Gå till innehåll

Hur mycket alger blir det av en viss mängd näringsämnen?


Perk

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på om det går att räkna ut hur mycket chaeto jag måste skörda för att sänka fosfat från 0,25 till 0 i en given vattenvolym tex 100 liter.

Om nitrat ligger lågt 0,2 måste jag då "buffra" upp nitrat till något balansvärde för att få mer fart på algtillväxten?

Gör även antagandet att inga nya näringsämnen tillförs utifrån under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

obs: Jag räknade fel!! på typ ett antal nollor...:uncomfortableness:

Räknat igen o rätt(hoppas jag): 

svar: 10 gram torrvikt av en makroalg, dvs 100 gram våtvikt(varierar lite men ett genomsnitt) sänker fosfat från 0.25ppm till 0 ppm i 100 liter vatten.

Så här räknade jag:

0.25mg/l fosfat ggr 100 liter=25 mg fosfat som skall tas bort

25mg fosfat/molvikt för fosfat: 0.025/95=0.00026 mol

0.00026 mol ggr molvikt för fosfor: 0.00026x31=0.00816 gram fosfor

makroalger innehåller cirka 0.08%fosfor av sin torrvikt, så:0.00816/0.0008=10 gram alger i torrvikt

tänk på att kvoten N/P är betydligt högre för alger än bakterier, där alltså N/P ligger snarare runt 70/1.

Dvs ungefär 0.57 gram Kväve, N tas bort av dessa 10 gram alger

0.57 gram N är 0.57/14=0.04 mol Kväve

0.04 mol nitrat väger: 0.04x62g= 2.5 gram Nitrat

Så på dessa 100 liter sänker vi nitrat med samma mängd skördade alger(10 gram) : 25 ppm nitrat

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att spinna lite vidare på detta så stämmer detta bra med mina tidigare beräkningar hur mkt N o P jag exporterar med mitt refugium. Jag skördar cirka 100 gram alger i veckan(våtvikt)...det ger alltså på mina 700 liter en sänkning/export med per vecka:

fosfat: export med 0.04 ppm fosfat  per vecka 

nitrat: export med 3.6 ppm nitrat per vecka

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra svar även om jag blev lite chockad av mängden i det första svaret :-).

Jag mätte häromdagen och då hade nitrat sjunkit till omätbart med salifert. Ska jag då dosera nitrat på något sätt för att få ned fosfat eller bättre att köra med fosfat-remover?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Perk sa:

Tack för bra svar även om jag blev lite chockad av mängden i det första svaret :-).

Jag mätte häromdagen och då hade nitrat sjunkit till omätbart med salifert. Ska jag då dosera nitrat på något sätt för att få ned fosfat eller bättre att köra med fosfat-remover?

ingetdetar är väl fel, men jag hade inte doserat nitrat utan kört med remover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt hur ni tänker. I stället för att lägga i kaliumnitrat så att koraller, alger och bakterier kan ta upp fosfat på biologisk väg (det går åt mycket kväve till makroalger som Jonas har visat) tillför ni något annat som ingen har kontroll på. Ni tillför aluminium om ni använder den typen eller järn plus orenheter om ni använder järnbaserade GFO. Barium som är vanligt vid tester kommer troligtvis därifrån.  Både kalium och nitrat ingår i det biologiska kretsloppet medans varken aluminium eller barium gör det mer än på en ytterst liten spårämnesnivå. Skall ni satsa på ett refugium för att stabilisera pH och annat samt ha det som näringsexport så kan ni ju inte ta bort de ämnen som makroalgerna behöver - då växer det ju inte.

Det är inte obalansen som gör att du inte har tillväxt på makroalgerna utan bristen på kväve är det som begränsar. Du får inte bättre tillväxt om du tar bort fosforn och lägger balansen på en lägre nivå - det kommer att saknas kväve ändå.  

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, jag tänker att jag vill få ner nitrat- och fosfanivåerna. Nu har nitrat skunkit lågt men fosfat är kvar. Men nu har jag den teoretiska förklaringen som även verkar stämma med praktiken. Min första tanke med refugium var att få ned näringsvärden men har nu även insett att det är bra för att hålla pH uppe.

Jag kanske ska prova att hälla i kaliumnitrat istället då för det som du skriver om att fosfat-remover kan tillföra har jag funderat på och det är anledningen till att jag inte satt igång fosfatfiltret än.

Med ditt resonemang så känns det ju bättre att hälla i något naturligare.

Sen förstår jag förstås att algerna inte kan växa utan näring :-) .

Hur mycket ska man dosera och hur ofta?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dosen får du nog räkna ut själv men blandar du 40 gram kalium eller  natriumnitrat till 460 gram vatten så får du en standardlösning där 1 ml per 100 liter vatten höjer ppm med 0,5 (cirka) mg/l. Jag brukar dosera för en höjning på ca 5 ppm. Sedan avvaktar jag

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så du höjer 5 ppm i ett svep?

Är det bättre än att tillföra en mindre mängd "kontinuerligt" med hjälp av en doserpump?

Finns det någon för eller nackdel med att använda kalium- respektive natriumnitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag pytsat i ca 1 ppm per dag i straxt över en vecka. mätte nitrat och nu har det stigit från omätbart med salifert till 5 ppm. Fosfat ligger dock kvar på 0,25 ppm.

Har sett att chaeto har växt mer än tidigare så gissar att det ger rätt effekt.

Vad gör jag nu?

- fortsätter dosera 1 ppm per dag?

- ändra doseringen?

Funderar på att skaffa en starkare lampa till refugiet för att få lite mer drag där. Just nu är det bara en 15 W lysrörslampa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej hur ett högt bariumvärde påverkar något i saltvatten men jag vet att nitratvärden runt 20 - 30 inte är speciellt skadliga. detta gör att jag är mer benägen att bekämpa obalans mellan fosfor och kväve med att höja nitraten snarare än att sänka fosfaten. I Perks fall så finns ett refugium som kan ta upp de balanserade näringsvärdena.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ägnade ett antal timmar åt att leta giftighet för Barium och det enda jag hittade var att värden på ungefär 500 mg/l var giftigt för en del djur. Men de förhöjda värdena i tritontesterna har varit ungefär 50 så jag är inte oroad.

Däremot har jag sett att höga värden (30 mg/l) av nitrat kan döda vissa Acropora medan redan något lägre värden ger ett sprödare korallskelett på dem. Så jag vill inte rekommendera högre värde än 10 mg/l. Går värdet under 1 bleknar lätt Euphyllia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag är rätt säker på utifrån egen empirisk erfarenhet att Stig har rätt att nitrat över 10 ppm, kanske redan över 5 ppm är skadligt för en del koraller. Det har Borneman också visat o skrivit om. Jag ser tydligt hur vissa av mina koraller är inte lika livskraftiga nu med mitt nitrat som ligger o darrar kring 20 ppm. Men det skall ner, som ni vet är min nitratreaktor på G och efter sommaren lovar jag er att jag ligger under 5 ppm igen:-) Mina koraller har alltid sett som bäst ut i ett nitrat mellan 2-5 ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Vi har odlat upp några stora solida kolonier med Acropora sp i akvarier med nitrat över 20, kanske över 30(bara mätt med Salifert). Så det går att få dom att växa och överleva i lite mer nitrat också :) 

 

/ David 

David, jag skrev "en del";-)...dvs vissa tål(det ser ju jag med i mitt kar nu:-)) men utan tvekan så finns vissa som inte tål. Och dessa koraller som klarar ett högt nitrat, hade ju kanske sett ännu finare ut i ett ngt lägre??. Vi har bara egentligen bevisat en sak med våra höga nitratvärden: Att vissa koraller klarar sig trots det höga nitratvärdet, men vissa inte. Det stämmer väl ändå ganska bra med vad de stora säger, såsom Borneman som sagt et al...?...

Jag tycker inte att man bara för att en del koraller klarar högt nitrat, skall slå sig till ro o acceptera för höga nitratvärden för när vi närmar oss 50, o över, då dör dom flesta sps. Och ett av våra problem är att vi vet inte hur nära vi är tex 50 ppm...för vi vet ju hur trubbigt salifert är...skillnaden mellan tex 25, eller 50 är hårfin där beträffande färg....så jag menar att man bör göra nåt när man klättra över 10 ppm...för då vet man att det troligen kommer fortsätta stiga o man vet aldrig var det slutar. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...