Gå till innehåll

15000 K eller 10000 K? LED


bengt

Rekommenderade inlägg

Det är mest en smaksak med hur ljuset ser ut. Högre K träffar de flouroscerande färgerna bättre.

Om du har möjlighet att besöka någom med akvarium så kan de visa den ungefärliga skillnaden, alternativt i en butik.

/Oskar

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om smaken är som baken tror jag de flesta blir mest nöjda med 15000K versionen. 10an är rätt trist om man inte dimmar ner den vita kanalen. Sen kanske du inte får en supertillväxt på stenkoraller under en razor men du kan hålla dem vid liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är Razor dåliga? Vad ska man köpa som är bäst?

Det beror på vad man ska hålla, razor funkar bäst för lps och mjukisar. Razor har inte fullspektrum och full styrbarhet men är ett helt ok budgetval, jag har själv haft ett par. Men vill man hålla sps med bra tillväxt får man gå upp lite i pris. I mina ögon är ecotech Radion den bästa ledbelysningen på marknaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Strikt sa:

Det beror på vad man ska hålla, razor funkar bäst för lps och mjukisar. Razor har inte fullspektrum och full styrbarhet men är ett helt ok budgetval, jag har själv haft ett par. Men vill man hålla sps med bra tillväxt får man gå upp lite i pris. I mina ögon är ecotech Radion den bästa ledbelysningen på marknaden.

Är det verkligen ingen här på SG som har lyckats med sps koraller tex med en Maxspect Razor 320w?

Jag har dock för mig att jag har sett någon som kört en Razor 320w och sps:er.

Håller helt med om att styrbarheten dock om jag jämför min Razor 180w med min pacific sun Metis Hyperion R2 3x150w så är Metis överlägsen.

Dock kostar en nyare Metis 3xLED variant 125cm lång ca 10-12000kr vilket är ganska saftigt.

Fullspectrum biten på razor känner jag inte till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen ingen här på SG som har lyckats med sps koraller tex med en Maxspect Razor 320w?

Jag har dock för mig att jag har sett någon som kört en Razor 320w och sps:er.

Håller helt med om att styrbarheten dock om jag jämför min Razor 180w med min pacific sun Metis Hyperion R2 3x150w så är Metis överlägsen.

Dock kostar en nyare Metis 3xLED variant 125cm lång ca 10-12000kr vilket är ganska saftigt.

Fullspectrum biten på razor känner jag inte till.

Som jag skrev går det att hålla sps under razor men de är för klena för rejäl tillväxt på korallerna. När jag bytte från razor till radion fick jag öka ballingdoseringen med 200%. Hålla sps vid liv funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Strikt sa:

Som jag skrev går det att hålla sps under razor men de är för klena för rejäl tillväxt på korallerna. När jag bytte från razor till radion fick jag öka ballingdoseringen med 200%. Hålla sps vid liv funkar.

Samma här angående förbrukning på kalkreaktorn. Hade PS hyperion pandora den största.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, bengt sa:

Och dessa vad tycker ni om dom Zetlight ZT6600

Hade en ZT6600 innan jag bytte till xr30w pro. Den funkar, korallerna växer, även sps. Dock är den likt razorn inte optimal men det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, bengt sa:

Synd bara att radion är så dyra, 15000:- för två istället för 5000:-

Håller med radion kostar alldeles för mycket pacific sun likaså 15000kr för 2 radion pro är hutlöst.

Så razor anser jag är marknadens bästa ramp när det gäller pris och design och skall man inte ha avancerade sps:er så är den oslagbar i sin prisklass.Med begränsningar i styrbarheten ie kan ej styra från dator eller mobil men kan man leva med detta så är razor kanon.

Dock tycker jag inte att en 180w räcker för ett 120cm kar, kanterna får inte tillräckligt ljus utan man bör nog välja en razor 300w/320w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Bekolsyra sa:

Jag hade två 160w 16k razor över min gamla 400l, fantastisk tillväxt och utfärgning.

En ypperlig belysning, det enda jag saknade var fler tidsinställningar, kände att 6st var i det minsta laget.

Kan inte annat än hålla med, jag saknar ingen tillväxt på mina acroporor under 2 st Razor 160W 16K. Det där med att man bara kan hålla liv i sps under Razor är inget annat än rent skitsnack. Visst hade det varit kul med 3 st. Radion, men även om jag har råd tycker jag inte att det är värt 26.000:- för att öka på tillväxten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte annat än hålla med, jag saknar ingen tillväxt på mina acroporor under 2 st Razor 160W 16K. Det där med att man bara kan hålla liv i sps under Razor är inget annat än rent skitsnack. Visst hade det varit kul med 3 st. Radion, men även om jag har råd tycker jag inte att det är värt 26.000:- för att öka på tillväxten.

Jag höll acroporor som växte långsamt under Razor men när jag bytte till radion ökade tillväxten markant med 200%, det är ju direkt mätbart när man kör balling. Så att säga att det är skitsnack tycker jag är en märklig inställning, när jag skriver ett svar utifrån egen erfarenhet på en fråga om en belysnings prestanda.

Sen är det jätteintressant att andra, inkl du själv, har bättre erfarenheter för det ger ju fler nyanser för frågeställaren innan han väljer belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, Strikt sa:

Jag höll acroporor som växte långsamt under Razor men när jag bytte till radion ökade tillväxten markant med 200%, det är ju direkt mätbart när man kör balling. Så att säga att det är skitsnack tycker jag är en märklig inställning, när jag skriver ett svar utifrån egen erfarenhet på en fråga om en belysnings prestanda.

Sen är det jätteintressant att andra, inkl du själv, har bättre erfarenheter för det ger ju fler nyanser för frågeställaren innan han väljer belysning.

Nu var det ju inte din ökade tillväxt jag kommenterade, utan ditt påstående att man kan hålla sps vid liv under en Razor.
Jag vidhåller att det är nonsens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört både Razor och just nu Radion, ser ingen större skillnad i tillväxt, däremot så är det mer vitt ljus i en Radion som antagligen många SPS'er tillgodoräknar sig. Jag märker det tydligast på Acans som står på botten som bleks något mer under min Radion än under den gamla Razorn.

Bäst tillväxt kan jag utan tvekan säga att en DIY jag byggde med 50/50 RB/CW gav mig, grym utfärgning och inte mycket tillfulalger heller. :) Nackdelen med den rampen var att den var grymt tung och ful, och helt saknade intern styrning, så vanliga timers skötte on/off på den. Korallerna klagade iofs inte, men för egen del hade det varit roligare med lite nedtoning av ljuset på kvällen. :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...