Gå till innehåll

Vår beundran för Jon-Olavs akvarium


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jeg bruker vanlig digital timer fra ClasOhlson til å styre lyset, og så setter jeg daglengden manuelt 0 til 3 ganger per måned. 

Kelvin: Bruker til enhver tid 50% Sylvania aquastar 10000K og 50% Sylvania Grolux planterør. Vet ikke helt hvilken Kelvin planterørene er.

 

Jeg har kjøpt en Chihiros Vivid 2 LED lampe på 130 Watt (har ikke brukt den ennå). Til våren planlegger jeg å bruke kun den. Den har app kontroll med soloppgang/solnedgang funksjon og intensitets- og fargekontroll. Da tenker jeg å bare bruke den. Den er spesiallaget for planteakvarier.

 

Ja, det er 3 Jebao SOW-8 på hver side av akvariet, 6 totalt. Den medfølgende kontrolleren står på konstant flyt, styrkenivå 2 (av 10 tror jeg), på alle pumpene. De styres med en DIY kontroller som lar den ene siden stå på i 13 sekunder, 3 sek pause, den andre siden på 13 sekunder og 3 sek pause. Skal ta et bilde av kontrolleren. Den er ikke noe vakkert syn, men den har funger 100% i mange måneder.

 

Sagtangen vokser bra. Jeg må trimme den ned. Men den trives ikke 100%. Den blir stiv og ikke spesielt pen. Når den blir ca 20 cm lang blir den så stiv at strømmen i akvariet ikke klarer å bevege den skikkelig. Jeg tror den trenger kraftigere vannbevegelse enn jeg kan gi. Den kan ha andre behov også som f.eks har med vannkjemi i bølgesonen å gjøre, UV stråling, lysstyrke. Jeg vet ikke. Så den vokser, men forholdene er ikke ideelle.

 

Nei, bruker ikke sump. Jeg bruker et AmTop 3338 utvendig filter. Det tok omtrent 4 måneder, men til slutt forsvant også proteinhinnen på overflaten. Så jeg har mye tro på slikt filter. Eneste problemet er at inntaket må renses hver dag om sommeren.

 

Ändrat av norskfisk
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Her er noen bilder av utstyret:

 

1. DIY bølgekontroller i aluminiumsboks for brannsikkerhetens del.

2. Innsiden av DIY bølgemaskin: Arduino, Strømforsyning, releer, Jebao kontrollere.

3.UV filter

4. Ozonsystem

5.AmTop 3338 utvendig filter og lydisolert kasse for kjøleanlegg

6. Hele systemet i stuen.

 

DSC00001.JPG

DSC00002.JPG

DSC00003.JPG

DSC00004.JPG

DSC00006.JPG

DSC00007.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha! Den norska dimringen är alltså:

 

Två lysrör igång november till januari.

Fyra lysrör till sent i mars.

Sex lysrör fram till september och sedan svagare igen.

 

Jag fick först intrycket av att vår ledstjärna använde en superhemlig akvariedator och en dimringsbar lysramp när jag såg de häftiga siffrorna. Spännande ändå. Har Chihiros en app som du kan programmera den i istället? Annars hade jag tänkt föreslå att du borde skaffa en Profilux om du vill fortsätta göra timer scheman. Jag tror du skulle ha mycket roligt med en Profilux(Julklappstips!).

Kabel spaghettin i Jula boxen är precis lagom skrämmande och imponerande, mycket bra.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Chihirosen har app med programmeringsmulighet. Har lest mye om akvariedatamaskiner opp igjennom årene. Men det frister meg rett og slett ikke å sitte å debugge de greiene. Arduinoen derimot syntes jeg var gøy å jobbe med. Det er egentlig det viktigste. Så utrolig enkel og akkurat det jeg trengte. Komponentene er nesten gratis (hvis de ikke brenner ned huset selvfølgelig 😉). Det gikk så bra med bølgekontrolleren at jeg satte i gang med en foringsautomat med innebygget kjøleanlegg for å holde maten kald. Håper på å ha den klar når planktonsesongen begynner til våren. Da kan jeg ha anemoner, skjell og sjøpunger.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Vår inspiration från Norge har postat en ny video på hans superfina alger.

 

 

Ser helt otroligt ut det ser nästan... För bra ut? Något lurt här tror jag.

 

Är ju väldigt tydligt från kombinationen av det flödet och nästan inga synliga partiklar i vattnet att någon har bra skötsel av sitt akvarium. Mina alger ser inte alls så fina ut. Men mitt luggslitna kar har börjat vända. Snart vågar jag visa upp det igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tittar på hans förra video var alla stenar helt rena utan en enda makroalg bara för några månader sedan. Allt detta har växt upp från grunden. Därför så rent och fint. 🙂

Han kör ju kallare och mörkare på vintern...

Kontrasterna mellan det röda och grön är så fint! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...