Gå till innehåll

Osmos


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Dags att köpa en osmos. 

Nu är frågan vilken ska jag köpa?

budget runt 2 500 kr

har hittat ett par som kostar under 1 500 kr ;  D&D osmos och aqua light osmos , någon som har erfarenhet av dessa? 

Hittade en osmos från Vertex för lite mer med silikatfilter.

Har inte använt osmos tidigare och känner att det är dags att börja göra det. 

 

Mvh Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder själv en Vertex med boosterpump, men mest för jag fick den till ett bra pris begagnat, har sen dess bytt alla filter. Men är du inte i behov av boosterpump, vilket de flesta som har egen brunn är, så räcker en vanlig 3- eller 4-stegs variant gott. D&D vet jag folk som är nöjda med, även andra "större" modeller.

Fundera lite på hur hög kapacitet du behöver.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte likadant och köpte efter en del forskning en Vertex med boosterpump. Det är, vad jag vet med min lilla erfarenhet, en riktigt bra apparat. Jag gillade att den kunde producera ganska mycket vatten i förhållande till det vatten som går direkt ner i avloppet också. 

Nu när akvariet är fyllt kan jag tänka lite att det är overkill när jag bara behöver osmosvatten till ATO och vattenbyten. Hehe

Om du har bra tryck i vattenledningen och inte behöver en boosterpump tror jag du klarar dig bra med de billigare varianterna. Om du vill ha en lite snabbare Osmos med pump och TDS så är Vertex ett bra alternativ. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor i lägenhet och har ganska bra tryck i kranen, tror inte att jag behöver ha någon boosterpump.

Jag funderar på denna osmos 

http://www.jlakvarium.se/osmos-ro/di-silikatfilter-mm/stor-4-stegs-osmos-for-380l/dag.aspx

 

4 stegs som producerar ca 380 l, dock har jag inte så mycket koll gällande vilka osmos som är "bra"

tänkte komplettera med en TDS mätare. 

Mvh Alex

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...