Gå till innehåll

Söker större UV-C var finner jag det?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag vet inte vad deltec har för rör men TMC har lågtrycks kvicksilver eller amalgan (T8 rör). Det är de rören man skall ha. Det finns mellantryck (ofta T5 utförande) och högtryck. Högtryck skall man undvika - kan omvandla nitrater till nitrit fotokemiskt. Mellantryck är lite frågsamma om de har samma effekt. Akta dig för rör med ett "brett spektrum" - det är bara en våglängd som är intressant - 253,7 som är intressant. Lågtryck är intressanta eftersom de ofta producerar lite ozon också och med dessa rör och lite väteperoxid kan man tillfälligt öka effekten av dödandet

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Jag vet inte vad deltec har för rör men TMC har lågtrycks kvicksilver eller amalgan (T8 rör). Det är de rören man skall ha. Det finns mellantryck (ofta T5 utförande) och högtryck. Högtryck skall man undvika - kan omvandla nitrater till nitrit fotokemiskt. Mellantryck är lite frågsamma om de har samma effekt. Akta dig för rör med ett "brett spektrum" - det är bara en våglängd som är intressant - 253,7 som är intressant. Lågtryck är intressanta eftersom de ofta producerar lite ozon också och med dessa rör och lite väteperoxid kan man tillfälligt öka effekten av dödandet

 

MVH Lasse

Vad har väteperoxid för uppgift?

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltecs är T5.

Trodde det var bättre. Starkare liksom.

Lasse: Off topic: Hur snabbt kan man räkna med att ammoniak/nitrit bildas i ett akvarium utan inredning (bara akvariet och oskrapade väggar kvar från förra uppsättet) och är det rimligt att tänka att 50% vattenbyte/dag kommer hålla vattenkvaliteten tillräckligt god för att hålla 7-8 fiskar i storleksklass på 6-10 cm?

 

 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att vattnet exponeras för uv-ljuset dubbelt så lång tid måste väl bara vara positivt? en passering tar väl inte allt, beror väl på typ av uv iof men får vara bra kraftigt isf:suspicion:

I akvariet kör jag ett deltec 80w, men till min damm kör jag TMC Pro Pond 2*55w och det är ju 2 rör efter varandra i den enheten.

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exponeringstiden är avgörande - det vill säga hastigheten som vattnet rör sig. Har du rätt hastighet i ditt första rör så är det andra helt overksamt - det dödar något som redan är dött. Parallellkopplar du däremot så får du dubbelt så mycket vatten behandlat per timme. Glöm inte heller att det är ett recirkulerande system - samma bakterie/alg/parasit kommer igen rätt fort. TMC brukar parallell koppla sina rör. Kan du skicka en bild på det seriekopplade

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Exponeringstiden är avgörande - det vill säga hastigheten som vattnet rör sig. Har du rätt hastighet i ditt första rör så är det andra helt overksamt - det dödar något som redan är dött. Parallellkopplar du däremot så får du dubbelt så mycket vatten behandlat per timme. Glöm inte heller att det är ett recirkulerande system - samma bakterie/alg/parasit kommer igen rätt fort. TMC brukar parallell koppla sina rör. Kan du skicka en bild på det seriekopplade

 

MVH Lasse

Så här ser den enheten jag har bla ut: 

 

pro-pond-clarifier.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var seriekopplat - deras större till odlingar är det inte utan består av parallellkoppling. Det har dock de 55 watts T 8:rna som är bra. det märkliga är att de ger maxflödet till 13 000 liter i timmen. Det står att det är avsett för grönt vatten. Alger är mer lättdödade än bakterier och parasiter. det kan förklara det höga flödet de anger. Exempelvis rekommenderar de för ett flöde på 13 000 liter i timmen ett filter med 6 stycken parallellkopplade 55 watts rör (saltvatten) - jag vet för jag har använt med deras proffsgrejer - bland annat använder Göran i Ciklidhuset två sådana anläggningar på 6x 55 watt

I saltvatten så skulle jag max ha ett flöde på ca 4000 l i timmen med en sådan lösning (Pro Pond)

 

@stigigemlaAnger de låg, medel eller högtryck på rören? Är det T 5 så  är det troligtvis inte lågtryck.

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, det flödet är ju inte avsett för ett saltkar men går som du säger köra mindre flöde genom den också. (Tänkte satt den på ett av mina kar om jag slutat med Koi men det är igång fortfarande)

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13000 timliter för 6x55w tycker jag låter rimligt. Jag har någonstans sett en avhandling av hur mycket olika strålningsmängder dödar av olika parasiter. Och där skulle Deltec 39w döda 97 eller om det var 99,7 av de vanliga saltvattensparasiterna vid 2000 timliter. Det bör ha varit på Advanced Aquarist eller i Reekeeping jag hittade artikeln. Den ingick i en serie om sjukdomsbekämpning om jag kommer ihåg rätt. (För alger behövs ungefär 5 gånger lägre dos).

Vid besöket på Danmarks (nya) akvarium verkade det som att de använder ungefär samma dos med enkel huvudräkning. Jag tror inte det vore något större problem för dig att få information via Sjöfartsmuseet från dem. De hade använt en stor byggare av offentliga akvarier för att beräkna och prisberäkna allt inför anbudsförfrågan så det kan ju vara intressant inför ombyggnaden där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade här några resultat på UVC- rör: http://www.light-sources.com/solutions/germicidal-uvc-lamps/uv-germicidal-lamps/low-pressure-mercury-lamps/soft-glass/

Detta verkar vara det som sitter i Deltec 39w:  LTC40T5SE  38% verkningsgrad är väl inte så illa pinkat av ett lysrör. Och lustigt nog samma siffra som jag trodde att jag kanske mindes från artikeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...