Gå till innehåll

Är osmosvatten nödvändigt?


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

Jag läste att vissa tycker att Det är onödiga pengar att lägga på att fixa osmosvatten då vårt kranvatten är tillräckligt rent. Vad säger ni? Vad ska man i så fall använda för att göra osmos? Fattar inte riktigt vad man ska ha för apparat eller så till det..

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du behöver är ett filter där vattnet genomgår så kallad omvänd osmos(Reverse Osmosis eller RO som det även ofta kallas). Men för det mesta kallar man det bara osmos.

 

Det är ett enkelt filter och alltså ingen apparat eller något som går på el :-)

 

Den har en vattenledning in, den kopplar du till ett kallvattensuttag då osmos filtret är känsligt för varma temperaturer(Varmt som i över 30, men kallvattenledningsvattnet är normalt sett renare än varmvattenledningen så det är lika bra att använda den). Så har du två utgångar med vatten från filtret, en med det rena vattnet du ska använda och en med slaskvatten du slänger eller vattnar blommorna med.

 

De flesta osmos enheterna har även tre stycken mindre extra filter, kol, sediment och silikat filter. De första två sätter man innan huvudfiltret och tar upp mycket skit som gör att det sliter mindre på huvudfiltret(som är det dyraste att byta ut) och silikat filtret sätter man efter på det redan renade vattnet så tar det bort silikater i vattnet som kan ha "missats". Min personlig åsikt är att det är det minst viktiga i sammanhanget men om man inte sitter på för tajt budget så varför inte :-)

 

Här är en länk till en osmos enhet med allt detta utom silikat filtret:

 

http://www.jlakvarium.se/osmos-ro/di-silikatfilter-mm/osmos-380l/dag.aspx

 

Ett tips är att alla som säljer osmos filter skriver ut tillverkarens siffror på vattenmängden som kommer ut. De är oftast lite godtrogna och du får oftast ut hälften om du inte har rätt temperatur och tryck i kranen. Mitt gamla slitna 190 liters filter får jag bara ut ca 40 liter på ett dygn från :-) Men då har jag aldrig försökt göra något åt det. Så köpt ett filter med så stor kapacitet som du orkar lägga på det, annars kommer du bara bli arg på den och strunta i den och då blir det ju pengarna i sjön iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken till att man inte får ut så mycket som tillverkaren säger är att ett RO filter kräver en ganska högt tryck som Daniel säger. Du bör ligga över 3 bar för att få det fungera tillfredställande.. Lätt i städer men kan vara svårt på landsbygden eller om man bor högt upp i förhållande till vart vattnet pumpas ifrån. I fall med för litet tryck kan en bosterpump hjälpa.

 

Här är en länk som förklarar lite

MVH Lasse

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gnesta och Södertälje är båda ställen där osmos är bra och silikatfilter är bra o ha speciellt på vårkanten.

Jag har haft bekanta i området som räddat sina kar med att ha osmos då dom gjort arbeten på vattenledningarna utan förvarning.

http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=47_64&product_id=697

Nåt sånt skulle jag skaffa idag, eller med lite mer kapacitet.

Ett hett tips är även en lite avstickarkoppling så du kan ha filtret permanent monterat i tex tvättrummet eller liknande..

Jag tycker att man skall göra basgrejjer så enkla som möjligt för då blir hobbyn mer lättsam.

http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=54&product_id=715

 

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oceanakvarium har och även Drakfisken har RO filter.

Behövs filtret,,, ja det gör det.

Ditt vatten i kranen är väldigt långt ifrån det vatten som koraller normalt simmar i.

säg att det finns 100 ämne i ditt kranvatten, så är det nog 20 av dom som inte förbrukas.

De 20 ämnena anrikas otroligt snabbt. I början säg första året så är ämnena i så låg koncentration att dom spelar ingen roll för dina koraller. Men inte långt efter det så har dom inverkan.

 

låt oss ta ett räkneexempel. Ditt kar har en vattenvolym på 150 liter.

Det dunstar 3 liter om dagen (en ganska trolig mängd)

efter 50 Dagar (alltså mindre än 2 månader) har dina 20 ämne (som inte förbrukas) dubblat sin konsentration. 

Efter 500 dagar(alltså mindre än 2 år) har dina ämne ökat i koncentration 20 gånger. Det är nu det börjar bli knepigt för dina koraller.

Det här ja tror att många ger upp sin hobby, det blir saggigt i karet och man fattar inte vad man gör för fel.

Byter man mycket vatten så puttar man fram problemet ett år eller två.

Det finns ett fånigt uttryck "Old tank syndrom"för det :) 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra och återkommande tråd.
Kommer själv troligen inte att använda osmos av dessa anledningar:
Osmosen är fruktansvärt ful, tar plats och krånglar i mitt fall till en smidig lösning för ato oerhört mycket vilket dödar en stor del av denna "hobby". 
Jag har inte läst en enda tråd här på sg där stora problem kan bevisas komma från att man inte använder osmos, förutom där man har en egen brunn och vissa värden sticker iväg mer än vanligt. Det ger mao ett extra mät- och underhållningsmoment med filter som kan ge mer skada än nytta om det glöms bort.

 

Vill gärna veta vilka värden som faktiskt gör skada i ett akvarium? Köper att det som nämns här innebär mer risk vid våren och vid arbeten. Men samtidigt verkar det ofta "greppas efter halmstrån" för att kunna döma ut kranvattnet så fort en kranvattenanalys dyker upp. Vad ska man egentligen kolla efter i analysen? Nitrat och fosfat är ofta väldigt lågt där jag kollat att det inte borde vara något problem. Klor och kloramin förstår jag att det inte är bra men för det sistnämnda hjälper väl inte osmos till 100% ändå? Silikat nämns också ofta, finns det några "gränsvärden" för detta?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat och Fosfat är ju något man inte gärna vill tillföra till dom flesta saltkaren, samt kan det finnas en del kisel i vattnet som gynnar otrevliga kiselalger. Sen så finns också risken att vattnet i ledningarna kan dra till sig tungmetaller, särskilt koppar, som kan vara giftigt för sniglar, räkor och annat dylikt.

Det stora problemet med kranvatten är också att det riskerar sätta vattenkemin ur balans under tidens gång, då det finns mineraler och spårämnen i vattnet som tillförs konstant i och med att man fyller på för att motverka avdunstningen, och dom ämnena blir ju kvar i akvariet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Självklart vill man inte det. Tycker bara att när det gäller nitrat tex är det som en fis i rymden i jämförelse med tex matning.
Exempel: 200L kar med 0 i nitrat. Kranvatten med 5mg/l (väldigt högt) nitrat används till ato. Om man antar att det dunstar 2L per dygn:
Påfyllning varje dag 2L / 200L = 0,01%
0,01% x 5mg = 0,05
Alltså vid varje uppfyllning borde nitrat öka med 0,05 givet att INGET förbrukas vilket inte är sannolikt.
På ett år hamnar nitratvärdet på ca 18mg/l vilket heller inte är spec högt och även osannolikt. (Varför inte ett 100% vattenbyte om år för att lösa det.)


Jag kanske räknat helt fel ovan, men om inte känns det iaf inte som att just nitrat är något att oroa sig för. Snarare som att "sila mygg och svälja elefanter."

Förstår att osmos är en bra försäkring men är intresserad av vad som faktiskt är acceptabelt och inte. Inte meningen att försöka stjäla tråden dock=)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Växjö hade tidigare ytvattentäkt och där var vattenkvaliteten ibland mitt på sommaren så att det luktade unk när man duschade. Då var det också extra stark klorering.

Att vattnet behöver kloreras räcker för att säga mig att grundkvaliten i vattnet inte räcker för att kunna drickas utan kloreringen. Det första man gör med vattnet för akvarier är att ta bort kloren och då har vi alla förutsättningar för att kvaliten skall återgå till originalet. Och djuren dricker inte bara av vattnet. De lever i det hela sitt liv.

Dessutom har vi problematiken med anrikning av giftiga metaller som andra har tagit upp här.

Jag hoppas att ingen här har en lösning av ATO med ventiler på vattenledningen. De brukar inte hålla för vattenledningstryck.

En "normal" osmos mäter ungefär 10 x 20 x 35 cm och man plockar fram den över en natt när man gör nytt osmosvatten. Sedan står den i en garderob i en eller två veckor när man gör en ny laddning för påfyllning + vattenbyte. Jag har aldrig funderat på om en osmos är ful eller snygg. För mig är det ungefär lika relevant som att byta stuprännor på huset för att få en snyggare krök uppe vid taket.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, stigigemla sa:

Växjö hade tidigare ytvattentäkt och där var vattenkvaliteten ibland mitt på sommaren så att det luktade unk när man duschade. Då var det också extra stark klorering.

Att vattnet behöver kloreras räcker för att säga mig att grundkvaliten i vattnet inte räcker för att kunna drickas utan kloreringen. Det första man gör med vattnet för akvarier är att ta bort kloren och då har vi alla förutsättningar för att kvaliten skall återgå till originalet. Och djuren dricker inte bara av vattnet. De lever i det hela sitt liv.

Dessutom har vi problematiken med anrikning av giftiga metaller som andra har tagit upp här.

Jag hoppas att ingen här har en lösning av ATO med ventiler på vattenledningen. De brukar inte hålla för vattenledningstryck.

En "normal" osmos mäter ungefär 10 x 20 x 35 cm och man plockar fram den över en natt när man gör nytt osmosvatten. Sedan står den i en garderob i en eller två veckor när man gör en ny laddning för påfyllning + vattenbyte. Jag har aldrig funderat på om en osmos är ful eller snygg. För mig är det ungefär lika relevant som att byta stuprännor på huset för att få en snyggare krök uppe vid taket.

Antar att du syftar på mig. Har inte ato på ledningsröret även om det vore klockrent om det fanns en smidig lösning för det;) Ang. vad som är fult/snyggt är vi alla olika och för mig är det ett moment som jag vill slippa. Ang. klor, vet du vilket värde som skulle vara acceptabelt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min osmos sitter på väggen vid kranen i köket och sedan går spillvattnet ner i avloppet och osmosvattnet via slang rätt ner i akvariet. Har nu köpt sump, så det blir kanske att den går ner där istället för i akvariet, men jag tror att osmos är enda sättet att få riktigt bra vatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Emil L sa:

Bra och återkommande tråd.
Kommer själv troligen inte att använda osmos av dessa anledningar:
Osmosen är fruktansvärt ful, tar plats och krånglar i mitt fall till en smidig lösning för ato oerhört mycket vilket dödar en stor del av denna "hobby". 
Jag har inte läst en enda tråd här på sg där stora problem kan bevisas komma från att man inte använder osmos, förutom där man har en egen brunn och vissa värden sticker iväg mer än vanligt. Det ger mao ett extra mät- och underhållningsmoment med filter som kan ge mer skada än nytta om det glöms bort.

 

Vill gärna veta vilka värden som faktiskt gör skada i ett akvarium? Köper att det som nämns här innebär mer risk vid våren och vid arbeten. Men samtidigt verkar det ofta "greppas efter halmstrån" för att kunna döma ut kranvattnet så fort en kranvattenanalys dyker upp. Vad ska man egentligen kolla efter i analysen? Nitrat och fosfat är ofta väldigt lågt där jag kollat att det inte borde vara något problem. Klor och kloramin förstår jag att det inte är bra men för det sistnämnda hjälper väl inte osmos till 100% ändå? Silikat nämns också ofta, finns det några "gränsvärden" för detta?

Tror faktiskt du tänker fel nu, och nästan alla råd du får från oss med rätt lång erfarenhet, är att skaffa en osmos. Nu har du fått rådet, men gör som du vill:-)

 

Kommenterar gärna dina motargument i den ordning du nämner dom, så du får lite att fundera på:-)

1) Utseendet måste alltid vara helt underordnat trivseln för de djur du skall hålla. Många lägger tid o energi på snygga rördragningar, sumpar i akryl, etc...men kopplingen mellan detta o ett välmående akvarium är 0%. Fokusera på att göra insatser som får djuren att må bra, för det är ju därför du har ett akvarium. Osmosen kommer du dessutom inte se, för den har du ju i ett våtutrymme, och ej i vardagsrummet direkt, så det är väl strunt samma även ur det estetiska perspektivet. Men återigen, estetik är underordnat djurens trivsel.

2) Att du inte läst det kan bero på att i princip alla använder osmos;-).....jag är helt övertygad om att om du kör helt utan osmos en längre tid kommer du få ansamling av oönskade joner. Eftersom ett saltvatten från början , om du blandar det med osmosvatten och ett tillräckligt bra salt, har som utgångsvärde nästan idealvärden på i princip alla element, så kan bara kranvatten redan från dag 1 addera en felaktighet i vattnets sammansättning. Storleken på felaktighet varierar, men den finns där direkt från dag 1 och kommer med tiden bli större o större. Till slut reagerar djuren negativt på detta. Dom har inte särskilt stor tolerans mot avvikelser. 

3) Det ger inte alls ngt extra underhålls eller mät-moment, tvärtom: Om du kör med kranvatten så introducerar du däremot ett extra mätbehov eftersom du spelar rysk roulette och måste mäta för o veta vilka fel du introducerat med kranvattnet. Med osmosvatten o bra salt, minskar du behovet av att mäta.

4) Vilka värden som ger skada? det behöver man inte fundera så mkt över av framför allt det skäl att vi vet inte så mkt om den biten, så därför tar man det säkra före det osäkra o ser till att alla ämnen ligger hyffsat rätt. 

5) ja, osmosen tar bort tillräckligt mkt så det lilla som finns kvar är inga som helst problem.

 

Köp en osmos, allt annat är att  vara dumsnål.

 

ta inte illa upp, men jag måste svara som jag anser, så du för rätt råd (enligt mig).

 

Mvh

Jonas Roman

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Reryd sa:

Hej! 

 

Jag läste att vissa tycker att Det är onödiga pengar att lägga på att fixa osmosvatten då vårt kranvatten är tillräckligt rent. Vad säger ni? Vad ska man i så fall använda för att göra osmos? Fattar inte riktigt vad man ska ha för apparat eller så till det..

Generellt så är det lättast att köra med osmos  (avjonat  eller destillerat vatten ) som alla skriver.

 

Men hur stort är ditt akvarium och vad tänkte du ha i det ?

 

Har du tex ett nano med täckskiva så kan du köpa avjonat vatten på en mack eller  destillerat på Apoteket, till att börja med.

Finns i större förpackningar ( 20 liter ) iaf på Apotek, kostar inte mycket.

mvh PeterG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Old tank syndrome är väl knappast något som uteslutande drabbar de som använder kranvatten om man ska vara petig. Jag vet att det finns många som kör kranvatten i åratal utan problem precis som det finns osmoskar som får problem om och om igen.

Det beror på vilket vatten man har i kranen om det funkar eller ej. Sedan är det ju relevant vad som exporteras ur karet via olika reningsmetoder. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra svar! :) Kan någon av er ta kort på hur det ser ut gör jag fattar inte riktigt vart den ska sitta.. Har inte köpt mitt kar än blir om några månader när bi fått ihop pengar till allt. Men vill vara bra påläst innan jag skaffar något så jag har rätt grejer. :) I boken jag köpte står det lixom inget om hur själva osmosen går till. Någon som kan förklara på ett enkelt sätt? Menar då inte kemiskt utan vart och hur gör jag. Har tidigare haft och jobbat med sötvatten men är helt annorlunda.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är bra med en osmos som presterar korrekt är ju att det ger en ganska bra garanti för att vattnet man använder är rent och inte förändrar det färdigblandade vattnet nämnvärt och är en god referens om man vill jämföra sina problem med någon annan som har samma salt och osmos.

 

Det är nu länge sedan jag använde min osmos till saltvatten men jag använder den till mina diskus fiskar vi odlar på då vårt vatten är så hårt och vi har problem att försura kranvattnet. Vi får ner det till 8 i pH med torv, inte mer. Med osmosen dyker det till 4-5 och vi måste istället buffra upp det med kranvattnet :-) En bra lösning. Det är även ett bra skydd mot arbeten och oberäknade utsläpp som andra skriver om.

 

Med det sagt så använder jag dock inte osmosen hemma. Jag orkar inte än den trista lösningen. Mest för att den är så seg och jag vill spendera mina pengar på annat, jag kör den till diskus fiskarna för att jag inte löser deras vatten på något annat sätt. Likaväl skulle jag använda den hemma om mitt vatten fick konstiga värden eller om saltet inte skulle lösa sig.

 

När jag blandar mitt nya vatten spolar jag upp det med ett duschmunstycke och låter det även stå och blanda en till två dagar. Mest för att jag är lat och inte vill investera i en kraftigare värmare :-) Men det luftar även ut en hel del klor, det känner man på lukten från vattnet när man duschar upp det i hinken. Det finns mycket elände i många vatten, det kräver lite sunt förnuft och att man inte godtroget tar för givet att ens vatten är bra. Men jag har kört mitt vatten länge nu och har dragit slutsatsen att det duger utmärkt och mina fiskar är friska med det, de flesta problemen som man garanterar sig mot med osmosen är problem som har väldigt liten chans att hända. Men det går samtidigt att se osmosen som en försäkring, man saknar den inte förrän den dagen man behöver den...

 

Men behöver den, det är det nog inte många som gör, de flesta skulle nog klara sig utmärkt utan den. Men den är ju verkligen inte verkningslös på något vis och fyller en funktion, lägger man så mycket pengar som de flesta av oss gör på karet så är det ju knappt en utgift. Men jag står vid det jag sa tidigare, ska du köpa en så köpa en stor! För annars är det en meningslös utgift om man ändå inte kan göra det smidigt att använda den. Sysslor som är besvärliga att utföra blir inte gjorda...

 

Ska man säga något mot argumentet att ämnen anrikas så är väl en ganska enkel lösning att byta hälften av vattnet på regelbunden basis. Då halverar du de icke önskvärda tillförda ämnena varje byte. Byter du en gång i månaden så lär det med andra ord aldrig bli ett bekymmer. Det anrikas aldrig utan stabiliserar sig på ett värde.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, stigigemla sa:

Noll.

Och vill du ha det Stig - så skall du förutom allt annat sätta på ett aktivt kolfilter efter osmosen. Kloramin passerar igenom membranet..

Anrikningen av oönskade ämnen - som alla nämner - skulle jag vilja ha en definition på vilka det är och hur de anrikas.

Sen är det inte sant att alla använder osmos - jag har aldrig gjort det - och jag har klorerat Göteborgsvatten. Sätter bara till lite C-vitamin i mitt top-off vatten. Sedan är lite klor i top-off vattnet till ett fungerande akvarium inget som helst problem

Sedan är det lite ojust att ta upp Växjö och deras klorproblem. Orsaken till deras problem på 80 - talet var att man hade storhetsvansinne och dimensionerade sitt vattenledningsnät för nästan dubbla befolkningen. Man fick ett ganska stillastående vatten på vissa ställen och fick utbrott av bakterietillväxt. detta bekämpades med klor och metoden att blanda klordioxid och ammoniumsulfat för att få kloraminer uppfanns där. det gick inte ha nått i det vattnet stundtals utan att använda vattebehandlingspreparat.

Och det märkliga är att många är jättenoga med att använda RO fast man kan lätt få en innehållsförteckning på sitt kranvatten - men köper gladeligen det ena dunderpreparatet efter det andra utan ha en aning om vad det innehåller.

Det finns orsaker att köra RO i vissa fall men också många fall där det är helt onödigt. det är kvalitén på kranvattnet som avgör plus att man inte har kopparfällning i sin fastighet.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vågar nog påstå att Göteborg har ett bättre vatten än Gnesta i och med att Göteborg har Delsjön som filter.

Innehållsförteckning från Gnesta hade mycket övrigt att önska. Många metaller var inte mätta och detta som är klippt från hemsidan ökar inte mitt förtroende:

 

Parametrar Enhet Gränsvärden ut från vattenverk Gränsvärden hos användare Provresultat hos användare i Gnesta Förklaring till det kemiska ämnet

Klorid         mg/l         Finns inte                            100                                      95            Används för att ta bort bakterier. Kan vid förhöjda halter ge ”badhuslukt”.

Tillsatt mängd klor finns inte med.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så ger våra vattenverk ut mycke knapphändig info om vad som finns i vårt dricksvatten. 

Det man lämnar ut är parametrar som gör vattnet känligt eller ej.

Vi fyllde en av våra bassänger för ett antal år sedan, där det tog 5 dygn att rena innan det var badbart.

Då vid den tidpunkten var vattnet tjänligt utan anmärkning.

 

Ja kommer aldrig att utsätta mina djur för mer risker än ja kan förhindra. Där kommer det aldrig i en droppe vatten direkt från kranen i mina byttor :) 

Nu på våren är det sättningar och markrörelser som gör att partiklar kommer in i VA näten(alternativt lossnar från rörläggarna) dessutom är det få hus som inte har Koppar i sina rörstråk.

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag vågar nog påstå att Göteborg har ett bättre vatten än Gnesta i och med att Göteborg har Delsjön som filter.

Innehållsförteckning från Gnesta hade mycket övrigt att önska. Många metaller var inte mätta och detta som är klippt från hemsidan ökar inte mitt förtroende:

 

Parametrar Enhet Gränsvärden ut från vattenverk Gränsvärden hos användare Provresultat hos användare i Gnesta Förklaring till det kemiska ämnet

Klorid         mg/l         Finns inte                            100                                      95            Används för att ta bort bakterier. Kan vid förhöjda halter ge ”badhuslukt”.

Tillsatt mängd klor finns inte med.

Såg detta också - frammanade ett litet skratt.

 

Att ha kopparrör och kopparfällningar är inte helt samma sak. Om det fälls ut beror lite på hur nytt det är, vattnets pH och en del andra parametrar. I detta fall är alltid nyinstallationer farligast - innan rören har ärgat lite. Men jag använder alltid kallvatten som spolat en stund. sedan får det stå och värma upp sig innan jag använder det. Brukar också fälla med lite Easy Life (bentonitlera) och använder inte bottensatsen.

 

MVH Lasse 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ju sjukt intressant, och antagligen inte helt svart eller vitt. Det måste ju bero på vad man har för vatten i kranen. Vårt vatten kommer från sjön Yngern, en av Sveriges renaste sjöar. I alla fall heter det så i reklamen och vi får vattnet utan någon klorering eller liknande. Jag har fått vattenprov som såg bra ut men visst, det kan nog vara smart att få ett nytt. Vart kan man skicka vatten för test? Och vad kostar det? 

 

Jag hade inte haft nåt emot att använda osmosvatten om jag bara förstod hur fasiken jag skulle koppla in en sån grej. Uppenbarligen är det en grunka med flera olika filter som man spolar vatten igenom. Det mesta vattnet får gå ut i avloppet och en del kommer ut i rätt ände som då är osmosvatten. Vart skulle jag koppla in en sån? WAF är redan begränsad. 

 

Nej, det är inte helt enkelt tycker jag. Jag håller med de som säger att man måste göra det  bästa man kan för de levande man har. Mina fiskar är ju anledningen till att jag vill uppgradera till ett bättre akvarium. För mig känns dock Osmos som ett allt för stort ingrepp i vad man kan göra utan att frugan tar fram baseboll-träet och modifierar skallbasen. 

 

Är det kört från början? Well, då får jag väl gå tillbaka till Afrikanska ciklider eller nån amazonasbiotop. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...