var nödvändigt men att det skulle ha en något lugnande inverkan på mig och få mig att sova lugnare.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte är en spricka i botten eller fronten utan "bara" en flis som har gått av är det då inte konstigt att det har skett på 2 olika ställen?

 

Tänker mer och mer på att jag säkert ha lagt tryck på när jag var bak och rotade med uv-c och är rädd för att jag då tryckte ner det så pass att jag har skapat något större problem. Får lysa med ficklampa på botten och på fronten så ser man väl snabbt hur illa det är. I vanligt ljus kan jag inte se något annat än att det är som ett stenskott med start underifrån på frontrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glas är skört i kanterna - väldigt lätt att slå ut flisor. Däremot väldigt svårt få ett akvarium att spricka om man inte gör en stjärna i kanten. Det är inte utan att jag delar leverantörens uppfattning men som sagt var det är svårt att avgöra när vi sitter i olika länder :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag prövat att se från alla håll och vinklar. Både inifrån akvariet, utifrån och uppifrån. Både genom fronten och på bottenskivan.

 

Så som jag ser det nu så är det inga sprickor som löper ut från brytningspunkten i fronten och det är ingenting som fortplantar sig i bottenskivan. 

 

Det ser ut som att det är en bit utav glaset som är skalat av på frontrutans underkant. På det ena stället ser man att det bara är en liten flis men på det andra är brottet större och man ser att biten som har lossnat går hela vägen in till silikonet som ligger mellan fronten och botten. Skadan är tunn och går in upp över silikonfogen. Den är alltså i underkant av silikonfogen. 
 

Det är inte heller några sprickor som går utifrån skadan i frontrutan och det ser ut som att skadan stoppar vid silikonet utan att botten har blivit påverkad någonting.

 

Vad föreslås i detta fallet?

 

Om man skall göra en förstärkning kan den då göras på utsidan av akvariet med lister och silikon?

Kan jag fylla på silikon in under fronten (sticker ut lite) och in i sprickan eller det är en dum ide?

Måste jag tömma sumpen och laga den inifrån även om det inte är någon spricka i fronten/botten utan bara underkanten på framsidan som är skadad?

 

Ser att jag har 2 liknande skador på baksidan av sumpen i överkant. Dessa vet jag kom till när vi bar in sumpen och den kom bort i baksidan av ställningen. Jag räknar med att detta är samma typ av skada och "avskalning" och de är jag inte det minsta rädd för eftersom där ser man tydligt att det är en bit som är avskalad och ingenting som har spruckit.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom skadan verkar vara på framrutan så är det den som kommer att spricka om det blir/blivit en brottanvisning. Enda sättet att förhindra en läcka om detta skulle ske (eftersom du inte kan knacka ut sprickan och vet därför inte var en ev spricka tar vägen) är att trä in en ny framruta inuti karet som en inre ruta och limma den mot botten och sidorutor med en v fog av silikon

Frågan är bara om det behövs

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar att man skall ta en glasskiva på insidan av fronten och limma den mot sidorna och botten så att man får ett lite mindre djup i sumpen än vad man hade annars?

 

Att man tömmer sumpen och gör den lite mindre helt enkelt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det blivit skador i kanten. Och då kan det bli fler om man inte åtgärdar orsaken. Jag för min del kan tänka mig att det är något hårt i filten under karet eller att sumpglaset är skuret men inte kantslipat så att det är vågigt i kanten.

Båda felorsakerna kan motverkas med att man slänger filten och lägger 10 mm frigolit under sumpen i stället. Vem vet det kanske ligger ett sandkorn eller en glasflis inbäddat i filten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen skall vara kantslipad efter alla konstens regler. Hela bygger var väldigt proffsigt när jag fick det och hela processen/dialogen med tillverkare och leverantör har varit bra.

 

Jag kan inte ta ut sumpen utan att göra om allt.

 

Då menar jag ta bort all rördragning, tömma sumpen, skruva loss sidan på möbeln och dra ut den tillsammans med minst 4 andra personer och det är bara utifall man vågar/kan dra loss sidan på möbeln när huvudakvariet står på ställningen.

 

Sumpen är 250*50*45

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis haft likadant fel som dig....dock en mycket mindre sump 160 lit . Såg för ett tag sen att det blivit en skada på ena hörnet , som nog uppstod när jag ställde ner karet på klinkergolvet i akvarierummet . Å vipps så ena dagen hade det krupit iväg en 3-4 cm lång spricka i frontrutan på sumpen :/ dock utan läckage . Så nu inatt blev det ett sumpbyte.....så någonting bör du nog göra åt sumpen .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men detta är inte i hörnet utan på mitten av långsidan.

Om jag får till en möjlighet att ta ut denna sumpen utan att behöva tömma det som står uppe på så byter jag helt enkelt sump men jag räknar med att oddsen för att kunna dra ut sumpen samtidigt som det andra är fullt är ganska små.

 

Får se vart det landar.

 

Håller koll på skadorna och har blivit erbjuden repairkit men vet inte riktigt vad det innebär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur höga är oddsen att det kan spridas vidare om det bara är en utslagen flisa?

Om det nu är ett jack i kanten på akvariet så att skadan bara är i underkant av frontrutan. Då bör ju den biten som har slagits ut vara helt ute och det finns väl ingenting som tyder på att det utifrån den urslagna biten skall fortsätta att bildas sprickor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är omöjligt

4 timmar sedan, Dimorb sa:

Du menar att man skall ta en glasskiva på insidan av fronten och limma den mot sidorna och botten så att man får ett lite mindre djup i sumpen än vad man hade annars?

 

Att man tömmer sumpen och gör den lite mindre helt enkelt?

Du trycker den nya rutan mot den gamla och limmar runt så det blir tätt, du får en typ av lamell om du fattar vad jag menar. Du kan ju göra det i sektioner med överlappning i skarvarna. Om din leverantör anser att det funkar med en reparation så gör det om han står för att det funkar. Checka efter också så det inte ligger något i det som Stig säger

 

Det är omöjligt att säga om det kommer att gå vidare eller inte. Du måste gå på känslan och din leverantör som är närmare dig än vad vi är.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för massor med bra svar.

Jag fortsätter dialogen med leverantören så får vi se vad det slutar i.

 

Har letat efter spår runt kanterna på sumpen för att se om jag kan hitta något som kanske ligger mellan glaset och underlaget men kan inte se någonting. Jag tycker också det är konstigt att det har blivit en skada på den delen av rutan som hänger utanför underlaget om det nu är något som är mellan underlag och ruta.


Det är ju bara fronten som verkar skadad i underkant och under/ytterkanten av fronten står till 1/3 utanför underlaget och har således ingenting som "går emot" som kan orsaka skada.  Den bara är där i tomma luften.

 

Kan det vara så enkelt att jag har lagt vikt uppe på akvariet när jag var bak för att fixa med uv-c och så har jag tryckt ner sumpen så att rutan har fått spänningar i sig? Jag tänker att om det är det som har skett så borde det blivit sprickor i rutan och inte flisor som lossat.

 

Lösningen måste kanske bli densamma oavsett men tänker inför framtiden så att man inte bidrar till att samma sak händer igen.

 

Ska också se om det går att byta sump när akvariet står uppe på möbeln.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...