Gå till innehåll

Någon som gjort egen revkeramik?


puh76

Rekommenderade inlägg

Har precis beställt http://shop.foretagsakvarium.se/sv/inredning/sten/marco-rocks-400-reefscaping-mortar-kitt-2kg.html för att cementera ihop LS men hoppas även att det ska gå att lirka ihop "egna" utlöpare o.dyl.

Vad jag förstår så är denna mer en cement än lim men har som sagt ingen erfarenhet av det än.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ls av cement+snäckskal för många år sedan. Blev sådär... Finns massor av trådar här, på RC och filer på youtube där de använder cement+aragonitsand. Sök "aragocrete" så lär du få träffar så det räcker och blir över. Det tråkiga är att det tar över en månad innan de slutar höja ph-värdet i vattnet och kan användas.

 

Finns dock vissa snabbtorkade spackel där man verkar slippa det? Vet att några här har använt ardex men det finns garanterat fler alternativ. Vad man ska titta efter vet jag tyvärr inte. Vore grymt om det fanns en ljus snabbtorkande cement/spackel som inte höjer ph långt efter. Blir intressant att se reslutatet av E-macro 400 som BatmanGefle länkar till. Dyrt i större mängder dock. Sen är det alltid roligare när man får krångla till saker och göra dem själv=)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har stensidor av cement + korallsand + snäckskal. Det tog 1,5 år att laka ur fosfaten från snäckskalen.

Det gör jag aldrig om. Det finns ett antal här som gjort sten av Finja vitcement + korallsand. Det går bra.

Vanlig cement bör man undvika då den innehåller krom som är reducerad med hjälp av järnutfällning.

Där är jag rädd att bakterier kan lösa ut krom när de vill komma åt järnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en tanke om att ge mig på ett "överhäng" (som går ut ifrån en pelare av ls/Marco) som byggs med antingen den jag länkade till eller Finja som@stigigemla tipsade om.

Byggs ihålig (med hål på undersidan för att få lite cirkulation inuti) på en stomme av plastnät (tänk papier-maché på hönsnät som man fick göra i grundskolan). Ev. måste yttre änden på överhänget stadgas upp i en annan revpelare eller liknande beroende på längden av den.

Grundpelaren har ett pvc-rör igenom sig och den är i sin tur fäst på en akrylplatta för att få stabilitet.

Biter jag i alldeles för stort stycke med det eller kan det funka?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...