Gå till innehåll

Min egentillverkade CO2tvättreaktor


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Byggt mig en co2tvättreaktor för 40kr. 
Skulle man köpa en fabrikstillverkad, ja dvs ett plaströr med in o utlopp...kostar det 1500kr. Just sk reaktorer är verkligen ngt jag ej förstår att det kan kosta så mkt för så otroligt lite man får (undantag kalkreaktor för där är det mer prylar fast givetvis även där ett överpris för lite plast). 
Nöjd, o snygg e den med:-)

 

PS: moderator får gärna flytta träden till "gör det själv" men fanns ingen underrubrik där som passade...?

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Ilma sa:

Beskriv gärna hur funktionen är.

Reaktorn fylls med "kulor" som består av calciumhydroxid i huvudsak(Divesorb), som absorberar Co2 från luften som passerar mediet. På nippeln längst upp tränger man på en slang som går till skummarens luftintag. Luften som nu sugs in i skummaren passerar denna bädd med Divesorb.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är min egenbyggda CO2 reaktor igång med mediat som kom idag från Dräger. pH steg direkt lite till, så det gamla mediet började nog bli mättat. Verkar alltså fungera bra:-) I botten har jag borrat 60 hål a 4mm, men även lagt en grov filtermatta längst ner så kornen inte skall täppa till hålen.

IMG_9977.JPG

IMG_9976.JPG

IMG_9975.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...