Gå till innehåll

Alla svampar har dragit ihop sig


peterj66

Rekommenderade inlägg

Alla mina svampar har dragit ihop sig. Det är flera olika sorter på olika ställen i karet och inga andra koraller verkar påverkade.

Ända förändringen är att jag lagt till 5 liter inkörd siporax i sumpen. Någon som har en teori om varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt Salifert har visat noll senaste halvåret men jag kontrollmäter imorgon när jag byter vatten för att se om det ändrats. Även om testet visat noll så har alla koraller trivts så jag har bara antagit att det fanns så det räckte, samma med fosfat som visat noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset är en 160w maxspect, men de har trivts bra med den, dessutom är de utspridda i karet. Det som förändrats är tillsatsen av ca 5 liter inkörd siporax i sumpen. 

Dagens mätning visar inte på några förändrade värden med två påtagliga undantag: pH har sjunkit från 8 till 7.4 och KH från 7.7 till 7

Nitrat och fosfat är fortfarande noll , Mg 1275, Ca 410 i testerna (Salifert )

Tur att jag en gång panik köpte balling salter från Stig så jag kan börja med försiktig höjning av kH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pH är mätt med Saliferts droppets test och eftersom det är en tolkningsfråga så kan det mycket väl vara en feltolkning från min sida. Jag får helt enkelt upprepa mätningen och se vad testet visar. Att det sjunkit är däremot tydligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det består några dagar till så skulle jag testa med lite nitrattillsats - gör det en vecka och se om det blir någon ändring. Sätt till ca 2-3 ppm per dag. får du inte positivt resultat så gör du bara några kraftigare vattenbyte.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts nitrattest tycker jag är tillförlitligt. Men man skall inte försöka tolka det som testen inte är gjord för. Alltså är svaren i storleksordning 1 mg/ l eller i storleksordningen 2,5 mg/l eller kanske 5 mg/l. 

Så exakt är det inte men det behöver du inte heller. Nitratvärdet är inte så viktigt bara det inte är noll eller för högt (10 mg/l eller mer)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då kör jag vidare på Salifert. Mina nitrat och fosfat värden har legat nära noll sedan jag startade, men jag har lite gröna alger i akvariet så jag antar att det finns lite även om jag inte ser det i mätningarna. Svamparna har trivts jättebra innan, men det kanske behövs lite extra nitrat nu av någon anledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, peterj66 sa:

Ok då kör jag vidare på Salifert. Mina nitrat och fosfat värden har legat nära noll sedan jag startade, men jag har lite gröna alger i akvariet så jag antar att det finns lite även om jag inte ser det i mätningarna. Svamparna har trivts jättebra innan, men det kanske behövs lite extra nitrat nu av någon anledning.

Varför jag kom att tänka på nitrat är att du enligt egen uppgift satt till använd siporax - du kan ju ha infört lite mer denitrifikation.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det sammanfaller ju med siporax introduktionen. Eftersom jag har siporaxen runt returpumpen trodde jag egentligen att jag skulle få nitrifikation snarare än denitrifikation.

Hur doserar jag nitrat på bästa sätt? Ska jag bara mata mer eller tillsätta något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

Från en annan tråd

Femtielftemetoden = sätta till nitrat :triumphant:.

Namnet myntades av en snabbtänkt stockholmare (ja de finns) en sen kväll när jag var trött och någon frågade efter receptet på en nitratlösning för jag vet inte för vilken gång i ordningen-

Svaret började -

För femtielfttie gången - Ta 40 g natrium eller kaliumnitrat till 460 ml vatten i en PET flaska. Skaka ordentligt 1 ml av denna lösning höjer nitrathalten med ca 0,5 ppm / 100 liter vatten

 

MVH Lasse

Har du kört PMDD så har du nog lite kaliumnitrat liggande

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde det enkelt för mig och plockade ut 4 av 5 liter siporax. svamparna visar tecken på att återhämta så @Lasse hade helt rätt i att det var denitrifikation i delar av siporaxen som pressade ner nitraten under smärtgränsen. Siporaxen jag inte använder sparar jag för kommande behov. Ska bara komma på hur man tvättar den. Är det någon som testat att mikra siporax för att få den ren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...