Gå till innehåll

Lite frågor :)


Nim

Rekommenderade inlägg

Hej alla! För ett tag sen skrev jag att jag skulle få ta över ett 200liters kar med allt i, Det va 2 koraller i nått stor grön grej och ett gäng knappar. Knapparna är nergrävda i skogen på inrådad av folk i tråden. Karet har varit igång nu lite mer än 2 veckor hos mig och inte märkt nån spik i några värden osv men jag undrar lite när jag kan släppa i nått och vad jag bör satsa på först det är ju fortfarande en del gröna alger gick nästan inte att få bort alla hela karet va ju täckt av dom.

Hur får jag bort dom gröna algerna bäst ? sen har jag bilder på några saker som dykt upp som jag undrar vad det är .. Här är de några gröna pinnar som växt fram och även några röda typ

rör trådliknande under som jag med undrar vad det är.  Och även vad krorallen heter och om den kräver nånting speciellt. Sen nått jag inte blir klok på ska de va vattenbyten eller ska man bara fylla på med vatten ?

IMG_0737[1].JPGIMG_0738[1].JPG

 

Sen undrar jag om det är ok att ha "revet" såhär eller ska jag försökta bygga mer uppåt och ha mer fria ytor neråt ? sen ser ni ju algerna bättre här

IMG_0741[1].JPG

 

IMG_0734[1].JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör skapa utrymmen mellan stenen och glaset för att underlätta rengöring och förbättra vattencirkulationen. Hur du placerar stenarna i övrigt är en smaksak men du bör ha några håligheter och fundera var du vill placera eventuella koraller.

Sötvatten ska tillföras p.g.a avdunstning så inte salthalten höjs. Vattenbyten med saltvatten bör göras en gång/vecka, byt ca 10%.

Den gröna tråden är en macroalg, den röda kan vara en kalkalg.

Algerna brukar ge med sig då karet blir stabilt efter ca5-6 månader, men det kan variera. De kan även återkomma om värdena försämras.

Om ammonium, nitrit och nitratvärdena är låga kan du redan nu tillsätta levande organismer.

Koraller ser ut att vara en skivkorall kanske en discosoma. De är mycket enkla kräver inget speciellt.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket att du gjort klarhet i det mesta. ska absolut bygga om lite då, finns de några sidor liknande zoopet fast för saltvatten så man kan läsa på om olika arter osv eller är det bara böcker som gäller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...