Gå till innehåll

Kostnad


dragan

Rekommenderade inlägg

Hej .Undrar vad ä rdet som kostar att ha saltvattens akvarium ?

Är det inköp eller att driva karet?

Varför jag undrar är det så att tänkte uppgradera till nått större akvarium ,valet är mellan red sea reefer 250l och red sea reefer 350l. mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inköp av utrustningen som kostar. Ska du köpa nytt så går väl ett 250 på ca 23-25000 och ett 350 på några tusen till. Allt beroende på vilka tillbehör du väljer.

Att driva ett kar är rätt billigt, några hundringar/månad eller så för salt, vatten, ström och eventuella tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan komma ganska billigt undan om man köper vad man behöver begagnat, t.ex. här på svg:s "Säljes"-forum. Tyvärr är ju det mesta ganska dyrt (eller iaf att det blir en hel del antal kronor) att köpa nytt inom saltvatten, och har oerhört dåligt andrahandsvärde - så då kan man köpa det begagnat till ett riktigt bra pris istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MickeP har rätt.

 

Sen är frågan hur pass kvalitetsmedveten och kräsen man är. Jag personligen har väldigt svårt för pumpar som låter. En pump kan tyckas vara tyst när man hör den hemma hos någon men när man sitter där i soffan och irriterar sig över pumpar som viner eller burrar är det inte kul. Det finns några billigare kinapumpar som är hyfsat tysta. Lägg märke till att det är stor skillnad på hyfsat tysta och riktigt tysta pumpar. Riktigt tysta pumpar är dyra men är för min del värda sitt pris. Om man inte är känslig och inte har akvariet vid soffan eller i sovrummet klarar man sig med enklare pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet är det oftast billigare att gå på det lite dyrare segmentet när det gäller utrustning. Om man nu ska köpa nytt alltså. Köper man budgetgrejer kommer man ha bytt ut dem inom några år, och då köpt dubbla uppsättningar av saker. Det stämmer ju inte med allt så klart, men generellt sett. 100 spänn liter i uppstartkostnad verkar stämma kusligt bra. Jag fnös åt det i början men man har ju helt klart kommit upp i de summorna. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...