Gå till innehåll

Höja PH värdet


libbe555

Rekommenderade inlägg

jag har ett PH värde runt 7.5 i princip dygnet runt.

Det är ett kar på ca 50l med en lika stor sump(med DIY luftdriven skummare).

Det har stått i ca 2 veckor och salthalten är konstant. Fyller på ca 1L varannan dag

Tempen i vattnet är 27-28 grader beroende på tid på dygnet.

Jag har kalkrik kalksten/kalkstenskross som bottenmaterial

ca 7kg levande sten. och den ÄR levande. den kommer från ett akvarium som stått länge med rikligt med sten i. Stenarna är fulla med kalkalger och det kryper och lever i hela akvariet.

Hur ska jag göra för att få upp PH värdet? Jag har kollat runt i forumet, men har inte hittat något konkret tips.

Har PH värdet någon verkan på blomning av tex brunalger?

(sen en lite OT fråga. Vilka MH 150 wattare säljs med RX7S sockel? jag har mailat varenda jäkla butik. men ingen har svarat mig. Jag antar att dom itne är intresserad av att sälja något...)

Hoppas att det inte blev för mycket. Tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PH: Köp Kalciumhydroxid och blanda i en burk med sötvatten. Låt kalken sjunka så att vattnet ovanför blir klart och använd detta som vattenpåfyllning. Använd bara det klara vattnet undvik att få med något av "kalkmjölken".

Sen kan du spola nytt vatten i kalkmjölken och göra om proceduren ett antal gånger tills det att du märker kalken är uttjänt. Det är den när den inte ger någon PH-höjning längre. Detta ger förutom PH-balans nyttiga calcium-joner i vattnet också vilket är mumma för dina kalkalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du mätt med en elektronisk ph-mätare? vad för övriga värden har du? Har du bra genomluftning (Ytcirkulation T.ex) Kalkvatten är ett sätt att höja värdet men även en ordentlig genomluftning kan höja värdet markant för om du inte vädrar ut koldioxiden som alger mm avger så sjunker ph't. En luftpump med en syresten och bra ytcirkulation kan få upp ph't till normala nivåer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej, med vanliga konventionella tester. Nitrit är noll. sen har jag inga mer tester hemma. jag har flera påväg.

Cirkulationen i mitt kar kan jag inte tänka mig att det beror på. det snurrar med ca 600l upp från sumpen och ner via ytavrinning. Sedan sitter en 1200l/h pump i karet. Och i sumpen cirkulerar en 600l/h pump för att det inte ska stå stilla på ytan där heller.

Jag är mer orolig att det ska skvätta utanför. så nej, jag tror inte cirkulationen är problemet just nu :). om jag inte har för mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med konvetionella tester? De för sötvatten funkar dålig för salt.

pH stabiliserar du genom att till sätta en blandning av 17% Natriumbikarbonat och 83% Natriumcarbonat. Lös i vatten och tillsätt långsamt. Du får då pH c: 8,3. Enbart Ca hydroxid funkar inte om du har dålig buffertkappasität. Men innan detta mät korrekt först!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med konventionella menar jag vanliga vattenprovstester, jag kommer inte ihåg i detta nu vilket märke. Men det ska ju funka för saltvatten också.

Om du är ute efter att jag ska ska skaffa en refraktometer så är jag inte sugen. Alla som kör Rally behöver inte ha en Impreza -06.

natriumblandningen. Jag förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga med dina mått. Blanda 17% av den ena och 83% av den andra. i vilken mängd då...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en enorm skillnad på vattentester de som är bäst är saliferts och om du inte har gjort en dubbelkoll av ph't med en elektronisk mätare så kan du inte vara säker på att du bara har 7,5 i ph risken är ju att ditt ph är bättre än ditt test visar och så kommer vi med förslag och du öser i en massa kemikalier som höjer ph't till ohälsosamma nivåer bara för att du hade bra ph från början. Jag och många här vill gärna hjälpa dig och andra med att lösa problemen men då måste vi veta att du har mätt upp ditt ph morgon och kväll med en tillförlitlig metod, Har du gjort det så kan vi börja med lösningen på problemet. Jag slås ofta av att många ber om hjälp men inte ger oss speciellt mycket att jobba med. Man måste ha lite mer information för att se helheten. Försök att kolla upp ditt ph med en säker testmetod ocjh ta prov morgon och kväll för ph't stiger lite ,ca 0,3 enheter under dagen. Vi ska nog få ordning på allt ska du se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du levande sten är det ytterst osannolikt att pH sjunker under 7,7.

Kristallstrukturen, (aragonit) i LS börjar lösas upp i vatten där. Kalkstenskross har samma verkan ungefär vid pH 7,5. Saliferts pH test för salt är mycket bra genom att det har kortare steg mellan avläsbara färgändringar än vad sötvattenstesterna har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anseer att en elektrisk pH mätare är ett av de allra mest användbara instrumenten i hobbyn (glöm ej kalibrera den)

Till klubbsson en kombination av Natrium bikarbonat och Natriumcarbonat är en s.k buffertlösning och håller ett pH konstant 13+83≈8.3.( se Gulberg-Våges lag).

Enbart karbonat är start alklaliskt pH 11,4 och kan inte användas om man inte har ett överskott på bicarbonat från kalkreaktorn vilket är vanligt (pH sänkande)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...