Gå till innehåll

Tankar kring acroporaätande plattmask-situation


Rekommenderade inlägg

Låt mig få lufta en liten angelägenhet, och därefter få ta del av era tankar kring detta.
Jag har, som nog dom flesta, acroporaätande plattmask på nån enstaka koloni nån gång då o då. Jag tror det är vanligt att man har det, och det är naturligtvis helt uteslutet att doppa varenda korall i ett sådant kar jag har som är mer korall än vatten;_).....En koloni, som var en liten flagg, doppade jag i vintras men kastade den ändå sen. Doppets syfte var den gången mer diagnostiskt. Sen dess har jag inte sett det på mer än en rätt stor acropora, dvs helt omöjlig att lossa. Den kommer nog med tiden inte klara sig men får nog bara vänta ut den o sen rensa ner den när den är död. Just nu skulle det innebära om jag tog ut den att 20% av revet revs ner, vilket jag inte vill. Idag såg jag ytterligare tecken på en mindre tricolor, och eftersom den var lätt att lossa, lyften jag upp den o doppade den precis, och har återplacerat den nu. Inga fler koraller än dessa två ser angripna ut. Jag har två fiskar som äter plattmask dessutom.
Jag ser inte att jag har så mkt val annat än att fortsätta så här, dvs som default inte göra någonting, och/när/om jag ser en koloni som hyffsat enkelt går att lyfta upp (dvs fraggar, samt lite större än så) så doppar jag den. Hur hade ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns sätt att leva med AEFW. Att regelbundet blåsa korallerna med en sås-spruta och hoppas fiskarna äter upp de omringflygande maskarna är ett bra sätt att hålla nere antalet. Men det kommer inte göra dig fri från dem.

 

När deras favorit-acropora är slut kommer de migrera till nästa om de nu inte redan finns på alla koraller. Det är svårt att veta utan att ta upp och doppa dem individuellt.

 

Hade du inte kört DSB skulle jag rekommenderat att köra Levamisole-dosering i karet. Det är mycket effektivt även om det inte löste problemet för mig sist. Andra har dock rapporterat att deras kurer gjort dem fria från AEFW.

 

Jag som har haft ett par utbrott vet inte riktigt vad jag skulle göra i din situation. Jag har alltid haft relativt unga rev med mindre koraller och det har varit förhållandevis enkelt att se det hela som en möjlighet att skejpa om och karantänföra korallerna. Det är dock väldigt mycket jobb bara det, att göra det i ett moget och uppvuxet rev kan jag inte ens föreställa mig hur jobbigt det är.

 

Såhär skulle jag tackla det, i prioriteringsordning:

 

1) Förbereda karet för Levamisole-kur. Bort med DSB & eventuell kolkälla. Börja dosera enligt http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2412052

 

2) Lev med det och manuellt ta bort dem så gott det går med sås-spruta (Turkey baster)

 

3) Riv revet och börja om, karantänför alla Acropora innan de hamnar i karet i fortsättningen.

 

Hursom önskar jag dig lycka till. AEFW är min största mardröm.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har en del AEFW i våra stora akvarier. Första utbrottet för säkert över fem år sedan och sedan har det varit perioder med "blomningar" då vi förlorat en del Acropora. Självklart är det brist på tid och karantän(och såklart slarv) som gjort att vi spridit det till våra olika kar. 

 

Vi har doppat så mycket vi kunnat i omgångar(även en del sten med koraller på). Det ger ju en snabb effekt i antalet vuxna AEFW. Tyvärr finns äggen kvar och vad jag vet så finns det inga akvariedjur som äter dessa. Det går att skrapa bort eller limma över med plastlim men det tar en del tid och det är nästan omöjligt att få bort alla ägg. 

 

Sedan har vi skaffat en del olika gyltor som kan äta plattmask, tex Anampses lineatus, Macropharyngodon sp, Pseudocheilinus hexataenia, och dessa tror jag håller nere antalet adulta plattmaskar. 

 

Vi har även spolat på korallerna med både sötvatten och saltvatten för att få de vuxna att släppa taget och bli uppätna av fisk(Ormets alternativ 2). Läst om många som lever med AEFW och spolar korallerna med jämna mellanrum och tycker det är den bästa lösningen. När vi spolade med sötvatten dog delar av vissa koraller, så detta är inget jag rekommenderar. Att spola av dom med akvarievatten då och då tycker jag är värt att testa. 

 

Gör du fraggar av de drabbade kolonierna så är det ett bra läge att doppa dom och försäkra sig om att det inte följer med några ägg. Ställer du fraggen i en annan del av akvariet än den drabbade moderkolonin så kan de klara sig utan att drabbas. Tycker det verkar som de inte sprider sig så mycket eller fort i ett akvarium. 

 

Några tankar från mig. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Vi har en del AEFW i våra stora akvarier. Första utbrottet för säkert över fem år sedan och sedan har det varit perioder med "blomningar" då vi förlorat en del Acropora. Självklart är det brist på tid och karantän(och såklart slarv) som gjort att vi spridit det till våra olika kar. 

 

Vi har doppat så mycket vi kunnat i omgångar(även en del sten med koraller på). Det ger ju en snabb effekt i antalet vuxna AEFW. Tyvärr finns äggen kvar och vad jag vet så finns det inga akvariedjur som äter dessa. Det går att skrapa bort eller limma över med plastlim men det tar en del tid och det är nästan omöjligt att få bort alla ägg. 

 

Sedan har vi skaffat en del olika gyltor som kan äta plattmask, tex Anampses lineatus, Macropharyngodon sp, Pseudocheilinus hexataenia, och dessa tror jag håller nere antalet adulta plattmaskar. 

 

Vi har även spolat på korallerna med både sötvatten och saltvatten för att få de vuxna att släppa taget och bli uppätna av fisk(Ormets alternativ 2). Läst om många som lever med AEFW och spolar korallerna med jämna mellanrum och tycker det är den bästa lösningen. När vi spolade med sötvatten dog delar av vissa koraller, så detta är inget jag rekommenderar. Att spola av dom med akvarievatten då och då tycker jag är värt att testa. 

 

Gör du fraggar av de drabbade kolonierna så är det ett bra läge att doppa dom och försäkra sig om att det inte följer med några ägg. Ställer du fraggen i en annan del av akvariet än den drabbade moderkolonin så kan de klara sig utan att drabbas. Tycker det verkar som de inte sprider sig så mycket eller fort i ett akvarium. 

 

Några tankar från mig. 

 

/ David 

tack David för kunniga tankar baserat på erfarenhet. Jag börjar få känslan av att man kan aldrig bli av med detta utan alla akvarium har det mer eller mindre, och man får hantera det på dessa sätt ni beskrivit samt ej göra för drastiska åtgärder eftersom det ändå kommer finnas kvar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hållit mitt fraggkar som en karantän för nya acron och det har lönat sig, har haft mask nu ett antal vändor i fraggburken men huvudkaret har klarat sig.

(Dedär får jag nog ångra att jag skrev)...

 

Min erfarenhet är att det hela med mask kan bete sig lite olika men om det är miljö eller skillnad på maskarna man får in är jag inte helt säker på.

Jag har haft en väldigt liten variant som är den man rätt ofta ser att folk visar bilder på i samband med döende kolonier men jag har även haft  en större sort som gjort mindre åverkan.

Den större har jag kunnat hitta mängder av på koraller med bra PE och inga störrre skador, nästan som om dom käkar slemmet mer än vävnaden.

Med dom små aggressiva maskarna så har jag haft mer lycka med att slänga kolonierna är försöka rädda dom, med dom större har doppningen räckt bara jag gjort det några vändor.

 

Det som vart nyckeln i min behandling har varit att göra sig av med baser som äggen kan gömmas på, sen har jag bara doppat korallerna tills jag varti nöjd med  att dom inte har några maskar längre. Detta kan ta ett par månader ibland beroende på hur mycket tid jag har och hur nogrant jag sköter intervallerna.

För ett stort kar med stora kolonier så ser jag få bra lösningar som inte blir omfattande och jobbiga utöver Levamisole(som jag inte provat själv).

Jag hävdar dock att man kan ha ett kar utan AEFW men det kräver en del förebyggande arbete.

 

//NiXoN

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Perk sa:

Hur lång tid tid tar det mellan ägg och larv? Dvs hur lång karantän behövs?

Enligt Dr. Rawlinson tar det 3 veckor. De börjar dock lägga nya ägg ganska fort Men veckovisa dopp i 5-6 veckor är teoretiskt tillräckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...