Gå till innehåll

Tryckare, bad or Good?


jonas1131

Rekommenderade inlägg

Hej jag har ett Red Sea 500 S Max som snart är moget för att ta emot fiskar!

Jag funderar på Tryckare gillar den arten, men läser att de kan hittar på en massa elände.

Värst var en som hade en Clow Tryckare som drog bort silikonet i akvariet så det brakade ihop?

Skulle vilja få veta mer av er/ngn som har erfarenhet.

Tackar på förhand för all erfarenhet och information jag kan få.

/ Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kika på genuset Xanthichtys. De är planktonätare och skall när de får tillräckligt med mat vara helt revsäkra. Jag har ett par av auromarginatus som jag gillar skarpt.  Jag har inte haft dom så länge men än så sköter dom sig exemplariskt. 

Finns många riktigt häftiga tryckare men de flesta verkar ju vara mer eller mindre direkt opassande i ett revkar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du gillar tryckare, det är roliga fiskar och väldigt vackra. 

Det är sant att majoriteten av tryckarna inte är revsäkra, så man ska alltid utgå ifrån att de röjer i karet :) 
Du får vara beredd på att 9 av 10 eremiter och sniglar komma hamna i käftarna på tryckarna, det är deras foder i haven, ryggradslösa djur. En del individer är även aggressiva mot andra fiskar i karet, värt att ha i åtanke. 

I mina tidigare kar har jag hållt Odonus niger, Rhinecanthus aculeatus, Balistoides conspicillum och Sufflamen albicaudatum och den mest aggressiva är utan tvekan conspicillumen. De har dock låtit bli silikonet och ingen av dem har heller ätit på korallerna som enligt vissa menar på att de kan göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas, så vad du säger ta bort sniglar, räkor, eremiter etc innan man befolkar med Tryckare.

Eller kanske ha kvar som en god meny?

Odonus sniglar har gått bra i ditt akvarium, men vad jaghört är att de äter upp koraller etc.

Men man får väl prova och se vad som händer, ingen som har en Tryckar i Sthm området som jag får på prov testa funkar det ej så lämnas den tillbaka?

Tackar för din erfarenhet !

/ Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte plocka bort din städpatrull. Om du skaffar tryckare och om du har tur låter tryckaren några stycken vara ifred men som sagt, ingen garanti. 

Personligen kan jag tycka att man inte ska skaffa tryckare om man inte är beredd på att tryckaren röjer i karet. Oftast köper akvaristen en tryckare, den röjer satan och akvaristen antingen säljer fisken eller lämnar tillbaka den till butiken eftersom den har "förstört" i akvariet. 

Odonus Niger har hos mig iaf varit den lugnaste av de tryckare jag hållit i karet. 

Ställ dig frågorna, är jag beredd på:

att den äter upp min städpatrull och andra lägre djur?

att den attackerar andra fiskar både gamla och nyintroducerade?

att den röjer i övrigt i karet?

Svarar du ja på samtliga kan du skaffa dig en tryckare :)

Nu vill jag inte skrämma bort dig från att köpa en tryckare då de är otroligt vackra och roliga fiskar men man bör kanske tänka efter både tre och fyra ggr innan man skaffar en tryckare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bra erfarenhet av blåkindad tryckare, den är av släktet Xanthichtys, de är planktonätare och låter småkrypen vara ifred.

http://se.reeflex.net/kategorie/6.html#Xanthichthys

Den värsta jag haft var en Balistapus undulatus, passar nog fint i ett rovfiskkar, men inte bland koraller eller mindre fredligare fiskar.

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liten niger! Den äter inte koraller än vad jag har märkt! Dock är den lite revir hävdare , men är klart den fegaste i karet! minsta lilla rörelse simmar den in bland stenarna!

Sedan har du Melichthys vidua!

den ska i vara mitt emellan odonus niger och Xanthichthys auromarginatus i temperament !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...