Gå till innehåll

Hål i lobophyllia


Rekommenderade inlägg

Igår upptäckte jag att min lobophyllia hade ett hål!!! Tittade lite närmare idag och såg att det verkade sitta något levande där i. Doppade korallen i FM ultra pest control i 20min och tog lite bilder. Tänkte att det var en krabba eller mask först men vid närmare inspektion ser det snarare ut som nån sorts mussla?! Petade på den med pincett och då drog den sig snabbt ner och tycker det såg ut som den stängde sig (eller så försvann den bara och det var korallskelettet jag såg under, sista bilden). Peta lite lätt på den när den var stängd och den kändes hård (eller så var det som sagt korallskelettet jag pillade på). Upptäckte även ett lite mindre hål på kanten. Doppet fick inget att komma ut utan den verkade inte ha brytt sig så mycket.

 

Inte tänkt på att korallen mått dåligt. Den har inte varit riktigt lika uppblåst senaste dagarna men det kan lika gärna bero på att jag ändrat cirkulationen lite och den har stått mycket mer strömt vilket den inte gillar.

 

Vad är detta och vad ska jag göra?

20160501_185248.jpg

20160501_185256.jpg

20160501_185315.jpg

20160501_185710.jpg

20160501_185721.jpg

20160501_185735.jpg

20160501_190033.jpg

Ändrat av ChristianA
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ingen expert men vill du rädda korallen så måste den ut.

Är det ett djur så borde den komma ut om du doppar den i vanligt kranvatten.

Vet dock inte vad korallen tycker men den verkar ändå dödsdömd om den blir kvar.

Ingen rolig situation du sitter i lyckatill!

Ändrat av flash
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Är lite skeptisk till kranvatten. Om den inte kom ut när jag körde dopp med pest control så vet jag inte om kranvatten gör nån skillnad? Känns som det bara kommer slå hårdare mot korallen men jag vet inte. Sen vet jag faktiskt inte om den ens kan ta sig ut. Hålet i korallen ser för litet ut och jag tycker djuret mer beter sig som en mussla, havstulpan eller något åt det hållet snarare än något "mobilt". Vetefasen vad det är för något!


Funderar på att försöka döda den genom att hugga med en nål. Känns som det är det minst traumatiska för korallen. Nu står den iaf på en plats med lite lugnare flöde. Får se om den blåser upp sig igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fins några saker som kan ställa till det mina erfarenheter av liknande skador har berott på räkor o fisk som sökt mat.

Jag har även sett nåt liknande när en euphyllia släppte lite tentakeltoppar...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke som slog mig om det är någon sorts parasiterande djur så kan den ju ha bott i den sedan den kläcktes.

Vilket inte är ovanligt i växtriket tex fjärilar som lägger ägg i växter/grönsaker som sedan växer upp och livnär sig på värden och tar sig ut först när den har ätit färdigt.Men du kanske skall avvakta och observera om den blir sämre och får mer skador. Tror dock något hårt skall finnas i korallen men har dock ingen erfarenhet av denna korall.

Kan det inte vara en delning av den?

Ändrat av flash
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hjälp på facebook och tror det kan röra sig om sånna här: http://www.sciencemadecool.com/2007/03/friday_parasite.html

En snigel som kryper in i korallen som larv och sen borrar sig ett hål inuti korallens skelett. Känner mig ganska säker på att det är det. Frågan är dock hur pass mycket skada dom gör. Att få ut den verkar isåfall omöjligt utan att döda korallen. Skulle isåfall va om jag försöker hugga sönder den som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, flash sa:

En tanke som slog mig om det är någon sorts parasiterande djur så kan den ju ha bott i den sedan den kläcktes.

Vilket inte är ovanligt i växtriket tex fjärilar som lägger ägg i växter/grönsaker som sedan växer upp och livnär sig på värden och tar sig ut först när den har ätit färdigt.Men du kanske skall avvakta och observera om den blir sämre och får mer skador. Tror dock något hårt skall finnas i korallen men har dock ingen erfarenhet av denna korall.

Tror du kan ha rätt! Min gissning ligger på snigeln ovan. Dock verkar det ju inte riktigt som att den äter på korallen utan mer bor i skelettet och får mat från vattenkolumnen via sin snorkel.

Jag tror det bästa är som du säger att ta det lite piano och se hur korallen mår. Alla försök att få ut den riskerar nog att göra större skada känns det spontant..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske! Dock vet jag inte hur väl lobos klarar fraggning. Känns som det finns stor risk att hela korallen stryker med så det får nog vara en sista utväg isåfall. Men jag tycker faktiskt det ser ut som den är påväg att dela sig själv ungefär där hålen är så om den inte blir sämre så kanske det löser sig med tiden!

Nu när jag i lugn och ro tittar på hålet så tycker jag mig faktiskt se en lite snorkel som sticker upp. Känner mig allt mer säker på att det är den där leptoconchus-snigeln. 

Ändrat av ChristianA
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte doppa den med sötvatten. Väldigt många koraller tål inte det om du inte först säkrar ph och temp.

Om det är en "vanlig" snigel med fångstarm så finns de ofta i koraller som kommit med nya importer. Har en del på euphyllior och ibland stör de korallen så pass mycket att de gör så att korallen drar ihop sig och på så sätt får sämre levnadsförhållanden och kan ta skada. Andra gånger ser det inte ut som att korallen bryr sig det minsta. 

Har du doppat den i dip och så satt den i karantän eller tillbaka till karet så väntar du någon vecka och så doppar du den igen.. då är med största sannolikhet eventuella parasiter borta/döda. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

Inte doppa den med sötvatten. Väldigt många koraller tål inte det om du inte först säkrar ph och temp.

Om det är en "vanlig" snigel med fångstarm så finns de ofta i koraller som kommit med nya importer. Har en del på euphyllior och ibland stör de korallen så pass mycket att de gör så att korallen drar ihop sig och på så sätt får sämre levnadsförhållanden och kan ta skada. Andra gånger ser det inte ut som att korallen bryr sig det minsta. 

Har du doppat den i dip och så satt den i karantän eller tillbaka till karet så väntar du någon vecka och så doppar du den igen.. då är med största sannolikhet eventuella parasiter borta/döda. 

Kommer verkligen en till dippomgång göra någon skillnad? Dom verkade inte bry sig det minsta vid första omgången.

Ska observera korallen framöver och se om den blåser upp sig igen nu när den sitter på ställe med lite mindre flöde.

1 timme sedan, runstenen sa:

I värsta fall får du väl limma igen hålet .. Jag har gjort detta med gott resultat. Se till att limmet inte hamnar på köttet bara.

Det var en bra idé! Om jag hittar en tub med ett väldigt spetsigt munstycke borde kunna få ner lite superlim i hålen utan att det kommer på köttet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade låtit det vara bara. I bästa fall då det ser lite tråkigt ut att ha den där så självdör den väl tids nog. Delar du en sådan lobo så är det mycket hög risk för att den dör, mycket högre än om du låter den vara skulle jag säga.

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har korallen fått stå ifred ett tag i lite lugnare vatten och den ser faktiskt helt ok ut. Uppblåst och fin. Det verkar som att snigeln inte stör så mycket ändå mer än att man kan se ett hål som inte är supersnyggt. Det får vara som det är. Skulle det bli värre senare så kan jag ju testa superlim eller nån borr men tillsvidare sitter jag ner i båten. 

 

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle jag försöka döda snigeln så är det väl lika stor risk att jag dödar korallen känns det som. Tycker den ser ut och beter sig som en filtrerare och Dimorbs erfarenheter gör mig än mer säker på att så är fallet. Korallen ser fin ut och verkar inte må dåligt så den får sitta där den sitter. Tycker det dessutom ser ut som att korallen är påväg att dela sig själv ungefär där den sitter så det kan eventuellt rent av lösa sig av sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...