Gå till innehåll

Info om grön chromis


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej! håller på att läsa på om de fiskar jag funderar på att införskaffa. Undrar om grön chromis. Är en stimfisk som ung men när den blir äldre går den längre inte i stim? Ska man ha 5-6st eller bara 2 då? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man läser om grön Chromis så är det lätt att få mixade signaler. En del rapporterar om att det bara blir två kvar. Andra har små stim under ganska lång tid.

 

Det finns nog en ganska stor risk att ett stim slutar som väldigt få individer. Ett tips är at se till at hela stimmet får tillräckligt med mat varje dag. De kuvade individerna kan få svårt att få tag i mat då de dominanta individerna är riktigt bra på att äta.

 

Jag tycker den här artikeln är en bra start: http://www.reefkeeping.com/issues/2003-11/hcs3/

 

Hur stort akvarium kommer du ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju väldigt svårt med de flesta saltvattenfiskarna i grupper. De är lite som Malawi kan vara i sötvatten, ibland kan man ha en stor fridfull grupp. Men ibland slår de bara ihjäl varandra och någon annan gång när man bytt upp till ett större akvarium så byter en gammal fridsam grupp helt om till att ha öppet krig.

 

Jag skulle definitivt säga att ens chanser ökar radikalt desto mer fiskar man har i gruppen. 10-20 stycken är nog ett antal som är att föredra, men har man inte så stort akvarium så lämnar det inte utrymme till så mycket fler fiskar. Har man relativt litet är det för många. Testa en grupp på 8 annars, men håll koll på de. Mer mat är bra, är de mätta och kan vara bekymmerlösa känner de oftast ett mindre behov att hävda vem av de som är bäst respektive sämst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite synd på en så vacker fisk att det är svårt att få mer än eller två att överleva. Mina var väldigt aktiva och simmade i stim när de var små. Sen från en dag till en annan så var fyra av dem jätteskygga. Nu är det bara en kvar. De andra tynade bara bort trots tillgång på mat. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man läser om grön Chromis så är det lätt att få mixade signaler. En del rapporterar om att det bara blir två kvar. Andra har små stim under ganska lång tid.

 

Det finns nog en ganska stor risk att ett stim slutar som väldigt få individer. Ett tips är at se till at hela stimmet får tillräckligt med mat varje dag. De kuvade individerna kan få svårt att få tag i mat då de dominanta individerna är riktigt bra på att äta.

 

Jag tycker den här artikeln är en bra start: http://www.reefkeeping.com/issues/2003-11/hcs3/

 

Hur stort akvarium kommer du ha?

Tack för länk, fantastisk artikel.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...