Gå till innehåll

Pulserande Xenia - liten uppgradering


Keller

Rekommenderade inlägg

Mina få koraller började må dåligt i vintras och plötsligt dog en stor mjukkorall. Kanske inte knall och fall men den tynade bort helt på några veckor. Därefter blev min enda SPS, som faktiskt växt en hel del sen jag köpte den, brun och dog. Det gjorde att jag började misstänka att något var fel. Jag har varit dålig på att kolla vattenvärden och vattenbyten sköttes ganska sporadiskt får jag erkänna. Dessa problem gjorde dock att jag fick en nytändning och jag började därför labba med vattentester och olika tillsatser osv så nu mår de kvarvarande korallerna bra igen och vattenvärdena ser bra ut, så när som på lite för högt Nitrat och fosfat. Det kan bero på kranvattnet. Jag har hört att man kan få förhöjda värden av sånt på våren även i vatten som i vanliga fall är högklassigt.  

I samma veva såg jag en tråd om någon jeppe som hade en pulserande Xenia i en liten skål på typ 7 liter eller vad det var. Jädrar vilken snygg korall! En sån måste jag bara ha. Som alla vet är den beryktade Xenian extremt svår att få att trivas så jag hade inget annat val än att börja fundera på en smärre uppgradering. Hehe :tongue:

Jag är utrymmeshandikappad och begränsad till en vägg som är 110 cm, varav lite är en list så akvariet kan inte vara längre än 100 cm. Mitt befintliga Akvastabil 275 Move II var perfekt i det avseendet, men min hemmabyggda rördragning har aldrig blivit tyst och jag har känt att djupet på 50 cm har varit i klenaste laget. 

Så utmaningen har varit att hitta ett bra akvarium som passar alla begränsningar jag har. Jag ville helst också ha något hyfsat färdigt eftersom jag inte litar på mina avrinningskonstruktioner. Får jag till ett tyst akvarium så kommer min lilla söta fru att bli desto mer nöjd och det är värt en hel del. 

Nåväl, jag har börjat med att köpa in lite prylar. 

IMG_1675.JPG

Streamers och en nivåvakt. Jag vet att man ska ha Tunze men det här är ändå en uppgradering för mig som inte haft nån sen tidigare. 

 

Två spännande paket från Drakfisken hämtade jag upp idag. 

IMG_1680.JPG

Det ena paketet kan man gissa vad det innehåller. Jag har ingen doseringspump än men det finns på önskelistan och kommer nog att införskaffas någon gång i framtiden. 

Det andra paketet innehåller nåt som jag kanske borde ha köpt redan från början. Men det har ju gått bra i några år så det har inte känts så. Den här gången ska jag dock göra rätt från början. 

IMG_1684.JPGIMG_1685.JPGIMG_1686.JPG

Vilket monstrum alltså! Hur den ska gömmas undan vet i tusan men köpt är köpt och kommer aldrig igen så jag får hitta på något sätt att blidka min kära fru. 

 

Fortsättning följer. Inget stressande här nu för det kommer ta en del planeringsarbete att utföra flytten. Det nya akvariet måste stå där det befintliga står idag så jag klurar på hur man kan göra detta utan att stressa ihjäl fiskarna. Jag måste t ex hitta lite stora plastbaljor för fisk, sten och vatten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det första problemet har redan uppenbarat sig. Det var inte helt oväntat efter en okulärbesiktning av RO-DI - enheten från Vertex. Installationsmanualen består av ett ihopvikt A4:a och inte till så värst stor hjälp. 

Men men, en "utmaning" som politiker numera börjat benämna totala katastrofer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag bär det av till Triton. Ska köpa salt och kolla deras levande sten om jag kan hitta någon spektakulär form som skulle göra sig i nya akvariet. Sen åker jag nog även till Hornbach/K-rauta för att hitta plastbaljor samt någon lämplig del så att jag kan installera min RO-DI. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska ha så det blir problem. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en del meck, huvudkliande, ren dödsångest och en smula uppfinningsrikedom har jag nu fått igång min Vertex Puratek. Första halvtimmens vatten ska man slänga men sen är det bara att köra på. :)

Nu är man inget sugen på att komma igång. Stenen jag köpte på Triton vad nyss inkommen dock så den måste stå ett tag i saltvatten innan jag vågar använda den. 

Kan väl slänga med en teaser... Jag vet i alla fall en som följer den här tråden. Hehe

IMG_1661.JPGIMG_1663.JPG

 

Nähe, nu ska jag åka o köpa pizza. Ungarna fick välja krubb idag och det är inte ofta de väljer pappas delikata skapelser noterar jag. 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, det är en sån pall man vill ha. De skickade akvariet redan stående på bänken som var färdigbyggd. Ganska snyggt faktiskt men vi fick ju lyfta isär grejerna för att få in det. 

:)

Notera en av våra Maine Coons som också är nyfiken på pallen. Ganska stor för att vara kattunge, eller ja, ungkatt i alla fall. =)

Ändrat av Keller
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, jag har spenderat nåt halvår på att fundera på vad det skulle bli.

Varför inte köpa Red Sea Reefer som alla andra frågar sig en hel hög? De är antagligen bland de snyggaste "färdiga" akvarium som finns, med rejäl sump och vettiga lösningar. 

Ja, så är det ju. Men så är det ju problemet med mitt begränsade utrymme som jag ändå vill maxa. Reefer har inget akvarium på 100 cm. De har ett på 90 cm och sen är det väl 120 så det skulle inte bli optimalt. Ett annat problem är djupet. Deras XL eller vad de heter ska vara 57 cm men jag hittade ett annat alternativ som nog passar mig bäst. En del kanske rynkar på näsan men jag har inga dåliga erfarenheter av tillverkaren. 

IMG_1667.JPG

Tillåt mig presentera Aqua Medic Xenia 100. 

IMG_1668.JPG

De listiga Tyskarna har kommit på att många färdiga lösningar är för smala. Xenia är 65 cm djupt, vilket faktiskt gör en hel del skillnad. Måtten är alltså 100x65x55 där 55 är höjden. Verklig vattennivå hamnar dock på 50 cm så volymen i visningskaret är 325 liter. Passar mig perfekt. Jag kunde förstås ha större vattenvolym om jag byggde ett eget med 70 höjd och 80 djup t ex men jag känner inte det behovet. Då hade jag även behövt byta ut ljusrampen och om jag ska vara ärlig så är jag ingen ekonomisk gigant direkt. Jag skulle inte haft råd helt enkelt. 

Hur som helst. Framrutan är i low iron glass vilket jag gissar är något som liknar optiwhite. Det syns i alla fall skillnad mellan sidorutorna och framrutan. 

Bänken levererades färdigbyggd och är hur snygg som helst. Ni skulle se fogarna. Jag ska ta kort på det och lägga in sen. Rördragningen verkar vara ganska bra. Det har iaf potential att bli tyst. Sumpen är kanske i minsta laget men så blir det när man har en mellanvägg i skåpet. 

IMG_1672.JPG

IMG_1673.JPG

Jag ber om ursäkt för bossingarna i bilden. Tyskarna har tänkt på allt. De har märkt upp varje påse med vart det ska vara. O kolla här:

IMG_1676.JPG

Slangklämma inkluderat. Snyggt. 

IMG_1674.JPG

Den nya Ocean Runner 3.1 är numera med i paketet. De har precis fixat till det för förut fick man 3.0. Nerd som man är kollade man ju upp det innan. Lite efterblivet är dock att man inte får med skyddet för insuget som är med på bilden. Det visar sig att det är ett tillval. Alla som har fått in nån skum mask eller nåt i returpumpen vet hur jobbigt det är. Jag får nog allt ta o beställa en sån. 

IMG_1664.JPG

Här är sumpen. Man ser inte så mycket men där den blåa svampen sitter kommer vattnet från akvariet ner. Där kan man sätta nån filtersocka gissar jag. Längst till höger ska returpumpen sitta. Får se om jag kan avdela lite av skummardelen för refugium. Jag vill gärna ha ett sånt. 

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det här är akvarium, bänk, sump och returpump mer eller mindre. Men priset är ganska "okej" om nu nåt är det i den här branschen. I alla fall för den kvalitet grejerna har. 

Red Sea Reefer hade blivit någon tusenlapp dyrare men det är inte priset som avgjorde det för mig. Det är djupet. 65 cm djup ger lite bättre möjligheter till en bra scape. Nu biter jag mig själv i tån antagligen när jag postar bilder på hur det blir till slut o folk skriver: okej, skitfult... Eller inte alls. Men men, det är sånt man får ta. :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he ja, men jag kan inte hälla i vatten i det nya akvariet förrän jag har flyttat det gamla. De kan inte vara igång på samma plats samtidigt. =)

Jag beställde från Zoo.se, dvs Zoobutiken i Bromma Blocks. De verkar ta samma priser som de Tyska återförsäljarna men det tillkommer ju frakt förstås. Det gör det ju om man beställer från Tyskland också. De var väldigt duktiga på att svara på frågor och levererade på ca en vecka. Jag är nöjd. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag suttit och kollat igenom rördragningen lite och det ser helt okej ut men det verkar som om några av rören måste limmas. Det är några kopplingar som inte är skruvkopplingar osv. 

Är det sånt där PVC lim som gäller då eller kan man köra med något slags silikon? Det vore kul att limma ihop grejerna så att det går att ta loss i framtiden. Det känns även lite onödigt att köpa en stor burk PVC lim plus rengöringsmedel för tre fogar. 

Foto kommer ikväll. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr - skall du limma så är det PVC lim som gäller. Köp en tub Tangit i någon byggvaruaffär och gör rent med rödsprit

Snyggt - jag var också inne på Xenia när jag funderade på mitt nya kar men valde specialbeställning i stället. Har haft Aqua Medic innan (Percula 120) - mer än nöjd med kvaliteten.

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset. Störigt att behöva köpa nytt tangit o rengöring bara för tre fogar. Men det är som det är. 

Det var en väldig tur att det kliar i fingrarna och jag inte kunde avhålla mig ifrån att öppna förpackningarna med rör och kolla igenom grejerna. Hade jag tömt det gamla akvariet, flyttat dit det nya och börjat bygga ihop, bara för att upptäcka att den "kompletta" rördragningen hade fogar som behöver limmas så hade jag fått panik. Jag har slängt mitt gamla tangit nämligen. Det hade gjort att fiskarna fått spendera lite mer tid i baljan. 

Hur länge behöver tangit härda? Om man nu ska vara positiv så ger det mig lite tid att fylla akvariet med osmosvatten utan att köpa flera regntunnor och göra i ordning vatten i förväg. Jag har redan fixat nästan 200 liter förvisso. 

Jag har fått tips om att spara så mycket gammalt vatten som möjligt men jag tänkte kanske göra en storskalig variant av dropptillvänjning istället. Om man har fiskarna i en balja och tar en hink gammalt vatten och ersätter med nyblandat saltvatten nån gång i timmen eller varannan så borde det ju vara samma princip. Då får jag ur skit ur baljan också om det tar lite tid. Jag tycker att det har potential att funka i alla fall. 

Ja jag tycker att Xenian är jättesnygg men jag fick lite ångest när jag såg ditt custombygge, precis efter att jag lagt beställningen själv. Hehe

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle behållit rätt mycket gammalt vatten - åtminstone 40 - 50%

 

24 timmar är rekommendationen - jag har dock gjort panikfix med bara någon timmes härdning - men är inget jag rekommenderar

 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag och Aqua Medic är lite oense. De säger att inget ska behöva limmas. De har till och med skickat en massa bilder på hur det ska sitta ihop men det förstår jag. Det jag inte förstår är hur vinkeln från returröret ut till "pipen" där vattnet ska strömma ut från returpumpen nere i sumpen ska sitta kvar utan lim. Det är ju tryck i vattnet. Jag tror inte att jag har missat nåt. 

IMG_1696.JPGIMG_1697.JPG

Det är ingen sån där man kan trycka ihop så att det sitter heller. Det är det visst nere på emergency overflow-röret så det håller säkert utan lim. Förhoppningsvis blir det inget vidare tryck i det vattnet och droppar det lite från den om nu den vanliga returen är igensatt så är det okej. Det skulle bara droppa ner i sumpen och då har jag andra problem att ta hand om. 

Så jag kommer att limma den där. Det får härda i 24 timmar eller iaf inte långt ifrån. 

Det får bli följande ordning när det är dags. 

Tömma gamla akvariet med allt vad det innebär. Sten, fisk, sand och vatten alltså. Jag sparar väl så mycket vatten jag kan då. 

Flytta det nya akvariet till den plats det gamla stod på. 

Montera alla rör osv. 

Fylla på med kranvatten för att testköra systemet. Under testkörningen får jag hålla i vinkeln på returen. Jag ska ju bara se att allt lirar. 

Tömma kranvattnet, limma returen och sen börja fylla med osmosvatten. Det kommer ändå ta en stund så det gör inget att returen måste härda. 

Sen är det bara att blanda salt, dra kablar, skruva upp utrustning osv osv. 

En optimist skulle hävda att inget kan gå fel. Hehe

 

IMG_1694.JPG

Här kan man se skarvarna i bänken. 

 

IMG_1693.JPG

Här kokar nya stenen. Jag byter vatten varannan dag. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen har jag småpysslat lite med akvariet i veckan också. Jag kan inte påbörja flytten förrän i helgen eller till kristi flygare eftersom det kommer ta lite tid av konstant pysslande att få ihop allt. Och man jobbar ju om dagarna. 

IMG_1711.JPG

Jag har t ex skruvat upp ett par grendosor. Jag vet att det finns snyggare med individuell avstängning av varje kontakt osv men nu körde jag med dessa. 

Är det någon förresten som vet om det finns något plastclip av något slag som man kan sätta fast en slang på sumpkanten? Jag kommer behöva modifiera min automatiska vattenpåfyllare eftersom den är lite speciell i sin utformning. Det vore även bra för att gömma kablar och sånt. De syns inte lika mycket när de löper längst en kant liksom. 

IMG_1712.JPG

Jag får lite större bottenyta och en del av den gamla sanden kommer att kasseras av naturliga skäl så jag kompletterade lite. Jag ska blanda ut den sjukt grova AM - "sanden" med allt annat för att få lite naturlig känsla. När jag dök vid barriärrevet låg det "grus" på vissa ställen och fin sand på andra. Så tanken är inte helt naturvidrig. 

IMG_1713.JPG

Jag skulle köpa Fauna Marin men attans Triton hade sålt slut när jag kom dit. De hade "bara" Red Sea men med tanke på Jonas ivriga påhejande av detta salt så känner jag mig väl ganska okej med att köra med det till att börja med. 

 

Jaha, det var väl uppdateringen... Flytten börjar på lördag. Jag har köpt en massa plastbaljor och en saltkollega på jobbet kom helt oförhappandes förbi med två stora dunkar och en extra balja så nu klarar jag mig nog. Det sparade in en del pengar så det är jag så klart svårt tacksam för. :)

Tack Janne! 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, det har varit en ganska arbetsam helg. Jag började redan på fredagen för jag kunde inte hålla mig. 

IMG_1714.JPG

Där är väggen där det ska stå. Lite begränsat utrymme som sagt. 

 

IMG_1715.JPG

Här är "gamla" akvariet när det är tömt och flyttat. Det finns ganska mycket äckligt i ett väl inkört saltvattensakvarium noterades. Jag hittade nån lång äcklig mask i överriningslådan t ex. 

IMG_1716.JPGIMG_1717.JPGIMG_1718.JPGIMG_1719.JPG

Som sagt, halva huset ockuperades av akvarieflytten. Ungarna tyckte dock att allt var väldigt spännande och frugan har varit väldigt förstående och tålmodig. Hehe

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen blev det flytt av det nya akvariet då. 

IMG_1720.JPG

Jag tycker att det gör sig väldigt bra där. När man sitter i soffan kan man kolla in i kortsidan och jäklar vilken skillnad 65 centimeters djup är mot 50. 

IMG_1721.JPG

Provtryck skedde med vanligt kranvatten. Inget läck eller missöde under detta skede men det tog lite tid att tömma sen. Jag körde med hävertprincipen medelst trädgårdslang.

IMG_1723.JPG

Där har akvariet stått över natten och blandat sig med salt. Alla streamers gick åt till baljorna med fisk och sten så jag fick blanda saltet med en returpump som jag satte i akvariet. Det funkade faktiskt bra. Det tog ganska lång tid att värma upp vattnet men när det var gjort började skapandet av två rev. 

IMG_1725.JPG

Fint va? Well... lite grumligt pga sanden. 

 

IMG_1737.JPGIMG_1738.JPGIMG_1739.JPGIMG_1740.JPGIMG_1741.JPG

Akta er för att kritisera alltför hårt för jag är faktiskt sjukt nöjd. Det är svårt att se men det är väldigt gott om grottor och håligheter till fiskarna. Alla har nånstans de kan vara ifred om nätterna. Min boxarräka tog flytten ganska hårt och är tjurig på allt och alla. Den nöp mig i fingret förresten och jag kan därför erfarenhetsmässigt rekommendera att man inte flyttar över den med händerna. 

Kejsaren heter Gustav II Adolf, Rex Suecia. Det är min stolthet. Hoppas bara alla klarar sig nu. 

IMG_1742.JPG

Ett stycke Akvastabil Move II hyfsat tvättat och klart för avfärd. Det blir en blocketannons på det. För husfridens skull hoppas jag att det säljs fort. 

 

Så det var min helg. Nu blir det en period med inkörning så att jag ser att allt stabiliserar sig och sen ska jag börja fynda lite koraller. Och testa vattenvärden så klart. Det blir väl det som tråden uppdateras med framöver. Får jag en krasch och allt dör kanske tråden gör det också. Hehe

 

IMG_1722.JPG

IMG_1724.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...