Gå till innehåll

Är osmosvatten nödvändigt?


Reryd

Rekommenderade inlägg

Har du fått tanganyikaciklider (främst arter som N. leleupi och liknande) eller Malawi av släktet Labeotropheus att överleva i ditt vatten så behöver du nog inte vara orolig. Sköt dina vattenbyte bara. Har du dessutom haft sötvattensräkor som fungerat så är du nog ganska säker på att ditt vatten är ok.

@LN21- inte körde du RO med dina fantastiska tanganyikakar?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-03-25 at 16:05, jonasroman sa:

Tror faktiskt du tänker fel nu, och nästan alla råd du får från oss med rätt lång erfarenhet, är att skaffa en osmos. Nu har du fått rådet, men gör som du vill:-)

 

Kommenterar gärna dina motargument i den ordning du nämner dom, så du får lite att fundera på:-)

1) Utseendet måste alltid vara helt underordnat trivseln för de djur du skall hålla. Många lägger tid o energi på snygga rördragningar, sumpar i akryl, etc...men kopplingen mellan detta o ett välmående akvarium är 0%. Fokusera på att göra insatser som får djuren att må bra, för det är ju därför du har ett akvarium. Osmosen kommer du dessutom inte se, för den har du ju i ett våtutrymme, och ej i vardagsrummet direkt, så det är väl strunt samma även ur det estetiska perspektivet. Men återigen, estetik är underordnat djurens trivsel.

2) Att du inte läst det kan bero på att i princip alla använder osmos;-).....jag är helt övertygad om att om du kör helt utan osmos en längre tid kommer du få ansamling av oönskade joner. Eftersom ett saltvatten från början , om du blandar det med osmosvatten och ett tillräckligt bra salt, har som utgångsvärde nästan idealvärden på i princip alla element, så kan bara kranvatten redan från dag 1 addera en felaktighet i vattnets sammansättning. Storleken på felaktighet varierar, men den finns där direkt från dag 1 och kommer med tiden bli större o större. Till slut reagerar djuren negativt på detta. Dom har inte särskilt stor tolerans mot avvikelser. 

3) Det ger inte alls ngt extra underhålls eller mät-moment, tvärtom: Om du kör med kranvatten så introducerar du däremot ett extra mätbehov eftersom du spelar rysk roulette och måste mäta för o veta vilka fel du introducerat med kranvattnet. Med osmosvatten o bra salt, minskar du behovet av att mäta.

4) Vilka värden som ger skada? det behöver man inte fundera så mkt över av framför allt det skäl att vi vet inte så mkt om den biten, så därför tar man det säkra före det osäkra o ser till att alla ämnen ligger hyffsat rätt. 

5) ja, osmosen tar bort tillräckligt mkt så det lilla som finns kvar är inga som helst problem.

 

Köp en osmos, allt annat är att  vara dumsnål.

 

ta inte illa upp, men jag måste svara som jag anser, så du för rätt råd (enligt mig).

 

Mvh

Jonas Roman

 

 

Tack för att du tar dig tid, uppskattas!
Är medveten om att uppfattas som vrång nybörjare nu. Jag argumenterar inte för saken skull och tvivlar inte en sekund på att ni erfarna vet mer än mig, därav mina frågor. Rådet om osmos ser jag överallt i Sverige och internationellt men inte mer än att det "tar bort skadliga ämnen". Samtidigt doseras utan problem allt möjligt från väteperoxid, mediciner, lantanklorid, vitlök, ättika, vodka, bakterier i tillsatser mm. som i mina öron heller inte låter särskilt nyttiga. Att de som har lång erfarenhet säger så är en sak men ger inget kunskapsmässigt. Jag vet tex redan varför jag använder skummare men jag köper å andra sidan inte en luftrenare till sovrummet utan att veta vilken nytta jag har av den.

 

1) Anledningen att jag vill veta varför jag ska ha en osmos har inget att göra med djurens välmående. Självklart ska det vara prio ett vilket djur man än har. Men ska man dra det så långt så tycker jag att djur i akvarium inte är djurens bästa öht och blir snabbt mer komplext än osmosens vara eller icke vara. 


2) Detta är intressant och berör det jag tyvärr verkar vara ensam om att vilja veta. Vilken typ av joner eller ämnen kommer att ansamlas och vad gör de för skada? Stig nämnde att tex. att klor är skadligt. Dunstar inte det relativt snabbt?

 

3) Okej, med en smart installation bör man nog kunna komma undan ganska underhållsfritt ändå..

 

4)  Är precis detta jag är intresserad av=)

 

5) Har inget alls med snålhet att göra. Det är mycket små summor i sammanhanget. Som jag skrivit tidigare. Jag vill lära mig och veta varför jag gör saker. 

För att vara lite mer konkret.:


Kranvattnet här har bla. följande värden:

Alkalinitet 180 mg HCO3/l
Ammonium < 0,010 mg/l
Fluorid 0,42 mg/l 
Fosfat (PO4) 0,028 mg/l 
Järn (Fe) <0,020 mg/l 
Kalcium (Ca) 55 mg/l
Klor: 0,1 mg/l
Klorid 27 mg/l
Koppar (Cu) <0,02 mg/l 
Magnesium (Mg) 3,9 mg/l 
Mangan (Mn) <0,010 mg/l 
Natrium (Na) 23 mg/l 100
Nitrat (NO3) 1,3 mg/l 
Nitrit (NO2) < 0,0070 mg/l 
pH 8 
Sulfat 18 mg/l
Totalhårdhet (°dH) 8,6 °dH 

 

(Förstår att den kan vara andra ämnen som är mer relevanta) men är det något av dessa som uppenbart kommer att påverka akvariet negativt eller som kommer att "byggas upp" över tid? Om ja, så är jag intresserad av att veta på vilket sätt? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent spontant skulle jag som saltvatten-nybörjare men som vanlig akvarist i snart 40 års tid säga när det gäller vatten att det viktiga är var man bor och vilken vattentäkt man har. I min kommun Sjöbo i Skåne är det 8-10 olika vattentäkter och flera har väldigt olika genomsnittsvärden trots att täkterna ligger geografiskt nära varandra. Bor man där det är bra vatten ( för den typ av fisk man eller annat vattendjur man avser att hålla) skulle jag säga att man inte behöver en osmos med reservation för att vattnet tillfälligt kan förändras tex om ledningar går sönder eller om det tex har varit skyfall och liknande som påverkar vattentäkten.

 

Man kan ju också tänka sig att akvaristen ifråga tar vara på regnvatten. Alternativt har egen brun med ett även för ens akvarium bra vatten.

 

Det går ju att göra en analys på det vatten som man har tillgång till om man nu inte litar på det som vattenverket på orten uppger.

 

Det går att klara sig utan en osmosanläggning men eftersom nästan allting till saltvatten är dyrare än inom sötakvaristiken så blir det mycket dyrare när akvariets biologi kraschar (förutom då det emotionella att ha fått ihop en massa intressanta varelser som man då påtagit sig ett ansvar för). Så en osmosanläggning kan vara en i längden billig försäkring att ha och använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå när ja höll Tanganyika så körde ja kranvatten :):) Minns att ja fick fram en hel massa Hästnosyngel. Lärde mig den hårda vägen att dom inte tålde stora vattenbyte direkt ur kranen, dom fick osmos för att klara sig. Men i det stora så vart det enbart kranvatten och askorbinsyra i vattenbytena.

Däremot gick Diskusarna i  osmosvatten. 

Malawi gick i kranvatten, fick aldrig fart på det dock, som Malawijanne. Han körde och kör fortfarande med kranvatten sist ja hörde om honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Emil L sa:

 

Tack för att du tar dig tid, uppskattas!
Är medveten om att uppfattas som vrång nybörjare nu. Jag argumenterar inte för saken skull och tvivlar inte en sekund på att ni erfarna vet mer än mig, därav mina frågor. Rådet om osmos ser jag överallt i Sverige och internationellt men inte mer än att det "tar bort skadliga ämnen". Samtidigt doseras utan problem allt möjligt från väteperoxid, mediciner, lantanklorid, vitlök, ättika, vodka, bakterier i tillsatser mm. som i mina öron heller inte låter särskilt nyttiga. Att de som har lång erfarenhet säger så är en sak men ger inget kunskapsmässigt. Jag vet tex redan varför jag använder skummare men jag köper å andra sidan inte en luftrenare till sovrummet utan att veta vilken nytta jag har av den.

 

1) Anledningen att jag vill veta varför jag ska ha en osmos har inget att göra med djurens välmående. Självklart ska det vara prio ett vilket djur man än har. Men ska man dra det så långt så tycker jag att djur i akvarium inte är djurens bästa öht och blir snabbt mer komplext än osmosens vara eller icke vara. 


2) Detta är intressant och berör det jag tyvärr verkar vara ensam om att vilja veta. Vilken typ av joner eller ämnen kommer att ansamlas och vad gör de för skada? Stig nämnde att tex. att klor är skadligt. Dunstar inte det relativt snabbt?

 

3) Okej, med en smart installation bör man nog kunna komma undan ganska underhållsfritt ändå..

 

4)  Är precis detta jag är intresserad av=)

 

5) Har inget alls med snålhet att göra. Det är mycket små summor i sammanhanget. Som jag skrivit tidigare. Jag vill lära mig och veta varför jag gör saker. 

För att vara lite mer konkret.:


Kranvattnet här har bla. följande värden:

Alkalinitet 180 mg HCO3/l
Ammonium < 0,010 mg/l
Fluorid 0,42 mg/l 
Fosfat (PO4) 0,028 mg/l 
Järn (Fe) <0,020 mg/l 
Kalcium (Ca) 55 mg/l
Klor: 0,1 mg/l
Klorid 27 mg/l
Koppar (Cu) <0,02 mg/l 
Magnesium (Mg) 3,9 mg/l 
Mangan (Mn) <0,010 mg/l 
Natrium (Na) 23 mg/l 100
Nitrat (NO3) 1,3 mg/l 
Nitrit (NO2) < 0,0070 mg/l 
pH 8 
Sulfat 18 mg/l
Totalhårdhet (°dH) 8,6 °dH 

 

(Förstår att den kan vara andra ämnen som är mer relevanta) men är det något av dessa som uppenbart kommer att påverka akvariet negativt eller som kommer att "byggas upp" över tid? Om ja, så är jag intresserad av att veta på vilket sätt?

Har du så hög alkalinitet så är det faktiskt en anledning att köra RO åtminstone när du blandar salt. Detta eftersom du annars lätt kan få kraftiga utfällningar i det nyblandade saltet. Ditt kalciumvärde är också i högsta laget . Om du blandar ett salt med ca 400 i kalcium och 7 i KH så kommer du få ett vatten med ca 450 i kalcium men upp mot 15 i KH. Om du ändå vill använda kranvatten så rekommenderar jag dig att ta de enklaste salterna utan förhöjda värden. Som top off vatten skulle jag nog kunna tänka mig att använda ditt vatten

Du bor i Gävle men ditt vatten påminner mer om Uppsala och delar av Skåne.

Observera att jag tillhör de som INTE kör RO vatten och heller inte uppmanar folk med bra vatten att göra det men i detta fall hade jag nog själv kört RO vid saltblandning åtminstone.

Det enda ämne som kan skilja från vattenverket är kopparn. Det tillförs ditt vatten via ledningarna i fastigheten men med de värdena du har i ditt vatten är det inte så troligt med kopparutfällning om det inte är nyinstallerade kopparledningar/varmvattenberedare. Jag har dock varit med om höga kopparvärden med liknande vattenvärde (utanför Trosa) men det var en djupborrad brunn

Observera att jag inte ger exempel på vad som kan byggas upp över tid - jag är lika nyfiken som du att veta detta :) Speciellt om man sköter sina vattenbyten.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, LN21 sa:

Förstår inte riktigt vad du menar, osmosvatten har du när du saltar upp vattnet (vid vattenbyte). Samt vid påfyllning av avdunstat vatten.

2 timmar sedan, LN21 sa:

 

Ändrat av runstenen
Fel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, LN21 sa:

Förstår inte riktigt vad du menar, osmosvatten har du när du saltar upp vattnet (vid vattenbyte). Samt vid påfyllning av avdunstat vatten.

 

Menar du det jag skrev ?

Med osmosvatten så kan du kontrollera ca mg kh mkt bättre då dessa ämnen och annat är nära noll efter osmosfiltret (förhoppningsvis) 

Detta tillför du genom saltet och får på så sätt kontroll. Salterna är ju oftast rätt exakta i sina angivna värden dessutom. Så egentligen är det saltet som styr värdena och inte vattnet. Med kranvatten blir det en kombo av vattnets och saltets tillsatser. Och då ofta för mycket av det goda/onda. 

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite nyfiken på vilka ämnen det är som anrikas i akvariet vid användning av kranvatten. Att problemet finns när det gäller ämnen från tillsatser har jag läst om tidigare, men jag har nog aldrig sett den varningen åtföljd av fakta för just kranvatten. Jag köper delvis Jonas argument om att du har mer kontroll över vattenvärden om du kör osmos, men å andra sidan så är det knappast exakt samma värden från salt till salt eller till och med från batch till batch av samma salt. 

Så alla ni som påstår att ämnen anrikas nu är det upp till bevis ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 28 mars 2016 at 14:07, Emil L sa:

 

Tack för att du tar dig tid, uppskattas!
Är medveten om att uppfattas som vrång nybörjare nu. Jag argumenterar inte för saken skull och tvivlar inte en sekund på att ni erfarna vet mer än mig, därav mina frågor. Rådet om osmos ser jag överallt i Sverige och internationellt men inte mer än att det "tar bort skadliga ämnen". Samtidigt doseras utan problem allt möjligt från väteperoxid, mediciner, lantanklorid, vitlök, ättika, vodka, bakterier i tillsatser mm. som i mina öron heller inte låter särskilt nyttiga. Att de som har lång erfarenhet säger så är en sak men ger inget kunskapsmässigt. Jag vet tex redan varför jag använder skummare men jag köper å andra sidan inte en luftrenare till sovrummet utan att veta vilken nytta jag har av den.

 

1) Anledningen att jag vill veta varför jag ska ha en osmos har inget att göra med djurens välmående. Självklart ska det vara prio ett vilket djur man än har. Men ska man dra det så långt så tycker jag att djur i akvarium inte är djurens bästa öht och blir snabbt mer komplext än osmosens vara eller icke vara. 


2) Detta är intressant och berör det jag tyvärr verkar vara ensam om att vilja veta. Vilken typ av joner eller ämnen kommer att ansamlas och vad gör de för skada? Stig nämnde att tex. att klor är skadligt. Dunstar inte det relativt snabbt?

 

3) Okej, med en smart installation bör man nog kunna komma undan ganska underhållsfritt ändå..

 

4)  Är precis detta jag är intresserad av=)

 

5) Har inget alls med snålhet att göra. Det är mycket små summor i sammanhanget. Som jag skrivit tidigare. Jag vill lära mig och veta varför jag gör saker. 

För att vara lite mer konkret.:


Kranvattnet här har bla. följande värden:

Alkalinitet 180 mg HCO3/l
Ammonium < 0,010 mg/l
Fluorid 0,42 mg/l 
Fosfat (PO4) 0,028 mg/l 
Järn (Fe) <0,020 mg/l 
Kalcium (Ca) 55 mg/l
Klor: 0,1 mg/l
Klorid 27 mg/l
Koppar (Cu) <0,02 mg/l 
Magnesium (Mg) 3,9 mg/l 
Mangan (Mn) <0,010 mg/l 
Natrium (Na) 23 mg/l 100
Nitrat (NO3) 1,3 mg/l 
Nitrit (NO2) < 0,0070 mg/l 
pH 8 
Sulfat 18 mg/l
Totalhårdhet (°dH) 8,6 °dH 

 

(Förstår att den kan vara andra ämnen som är mer relevanta) men är det något av dessa som uppenbart kommer att påverka akvariet negativt eller som kommer att "byggas upp" över tid? Om ja, så är jag intresserad av att veta på vilket sätt? 

 Eftersom ett vatten blandat med osmosvatten och ett rätt sammansatt salt, från början får rätt värden på de allra flesta elementen, kommer varje ytterligare tillskott från ett icke renat kranvatten, oavsett hur mycket orent vattnet är, medföra en oönskad avvikelse ifrån det önskvärda "natural sea water." Det är alltså relativt ointressant hur ett icke renat kranvatten ser ut, eftersom alla värden över "0" innebär en försämring av slutprodukten. Vissa försämringar är mindre allvarliga än andra, men oavsett graden samt allvarligheten av föroreningen från kranvattnet, så får du alltid en förflyttning av vattnets sammansättning bort från de rätta värdena, nsw. Därför anser jag man alltid använda osmos. Saltvattnet för vattendjur är som luften o atmosfären för landlevande organismer. Inte skulle du drömma om att medvetet förorena luften för de djur/människor som skall leva av denna?. Du vill att vattnet skall vara så likt nsw som möjligt. Då finns bara ett sätt: man köper ett salt som är av erkänt  hög kvalité dvs värden på de flesta element så likt nsw som möjligt, och blandar detta med H2O, dvs inga ytterligare tillsatser tillförs.

 

Sen din kommentar om medvetna tillsatser: Där har du rätt, det tillsätts alldeles för mkt..och därmed skevar man iväg ifrån det önskvärda NSW-vattnet...Det finns otaliga icp-oes-analyser som vittnar om detta..men det är ett aktivt val trots allt som du kan styra över.

 

Verkar lite som du ställer du en fråga fast du redan innan bestämt dig?

Har inget mer att säga, gör nu som du vill...men jag tror du kommer få problem om du kör med kranvatten..det är mina sista ord, med risk att låta lite dramatisk;-). Skall väl sägas att det beror på din egen definition på problem samt nivå på de koraller du vill hålla. Det finns ju djur som tål sämre vatten som inte uppvisar ohälsa i första taget. Men egentligen oavsett djurens känslighet och/eller din kräsenhet/definition, på ett lyckat akvarium, bör man sträva efter att likna förhållandena i naturen därifrån djuren kommer och har levt i miljontals år, med utomordentligt små variationer av vatteninnehållet.

 

Önskar dig oavsett lycka till, och givetvis är det bra att du är analytisk och funderar och inte bara köper allt rakt av:)

 

Mvh

Jonas Roman

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormet tror ja det var som sa det fina

The proof is in the pudding

Har kanske ingen pudding men en paj är det iallafall :) 

 

Här är mitt kar, kanske inte knöfullt än men det kommer.

Kolla Jonas tråd så ser Ni hur hans kar ser ut.

 

 

_DSC0005 (2).JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En aspekt som jag inte sett diskuterats är "Vad ska du ha i karet?".

 

Är det endast mycket tåliga djur, tex odlade clowner, rhodactis etc är det nog inte så viktigt med osmos, beroende på vart man bor och vilket vatten som kommer ur kranen. 

 

Är ens fokus att hålla en massa Acropora är osmos en nödvändighet. Det går inte att lyckas utan. Ok, man ska aldrig säga aldrig och jag ska inte vara tvärsäker, men sannolikheten blir försvinnande liten. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, ormet sa:

En aspekt som jag inte sett diskuterats är "Vad ska du ha i karet?".

 

Är det endast mycket tåliga djur, tex odlade clowner, rhodactis etc är det nog inte så viktigt med osmos, beroende på vart man bor och vilket vatten som kommer ur kranen. 

 

Är ens fokus att hålla en massa Acropora är osmos en nödvändighet. Det går inte att lyckas utan. Ok, man ska aldrig säga aldrig och jag ska inte vara tvärsäker, men sannolikheten blir försvinnande liten. 

Den som lever får se :) Och eftersom jag levt så länge så har jag faktiskt redan sett detta :) Men det kanske kan upprepas med tiden.

Citat

Jonas Roman skrev: Då finns bara ett sätt: man köper ett salt som är av erkänt  hög kvalité dvs värden på de flesta element så likt nsw som möjlig

Har du ändrat inställning Jonas? Saltet som är mest likt NSW är ju Aqua Forrest enligt den polska undersökningen av olika salt :) Du behöver inte svara Jonas - kunde inte bara låta bli :)

Men för att fortsätta att vara tjatig - vill gärna veta vilka ämnen som ackumuleras vid normala vattenbyten om man använder kranvatten och hur?

MVH Lasse

 

Ps - kanske inte spot on men en intressant disk. under uppsegling http://www.reef2reef.com/threads/when-science-got-it-wrong.241928/

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar går på kranvatten, aldrig kommit till skott med osmos, får väl se var ni landar med detta till slut;-) Visst har jag tappat en och annan acro genom åren men jag har 2 sorter som gått där i i 3 år och lever än. Extremt ovanligt att något dör, om det ALDRIG dör något om jag kör med osmos istället så byter jag.. Och de gånger det dött något, var det för att jag inte körde med osmos... omöjligt att svara på för det kan ju bero på så mycket annat, men mitt kar har sett i princip likadant ut i flera år, bara bytt ut lite koraller och som sagt det har hänt att det dött något men mycket sällan det händer. (det här är i Linköping) vissa andra orter kanske det är mer befogat med osmos såklart, men jag har ännu inte använd detta.

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ju räkna massa kul på det här med ackumulerande ämnen från kranvattnet. Min åsikt är att det nog inte är några bekymmer alls egentligen för nästan alla att blanda bytesvattnet med kranvatten.

 

Men, har man något i kranen som inte är vettigt i för stora mängder så är det absolut vettigt att ersätta avdunstat vatten med osmos vatten. Om man gör vattenbytena med kranvatten och det inte blir kasst av de kommer det troligtvis aldrig bli kasst av det i framtiden heller om man inte ersätter avdunstat vatten med mer kranvatten, då kan det bli mer spännande.

 

Detta är också beroende på hur noggrann man är med att byta vatten och vilken frekvens man byter det i. Jag lekte lite i excel med detta och skapa några olika exempel frekvenser. Om man byter ganska ofta så ser ni att värdet stabiliserar sig efter tag och håller sig ganska lågt. Men om man är dålig på att byta vatten så ser ni i den kolumen att det springer iväg ganska kraftigt. Då får man göra några stora byten för att komma ikapp sedan...

 

Så vill man begränsa sitt osmos användande så är det absolut bäst att använda den till påfyllnad av vatten snarare än vattenbytena. Det värdet håller sig ju teoretiskt knäppkonstant.

Diagram.png

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonkul graf.

Man ser hur dåligt 10% Iga vattenbyte är på att hålla emot/få bort tråkigheter ur vattensystemet.

Bra fundering det där om att om man tycker att osmos är ett bök så kan man göra ( ja om man vet att man just vid det tillfället har ett kanonvatten i kranen) ett vattenbyte med kranvatten. Om man har ett salt som är anpassatt till kranvatten dvs.

 

Det ja gör, förutom kör med osmosvatten är att ständigt tänka på att bekämpa avdunstning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
On 2016-03-29 at 7:34 PM, ormet said:

Är ens fokus att hålla en massa Acropora är osmos en nödvändighet. Det går inte att lyckas utan. Ok, man ska aldrig säga aldrig och jag ska inte vara tvärsäker, men sannolikheten blir försvinnande liten. 

Till mitt akvarium på 90-talet använde jag Göteborgs kommunala kranvatten utan osmos, och bytte bara 10% av vattnet sammanlagt  under de fem år akvariet var igång. De sista två åren hade jag en Acropora-koloni med väldigt god tillväxt, säkert ingen känslig art men ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kostnaden av en osmos är verkligen en droppe i havet jämfört med vad belysning, koraller och övriga djur kostar. Kolla ebay, finns för knappa 500 hundringen exakt samma som säljs i Sverige rebranded. Jag plockar fram min var tredje vecka och kör så det räcker både till veckovisa vattenbyten och avdunstning. Behöver ju inte vara framme mer än nödvändigt om du stör dig på utseendet. Finns alldeles tillräckligt med större och mindre problem i denna hobbyn, så kan man eliminera något med RO vatten så är det gott nog.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...