Gå till innehåll

54 liters budget


Pontus Enbom

Rekommenderade inlägg

Jo vi får göra de. Hade tänkt att göra den lite mer organiserad och lite större nästa gång så kanske man kan förhandla ner frakteneller priser. Om man kommer upp i stora summer pengar det vill säga.

Du får lägga upp bilder sen när lampan är upp and running.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller skummare så är skummet ett problem med små skummare. Tanken är ju att skummet skall sjunka ihop och bli gegga i botten av skummarkoppen.

För att detta skall fungera bra behöver skummarkoppen vara någonstans nära 12 cm diameter. Det är därför de gamla skummarna från Tunze ser ut att ha så löjligt stora koppar.

Jag har kört en Tunze 9004 i drygt ett år i en 125 liters kub och skummarkoppen (8 x 8 cm) flödade över med skum så fort den var knappt tredjedel full. 

Men nytta gjorde den ändå. Luftade ur vattnet utan att det blev en massa saltstänk runt om karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är de jag är rädd för, att den ska vara oeffektiv och bara vara slöseri med pengar. Kör nu med ett mini innerfilter som jag kör filtrerad i. Det ändå som är med den är att manuset komma ihåg att byta ofta. Jag har dessutom mycket bra ytcirkulation då jag har riktat punkarna mot ytan för att få ett lite mildare flöde för sps:erna.

Nu när jag är i Stockholm så ska jag passa på att köpa gfo och köra det i filtret för att få med fosfaten lite. Den låg på 0.06 nu efter två 50% vb.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan hjälpa. Allt är väldigt ihop draget även fast alla värden är ok. Ska göra ett 25% vb nu. Har haft i Dino x för två dagar sedan men det var så redan innan. Vet inte hur det har sett ut i helgen då jag har varit borta.

Värdena är

KH 9.3

Ca 410

Mg 1290

No3 0 (enligt salifert)

Fosfat 0.037

Salinitet 1.025

Funderar om det kan vara att lampan eller pumparna är för kraftiga för knapparna har varit lite smått ihopdragna tidigare.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att jag har kommit fram till orsaken för koralldöden och algerna.

Tror att chalisen och wellsin dig pga för starkt vattenflöden och ljuschock. Jag har försökt tänka ut något sätt att fixa detta men jag finner ingen praktisk lösning och har därför bestämt mig för att köra sps istället. Har därför köpt mig en doserpump för att hålla allt stabilt. Dock så är resterande koraller fortfarande sura men på bättringsvägen efter några vattenbyten för att få bort en hel del gunk (är ganska säker på att det är den vetenskapliga beteckningen) ur vattnet.

Detta leder oss till orsaken att jag har haft alger. När jag cyklade akvariet så hade jag i en för stor räka och nitraten var sky hög. Vi snackar omätbara värden av nitrat. Detta ledde till alger som sedan har dött i omgångar när näringsvärderna har blivit för låga som sedan har släppt ut sliten igen i vattnet och så har det börjat om. Därför har jag nu tagit ut en av stenarna och skrubbat bort alla alger samt kört gfo. Om denna teori stämmer återstår att se men det är den enda förklaring jag kan komma på då jag matar oerhört lite (sammanlagt 1/6 mysiskub) kunde hela tiden.

Jag har också lånat en skummare för att se om det hjälper nå.

Visst var det microbubblor som var den senaste trenden... .

df0568d4e0f8133d0643b6d5d315e572.jpg Man kan se nu när karet är fult i bubblor att jag har väldigt bra vattenflöden. Ska försöka få med det på film men nu vill inte tapatalk.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite mobilbilder. Har köpt 4 st flaggar av snygga acrosar av Matthias_H och så var jag ner till Umeå och besökte Jörgen på aquawarehouse och där blev det en en tri color acro, en okänd acro, en pocilopora och cyphasteran på sista bilden.

Måste bara säga att lightroom är sjukt användbart när man tar bilder med mobilkamera

Före 0f5ef69d308c5685f899bc7612ddbbaf.jpgEfteraa5eafd8115900154a232f99801fa8d9.jpg

4eb9127ddaf70747666aa9574698911f.jpg

Vet inte hur det ser ut på datorn men på min telefon ser det mycket närmare verkligheten än utan redigering. Ska låna en lite bättre kamera för att få lite bilder.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Liten uppdatering. Har haft lite tråkigheter och en riktigt bra sak.

Jag börjar väll med det bra och det är att jag äntligen har fått min trimma rubromaculatus. En liten jäkel men satan vad snygg den är. 0ef1cce0045865f1c9520d7cfbaf14ad.jpg Gillar verkligen dom riktigt små gobysarna så som släktens Trimma och Eviota. Synd att dom inte får mer uppmärksamhet. Är riktigt fina fiskar som passar i små akvarium och dom räknas som lätta fiskar. Perfekta för nybörjare

Nu över till det tråkiga. Jag har haft ganska svajiga värden den senaste tiden så mina acrosar har har mått ganska dåligt och sen så flippar aton och överfyller akvariet och det tog kål på alla förutom en acro. Det blev att springa hem från jobbet när sambon ringer och snabbt byta vatten för att få upp salthalten sen så fick sambon flyta över allt till en blastback så att hon kunde torka under bänken. Som tur är blev det inga vattenskador och en ny sensorn till aton är på väg.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu ska karet läggas ned. Efter att ha kämpat mot dino och cyano i 2 månader så kom spiken i kistan idag, bakteriblomning. Allt levande fick Mega här på guiden ta.

Just nu finns det inte tid, ork eller pengar för att ha salt så jag har bestämt mig för att bara hålla på med söt. Men jag kommer att starta nytt nån gång i framtiden. Tills dess kommer jag hänga här och längta till den dagen jag kan ha lika snygga kar som er :)

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt!

 

Jag tycker det känns som att du ändrat mycket väldigt ofta och satsat på lite fel saker. Du har haft en komplex uppsättning av skötselanvisningar. Vattenpåfyllning, grova pumpar, doserpump. Det är även lurigt att cykla akvariet med död räka. Det är svårt att uppskatta hur mycket den påverkar.

 

Jag skulle helt klart rekommendera att ha levande sten istället för död sten. Den ger så mycket snålskjuts till början man kan ha nytta av. Det kan även vara svårt att avgöra i början om den döda stenen är ordentligt ren eller inte.

 

Det är som sagt tråkigt dock att ditt första kar blev en krasch som fick dig att lägga av. Försök tänka tillbaka lite senare och fundera över vad du tyckte fungera dåligt samt utveckla det som fungera bra. Så kan du göra en återkomst igen förhoppningsvis :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Tjenare tjenare! Jag är tillbaka (typ)!

Efter bakteriblomningen har karet karet stått utan nå lampor på och jag har bara gjort nå sporadiska vattenbyten då och då. Men jag har hunnit tänka en del och det jag har kommit fram till är att jag slopar både aton och fisk. Sen har jag även i veckan köpt en jecod rw 4 för att ge mindre flöde och mer flexibilitet.

Ett av dom största problemen jag hade var att alla värden svängde för fort vilket gjorde det gick utför väldigt fort när det väl gjorde det (svängade kH, dino sen cyano och sist bakteriblommning) vilket fick mig att tappa suget helt . Har därför bestämt mig att bara köra lättare koraller som tolererar svängande värden bättre och som inte förbrukar​ ämnen i samma utsträckning. Sen var en av problemen att jag jobbade väldigt oregelbundna tider vilket ledde till att jag såg nästan akvariet tänt vilket ledde till att jag tappade intresset för det nästan helt.

Jag har under min vila gått tillbaka till sött och bara hållt på med saker som jag har tyckt är kul och känner mig nu väldigt motiverad till att göra ett nytt försök. Mer uppdateringar kommer att komma allt efter som det händer grejer.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

En liten uppdatering! Har haft en del trådalger men dom är på väg tror försvinna. Var även på besök triton och fick med mig två nya olika knappar. Annars tuffar det på och saker har börjat växa

Är faktiskt jävligt mycket mer nöjd med det nu än för ett år sedan. Känns som att jag kan njuta av det utan att känna stress och ångest. 7a1ca0d2e65ddc54c3c9b7c239ac183b.jpg7cf21453b059ab436f45eb4cde39461d.jpge92e2cb6665cfa345a22491c61459eb5.jpg575754e7bd36eb375cad046e54b3ac64.jpg

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...